Vége az eldobható műanyagok, többek között tányérok, evőeszközök, lufitartó botok vagy fülpiszkálók használatának: a Parlament szerdán megszavazta a betiltásukat célzó uniós jogszabálytervezetet.
Az egyszer használatos termékeket – amelyek a tengereken úszó szemét 70 százalékát teszik ki – 2021-től tilos forgalmazni az Unió piacán a jogszabálytervezet szerint, amelyet a Parlament a mai döntésével jóváhagyott.
A képviselők az alábbi termékeket adták a 2021-től betiltandó műanyagok listájához: oxidatív biológiai úton lebomló műanyagokból készült termékek, például zacskók vagy csomagolás, és expandált polisztirolból készült étel- és italhordók.
Nemzeti korlátok a nem betiltott műanyagok számára
A tagállamoknak a nem kiváltható egyszer használatos műanyag termékek fogyasztását legalább 25 százalékkal csökkenteniük kell 2025-ig. Az ilyen termékek között szerepelnek például a hamburgeres dobozok, szendvicsdobozok, és a gyümölcs, zöldség, sütemények vagy fagylalt csomagolására használt dobozok. A tagállamoknak saját tervet kell kidolgozniuk a többször használható műanyagok elterjedésének ösztönzésére, illetve az újrafelhasználás és az újrafeldoglozás népszerűsítésére.
A másfajta műanyagokat, például az italpalackokat külön kell gyűjteni, és 2025-re 90 százalékban újra kell hasznosítani.
Cigarettacsikk és elvesztett halászfelszerelés
A képviselők szerint a műanyagok használatát korlátozó lépéseknek a dohánytermékekből származó szemétre, elsősorban a műanyagot tartalmazó szűrőkre is ki kell terjedniük. Az ilyen hulladékot 2025-ig felére, 2030-ra pedig 80 százalékkal kell csökkenteni.
Erre azért van szükség, mert egyetlen cigarettacsikk 500-1000 liter vizet képes szennyezetté tenni, és 12 évig tart, amíg lebomlik. A cigarettacsikk a második leggyakrabban eldobott, egyszer használatos műanyagszemét.
A tagállamoknak a műanyagot tartalmazó, hátrahagyott vagy elvesztett halászati eszközök összegyűjtéséről is gondoskodniuk kell: 2025-re legalább a felüket be kell gyűjteni. Ugyaneddig az időpontig a kallódó halászati eszközök 15 százalékának újrafeldolgozását is meg kell oldani. A gazdátlan halászeszközök az európai tengerpartokon található szemét 27 százalékát teszik ki.
A gyártók felelősségvállalása
A tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a dohányipar fedezi a termékei képezte szemét begyűjtésének költségét, beleértve a hulladékgyűjtést, a szállítást és a hulladékkezelést. Ugyanez vonatkozik a műanyagot tartalmazó halászeszközök gyártóira, akiknek az újrafeldolgozási cél eléréséhez kell hozzájárulniuk.
A jelentéstevő szerint
„A lehető legambiciózusabb jogszabályt fogadtuk el az eldobható műanyagok ellen. Most rajtunk áll, hogy kiálljunk a döntésünk mellett a Tanáccsal már novemberben elkezdődő tárgyalások során. A mai döntés elengedhetetlen a tengeri élővilág védelméhez, és az európai műanyagszennyezés okozta, a becslések szerint 2030-ig 22 milliárd euróra rúgó környezetvédelmi kár enyhítéséhez ” – mondta a témáért felelős Frédérique Ries belga liberális képviselő.
A következő lépések
A jelentést 571 szavazattal, 53 ellenszavazat és 34 tartózkodás mellett fogadták el. A Parlament azonnal tárgyalásokat kezd a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanáccsal, amint a tagállamok megállapodnak álláspontjukban. A végső jogszabály ezeken a tárgyalásokon ölt formát.
Az Európai Bizottság adatai szerint a tengerekbe kerülő szemét 80 százaléka műanyag. A jogszabálytervezet által korlátozott műanyagok az összes tengeri szemét 70 százalékát teszik ki. A lassan bomló műanyag felgyűlik a tengereken, óceánokon és a világ és Európa strandjain. A tengeri élőlények – tengeri teknősök, fókák, bálnák és madarak, halak, kagylók és rákfélék – szervezetében már megjelent a műanyag, amely így az emberi élelmiszerláncban is jelen van.
A műanyagok kényelmes, sokoldalú, hasznos és gazdasági szempontból értékes anyagok, azonban okosabban kell felhasználni, újra kell hasznosítani, és újra fel kell dolgozni azokat. Az eldobott műanyag gazdasági hatása nem pusztán maga az anyag értékének elvesztését jelenti: feltakarítása külön költséggel jár, a turizmus, a halászat és a hajózás szempontjából pedig veszteséget termel.