Számít vitákra a szervezet által indított új minősítő rendszer kapcsán Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke, azonban a marketing szakma túlnyomó többsége inkább egy újabb lehetőséget lát benne. A legfontosabb cél egyelőre a regisztráltak számának növelése, az év végére 200-250 szakemberrel és céggel számolnak a rendszerben.
– Minősítő rendszert indít az MMSZ, jót tesz ez a piacnak, mennyire igényli a szakma?
– A többség mindenképpen igényli, de természetesen azzal is számolunk, hogy lesznek majd olyanok, akik nem fogadják örömmel. Gyakorlatilag már tíz éve is felmerült az MMSZ-nél, hogy szükség lenne egy ilyen rendszerre. Azt kell látni, hogy az elmúlt évtizedekben egyre bővült a marketing szakmai közössége, megerősödtek a képzőhelyek, a társadalom, a gazdaság egyre több terepén alkalmaznak marketingeseket, specialistákat, végeznek marketingmunkát. Ez egyben azzal is járt, hogy a sokszereplős marketing-és kommunikációs iparágban egyre több önjelölt „szakember”, illetve kókler jelent meg. Ugyanakkor elsősorban nem ellenük akarunk fellépni. A fő cél inkább az, hogy a jó szakembereket segítsük, a kezdőket pedig helyzetbe hozzuk. Egyben meg kívánjuk mutatni azt is, hogy Magyarországon hány regisztrált és minősített piaci szereplő dolgozik, mindezt pedig egy transzparens, objektív szempontok alapján mérő rendszerrel. Különösen ajánljom a rendszert a fiatal szakembereknek, induló cégeknek, hiszen a platform nyújtotta információkkal nemcsak bekapcsolódhatnak, tapasztalatot szerezhetnek, új kapcsolatokat építhetnek, tájékozódhatnak a piacról, hanem növelni is tudják versenyképességüket. Az elmúlt hónapokban egyébként végeztünk felméréseket arról, hogyan fogadná a szakmai közösség a rendszert és azt kell mondjam, hogy a túlnyomó többség egy plusz lehetőségként tekint rá.
– Milyen kategóriákban lehet majd minősítéseket szerezni?
– Alapesetben a minősítő rendszer a szakemberekre és szakértő cégekre vonatkozik. A teljesítményük értékeléséhez használt szempontrendszer összeállításában egy ötven fős szakmai grémium segítette az MMSZ-t, amelyben a megbízói és szolgáltatói oldal mellett az oktatási szféra képviselői is részt vettek. A szakemberek és a vállalkozások a rendszerbe való bekerülésüket a Marketing.hu oldalon kialakított regisztrációs és minősítő felületen kezdeményezhetik, űrlapok kitöltésével, minősítés esetén pedig a kért igazoló dokumentumok feltöltésével. Az oldalon rendelkezésre áll egy minősítő kalkulátor, amely segítségével minden érdeklődő ki tudja számolni, hogy milyen szakértői szintet érne el. Ha az érdeklődő a kalkulátor kitöltése után eredményes pontszámot ér el, akkor a rendszer automatikusan felhívja a figyelmét arra, hogy hivatalosan is folyamodjon minősítésért, amely annyit jelent, hogy a minősítő kalkulátorban található szempontokra adott válaszait kell igazoló dokumentumokkal alátámasztania. Lehet képzésekre is minősítést kérni, de ez másként működik, mint a szakemberek, cégek esetében. A képzéseknél hat szempontot adtunk meg, ha ezekből legalább négynek megfelel az adott oktatás, akkor azt beveszi az ajánlott képzések közé az MMSZ.
– Mennyire automatikus a minősítés?
– A legelső és legfontosabb lépés, hogy regisztráljanak a szakemberek és a cégek a rendszerbe. Ez a lehetőség mindenki előtt nyitva áll, igazából 3 percnél többet nem vesz igénybe. Ez azért is fontos, hogy meg tudjuk mutatni, mennyi regisztrált piaci szereplő tevékenykedik a marketing és kommunikációs iparágban. A következő lépés a minősítés, melynek két fokozata van az expert és az excellence szint. A minősítéshez szükséges pontszám elérése esetén – ez a maximálisan megszerezhető 50 százaléka – a szakértők még részletesebb szakmai profillal jelennek meg a rendszerben, bővebben bemutatva kompetenciáikat, eredményeiket, tapasztalataikat, még több – a tevékenységi területeiket bemutató – kulcsszó megadásával. A Marketing.hu minősítése versenyképességükről, megbízhatóságukról szóló ajánlásként, tanúsítványként definiálható, amely tovább erősítheti piaci pozíciójukat. A minősítés során a szempontokra adott válaszokat igazoló dokumentumokkal kell alátámasztani és ezeket beküldeni az MMSZ bíráló bizottságának, ami kizárólag azt vizsgálja meg, hogy hitelesek-e ezek a dokumentumok. Fontos, hogy nem az MMSZ bíráló bizottsága vagy elnöksége dönt a minősítésről, hanem transzparens szempontok alapján dől el, hogy egy szakember vagy cég megkapja-e.
– Hogyan lehet egy személyt objektíven minősíteni, milyen szempontok alapján?
Amikor kidolgoztuk a szempontrendszereket, az egyik legfontosabb szempont, amit figyelembe vettünk, hogy csak olyan tényezők kerüljenek be, amelyek objektíven megállapíthatók, illetve értékelhetők. Sokan megkérdezték tőlünk az elmúlt időszakban, hogy miért pont ez a 14 szempont van a szakembereknél. Azért, mert ez az a 14 szempont, ami az 50 fős szakmai grémium megítélése szerint kellően objektív. Persze megfogalmazódtak olyan kritikák, hogy előnyben vannak azok a szakemberek, akik sokat szerepelnek, intenzív előadói tevékenységet végeznek, rendszeresen publikálnak, míg akinek erre nincs ideje, lehetősége, az hátrányba kerül, pedig közben lehet jó szakember. Ezt az érvet is el tudom fogadni, de adódik a kérdés, hogy egy ilyen szakembernek a munkáját milyen teljesítmény, mérőszámok alapján értékeljük? Ugyanakkor rugalmas a rendszer, vagyis ha később lesz olyan szempont, ami ezen objektív elvárásnak megfelel, akkor örömmel beépítjük majd. Most olyan objektív tényezők alapján dől el a minősítés a szakembereknél, mint például a végzettség, a szakmában eltöltött idő, az előadói tevékenység, vagy éppen az elnyert díjak, elismerések, ajánlások száma.
– Nem tartotok attól, hogy nagy sértődések lesznek? Kényes szakma a marketingeseké.
– Számolunk ezzel, de én hiszek és bízom abban, hogy a marketing és kommunikációs iparágban dolgozók megértik az egész rendszer lényegét. Ez pedig nem feltétlenül a minősítés megszerzése, hanem az, hogy szükség van egy olyan platformra, ami megmutatja a jókat, kereshetővé és láthatóvá teszi a hiteles piaci szerepelőket és háttérbe szorítja azokat az önjelölt szakembereket, akik rontják a marketing megítélését. A másik fontos üzenet ebben, hogy a regisztráció mindenki előtt nyitva áll. Mindannyiunk közös érdeke, hogy minél több regisztrált szakember dolgozzon Magyarországon a marketing és kommunikációs szakmában.
– A regisztrációhoz és minősítéshez használható marketing.hu felület már él, hogyan tervezitek felfuttatni a projektet?
– A hivatalos kommunikációt még csak most kezdjük, de már közel 100 piaci szereplő fent van a rendszerben. Az a célunk, hogy az év végére ez a szám 200-250-re bővüljön, ezt követően pedig minden évben hasonló mértékű növekedést szeretnénk elérni. Számunkra a legfontosabb mérőszám egyértelműen az, hogy mennyien regisztrálnak. Ahhoz, hogy kellőképpen beépüljön az emberek tudatába, hogy létezik a marketing.hu, 2-3 éves időtartamra van szükség.
– Mennyire lesz rugalmas a rendszer abból a szempontból, hogy aki adott pillanatban nem tud minősítést szerezni, az később ismét megpróbálhassa?
– Aki nem kapja meg a minősítést, mert nem ért el elegendő pontszámot, bármikor újra próbálkozhat. Mivel egyértelmű, hogy milyen szempontok alapján történik az értékelés, lényegében csak attól függ a minősítés megszerzése, hogy ki, mennyire akarja azt, mennyit tesz érte. A marketing.hu felületen regisztrálók mindegyike kap egy saját profilt, hasonlóan a LinkedIn-hez. A minősített piaci szereplők több kulcsszót tudnak beállítani a saját profiljukhoz, ami a szabadszavas keresésben előnyt jelent.
– A potenciális megbízók felé milyen promóciót terveztek?
– Népszerűsíteni fogjuk magát a marketing.hu paltformot. Az első időszakban az lesz a fő cél, hogy minél többen regisztráljanak, de már ezzel párhuzamosan elindul egy kampány, ami felhívja a figyelmet arra, hogy regisztrált és minősített szakértők, cégek és képzések jelennek meg a felületen. Fő törekvésünk, hogy az MMSZ elsőszámú eligazodási pontként működjön.