A puszta adatok alapján tavaly vágtató üzemmódba kapcsolt a legnagyobb médiaügynökségek piaca. Valójában az állami reklámköltés duplázódott meg, amiből három ügynökségi csoport tudott igazán profitálni.
Összességében csodás éve volt tavaly a húsz legnagyobb hazai médiaügynökségnek. Egy esztendő leforgása alatt az együttes árbevételük 108 milliárdról 143 milliárd forintra nőtt, ami 32 százalékos bővülést jelent.
Azért az adatok mélyére nézve látszik, hogy messze nem összpiaci bővülésről volt szó. A Magyar Reklámszövetség által a hirdetési piac kapcsán mért tavalyi 11,52 százalékos növekedés közelebb áll a valósághoz.
A top 20 médiaügynökség adatait ugyanis alapvetően meghatározza a döntően állami megrendelésekből élő vállalatok teljesítménye. A Balásy Gyula, Csetényi Csaba és Kuna Tibor nevével fémjelzett ügynökségek együttes nettó árbevétele 2016-ban 32,7 milliárd forintot tett ki. Ez tavaly 66,7 milliárdra nőtt, ami 33,9 milliárd forintos bővülést jelent. Egyik évről a másikra megduplázódott a korábban sem csekély állami reklámköltés. Magyarán a növekedés motorjai tavaly nem a piaci megrendelőkből élő médiaügynökségek voltak.
Egyébként jól mutatja az állami költések elszállását az is, hogy a 2010 és 2014 közötti időszakban a kedvenc állami ügynökségnek számító – de már akkor is jó néhány piaci ügyfélnek dolgozó – I.M.G. a csúcsévének számító 2014-ben is „csak” 11,6 milliárd forint árbevételt ért el.
Nagy kérdés, hogy mi lesz a jövőben az állami kegyből kiesni látszó Csetényi Csaba és Kuna Tibor cégeivel. Az említett I.M.G. példája egyébként azt mutatja, hogy nem lehetetlen az állami bevételek elapadása után a piacról megélni. Az I.M.G. az elmúlt évben 1,4 milliárd forint árbevételt ért el, azaz már nem számítanak topügynökségnek, de talpon tudtak maradni.
A piaci médiaügynökségek közül tavaly az MMS Communications érte el a legmagasabb, 13 milliárd forintos árbevételt. Azonban náluk meg kell jegyezni, hogy messze nem tisztán médiaügynökségről van szó. 2016 közepén ugyanis ebbe a cégbe vonták össze a Publicis Group összes – korábban külön társaságokban működő – hazai érdekeltségeit, így a legnagyobb árbevételű Vivaki mellett a Leo Burnettet, a Publicist, a Saatchi & Saatchit és a D’Arcy Avenue-t.
A tisztán médiás profilú ügynökségek közül a MindShare tudta felmutatni a legmagasabb, 9 milliárd forintos nettó árbevételt. Őket követi a tavaly még MEC Hungary néven futó Wavemaker a maga 8,6 milliárdos bevételével. A Wavemaker ugyanakkor az idén már magában foglalja a 2017 végéig külön cégként működő – 2,6 milliárd forintos árbevételű – Maxust, így jelenleg a GroupM-ügynökségek közül ez számít a legnagyobbnak. A csoporton belüli többi ügynökség közül tavaly a Mediacom 7,7 milliárdos nettó árbevételt, a Team Red 2,49 milliárd, a Maximize pedig 1,9 milliárd forintos árbevételt produkált.
A teljes cikket, illetve a bevételi adatok alapján készült rangsort megtalálja a Marketing & Média magazin héten megjelenő lapszámában.