Jövőre már a digitális platformokon reklámra fordított összeg kétharmadát programozott médiavásárlás (programmatic) révén költik el a Zenith előrejelzése szerint. A programmatic növekedési üteme ugyanakkor várhatóan lassul a következő években.
Az idei 62 százalékról jövőre 65 százalékra emelkedik a programmatic részesedése a digitális médiában megjelenő hirdetéseknél. A Publicis csoporthoz tartozó Zenith prognózisa szerint ez dollárban kifejezve azt jelenti, hogy 2018-ban 70, 2019-ben pedig már 84 milliárd dollárt költenek el így világszerte a hirdetők. Az elemzés kapcsán fontos megemlíteni, hogy az ügynökség a keresésekhez kapcsolódó reklámot, valamint az online apróhirdetési piacot nem vizsgálta. Az előrejelzésből kiderül az is, hogy 2020-ban már 98 milliárd dolláros lehet a programmatic költés a digitális médiában.
A Zenith prognózisa ugyanakkor arra is rámutat, hogy a programozott médiavásárlás térhódításával párhuzamosan folyamatosan lassul a szegmens növekedése. Míg tavaly éves összevetésben még 32 százalékos volt a bővülés, addig idén 24, jövőre pedig már csak 19 százalékos lehet.
A legtöbbet az Egyesült Államokban költik programmatic keretében, idén ez az összeg 40 milliárd dollár lehet, vagyis a teljes globális programozott médiavásárlás 58 százaléka. Kína a második ebben a mutatóban, a távol-keleti országban 7,9 milliárd dollárt költhetnek el ilyen módon idén a hirdetők, míg az Egyesült Királyságban 5,6 milliárd dollárt.
Az IAB Programmatic munkacsoportja a múlt év elején mutatott be egy tájékoztató anyagot a programozott médiavásárlásról. Ez alapján a programmatic egy olyan vásárlási technika, mely során technológiák (szoftverek és az ezekhez kapcsolódó algoritmusok) használatával automatizáltan tudunk kampányainkban reklám megjelenéseket vásárolni és azokat tovább optimalizálni a hatékonyabb eredményért. Ez a folyamat egy virtuális piactérben történik, amely összeköti a hirdetőt és a médiatulajdonost. Az évek során a programmatic folyamatosan fejlődött és fejlődik továbbra is, de jelenlegi formájában is alkalmas már összetett, több csatornán (pl: search, desktop, mobil, video, natív, etc.) futó, célzott kampányokat hatékony és egyszerű lebonyolítására.