- Hirdetés -

Kiderült: szeretünk gyűjtögetni

|

- Hirdetés -

A magyarok igazi gyűjteményfanatikusok: akár több százezer forintot is képesek kifizetni azért, hogy kollekciójukat igazán különleges kincsekkel bővítsék – derül ki a Vatera felméréséből. A hazai gyűjtők felének (54%) legalább 100 000 forintot ér kollekciója, mi több, 20 százalékuknak van legalább egy olyan darabja, amiért egymagában több mint 100 ezer forintot kaphatna tulajdonosa. Szeretjük, ha története van egy tárgynak: elsősorban könyveket (31%), érméket és papírpénzeket (26%), retro holmikat (18%), hűtőmágneseket (18%), és fényképeket (13%) gyűjtünk.

A felmérésben részt vevők több mint harmada saját bevallása szerint legalább egy dolgot gyűjt (27%). Közülük sokan nem is állnak meg itt, gyakran 2-5 (65%), vagy akár még több (8%) kollekciót építenek. A fiatalabb korosztályt kevésbé vonzza ez a tevékenység: a gyűjtők 84 százaléka 35 év feletti. A klisékkel ellentétben főként az urak hódolnak e szenvedélynek (59%), mi több, a tipikus gyűjtő 35 év feletti férfi (50%).

Nem hobbi, életforma

A felmérés résztvevőinek fele érzi úgy, hogy gyűjtőként egy izgalmas, szórakoztató, soha véget nem érő küldetése van. Így nem meglepő, hogy legalább havonta gyarapítja kollekcióját a gyűjtők közel fele (47%): többségük (56%) 5 ezer forintnál húzza meg a határt, 27 százalékuk 5 és 10 ezer forint közötti összeget áldoz szenvedélyére, míg 17 százalékuk még ennél is többet képes kiadni kollekciója bővítésére. A válaszadók több mint fele (53%) úgy érzi, több pénzre lenne szüksége ahhoz, hogy újabb darabokat szerezzen be, 24 százalékuk pedig időhiánnyal küzd, így nincsen lehetőségük további kincseket felkutatni.

A legtöbben (84%) nem egy-egy márkához kötik kollekciójukat, akik mégis, azok jellemzően különböző porcelán vagy autó márkához ragaszkodnak, vagy épp kedvenc focicsapatuk relikviáit halmozzák fel. Bizonyos termékkategóriák esetében markáns különbség van a nemek tekintetében: míg a nők kedvence a parfüm és a kozmetikum, valamint a szalvéta, a férfiak körében elsősorban a makettek, a modellek, a bélyegek, az órák, valamint a különböző hang- és képhordozók (kazetta, CD, bakelitlemez, VHS, DVD) népszerűek.

Értelem és érzelem

Bár a gyűjtemények komoly értéket képviselnek, a gyűjtők csupán 7% százaléka tekint befektetésként kollekciójára. A többség inkább érzelmi alapon választja ki, hogy mit gyűjt. Több mint a felének (51%) csak megtetszett egy tárgy, míg negyede (26%) gyerekkori emlék hatására kezdett bele a gyűjtésbe. A szenvedély gyakran ragályos is: 27 százalékuk inspirált már mást is arra, hogy kezdjen el egy gyűjteményt felépíteni.

Ugyanakkor arra is fény derült, hogy a válaszadók 33 százaléka már nem hódol korábbi szenvedélyének, míg 29 százalékuk semmit nem gyűjt. Az utóbbi két csoport többsége nem tartja fontosnak, hogy ezzel töltse az idejét, vagy nem érdekli (42%), nincs rá ideje (19%), de előfordul, hogy egyszerűen nem akar erre költeni (16%), vagy nem engedheti meg magának (13%). Néhányan főként helyhiány miatt nem hódolnak e szenvedélynek (8%).

A magyar a menő

A gyűjtemények újabb darabjai leginkább hazai forrásból származnak (63%), de a gyűjtők harmada (31%) külföldi és hazai darabokat is vásárol. Csupán 6 százalékuk preferálja a külföldi beszerzést, ám közülük egyesek akár más kontinensre is hajlandók elutazni egy ritka kincsért. A gyűjtők fele a használt és az új darabokat egyaránt keresi, 28 százalékuk inkább használt, 22 százalékuk pedig az új tárgyakat kedveli.

De hol szerezzük be ezeket a kincseket? Főként bolhapiacokon és az antikváriumokban (46%), emellett gyakran ajándékként (41%), és ismerősökön keresztül (40%). Az online felületek is egyre népszerűbbek, ezen belül is az online piactereket (37%) kedvelik a gyűjtők. A felmérést végző Vatera gyűjtemény kategóriájában például 2018-ban átlagosan naponta 1539 tárgy talált új gazdára, jellemzően 1780 forint értékben. Az oldalon található jelenleg legdrágább ritkaság egy a 20. század első feléből származó „Foederatio Emericana” kitüntetés- és dokumentum gyűjtemény, amelyet 490 000 forintért kínálnak.

„A kérdőíves felmérés során rengeteg értékes visszajelzést kaptunk. A válaszadók többsége a gyűjtemény bővítése során az információszerzés fontosságát, illetve a vadászat izgalmát emelte ki. Az online piactér igazi ritkaságok gyűjtőhelye, így reméljük, hogy oldalunkon mindenki gyorsan megtalálja kollekciója leendő kedvenc darabjait” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges játékot készített a Hot Wheels

A Mattel, együttműködésben az amerikai Autista Önérvényesítő Hálózattal (ASAN) megalkotta a Hot Wheels Flippin Fast kisautót, amely nyitottabb szórakozást és megnyugtató játékélményt nyújt az autizmussal élő gyerekek számára. A globális népszerűséget kiváltó fidget spinner...

Elkészült az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi...

Magyar tisztségviselő az Európai E-sport Szövetségben

33 tagország, köztük Magyarország részvételével, újra alakult az Európai E-sport Szövetség (EEF). Hazánkat teljes jogú tagállamként, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) nevében, Biró Balázs György, a szövetség főtitkára és Kis Balázs külkapcsolatokért felelős elnökségi...

Radikális változás a megtakarításoknál

Más szelek fújnak a befektetési piacokon: a két számjegyű hozamok időszakának vége, ám a lelassult infláció feletti reálhozamot most is el lehet érni a K&H szakértői szerint. Ehhez érdemes a deviza- és a fenntarthatóságra...

Idén is különleges koncerteket ígér az Örvényesvölgy Fesztivál

Bejelentette teljes programját a június 28-30. között zajló Örvényesvölgy Fesztivál. A négy nemzetközi fellépő: MATTEO BOCELLI, MORRIS MADRONE, STEFFEN MORRISON és GIACOMO TURRA mellett számos magyar előadó is fellép a lenyűgöző zalai völgyben. Jazz...

Balatonra vágynak a nyaralóvásárlók

Minden évben, a nyárhoz közeledve, növekszik a népszerűsége a vízparti ingatlanoknak. Akár építkezésbe vágnak bele, akár egy egyszeri nyaralóvásárlásról van szó, általában hasonló a motiváció: egy gyerekkori álom megvalósítása. Ha nyár akkor nyaralás, vagy...

A Facebook a menő az 55 év felettieknél

Többet nyomkodják a Facebookot, mint amennyi időt tévénézéssel vagy családi programokkal töltenek, szeretik a podcasteket, kezdenek rászokni a TikTokra, sőt közel egyharmaduk volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek a közösségi médiában – derül ki...

Így ünnepli a Magyar Film Napját a TV2

Több mint harminc alkotás vetítésével ünnepli a TV2 Csoport a Magyar Film Napját. Nemcsak április 30-án, hanem egész héten, április 29-től május 5-ig a médiatársaság több csatornája is tiszteleg a magyar mozgóképgyártás előtt. Május...

A hazai vállalkozások közel fele vakon repül

Többet dolgozunk, mint korábban, mégis kevesebb a bevétel, gyakran halljuk ezt mostanában a cégvezetőktől. A gazdasági válság, a változó piaci környezet minden vállalkozást, minden vezetőt arra késztet, hogy meghúzza a nadrágszíjat, azaz a kiadások...

Rekordbevétel az LG-nél

Az LG Electronics Inc. (LG) 2024 első negyedévében 21,09 ezer milliárd dél-koreai von konszolidált árbevételt és 1,33 ezer milliárd von működési eredményt ért el. Az üzemi nyereség immár az ötödik egymást követő évben haladta...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Együttműködik a magyar kormány, a Yettel és a CETIN

A magyarországi digitalizáció fejlesztését szolgáló együttműködést közös nyilatkozatban erősítette meg a kormány, a Yettel Magyarország Zrt. és a távközlési infrastruktúraszolgáltató CETIN Hungary Zrt. A megállapodásban foglaltak szerint a vállalatok 2024-2028 között legalább 72 milliárd...

Különleges játékot készített a Hot Wheels

A Mattel, együttműködésben az amerikai Autista Önérvényesítő Hálózattal (ASAN) megalkotta a Hot Wheels Flippin Fast kisautót, amely nyitottabb szórakozást és megnyugtató játékélményt nyújt az autizmussal élő gyerekek számára. A globális népszerűséget kiváltó fidget spinner...

Elkészült az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi...

Magyar tisztségviselő az Európai E-sport Szövetségben

33 tagország, köztük Magyarország részvételével, újra alakult az Európai E-sport Szövetség (EEF). Hazánkat teljes jogú tagállamként, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) nevében, Biró Balázs György, a szövetség főtitkára és Kis Balázs külkapcsolatokért felelős elnökségi...

Radikális változás a megtakarításoknál

Más szelek fújnak a befektetési piacokon: a két számjegyű hozamok időszakának vége, ám a lelassult infláció feletti reálhozamot most is el lehet érni a K&H szakértői szerint. Ehhez érdemes a deviza- és a fenntarthatóságra...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...