- Hirdetés -

Karácsonykor is környezettudatosan

|

A karácsonyi készülődés izgalmai közepette talán bele sem gondolunk, mennyit árthatunk ilyenkor a környezetünknek. Csupán az ajándékcsomagolás révén 10-15 százalékkal nő a papírfogyasztásunk év végén,1 az ünnepi dekorációhoz rengeteg műanyag terméket vásárolunk, a fényfüzérek és világító figurák pedig extra energiát fogyasztanak. Jó hír azonban, hogy az ünnepek alatt is egyre több figyelmet szentelünk környezetünk megóvására a Vatera friss felmérése szerint.

Íme néhány tipp az online piactértől, hogy igazán zöld legyen a karácsony!

Dekoráljunk okosan!

A karácsonyt megelőző hetekben ünnepi köntösbe öltöztetjük otthonunkat. De miért ne lenne jó a tavalyi díszítés? Nem feltétlenül szükséges minden évben lecserélni a teljes kollekciót és több kilónyi műanyagot vásárolni. Az elkopott díszek helyett pedig válasszunk inkább környezetbarát anyagból készült darabokat – a megkérdezettek negyede is így tesz, sőt, a legtöbben (43%) saját készítésű dekorációt használnak. Idén legyen családi program az adventi koszorú vagy a karácsonyfadíszek elkészítése!

Ó, szép fenyő

Magyarországon évente 1,6-1,8 millió fenyőt vágnak ki az ünnepi időszak előtt3, azonban közel harmaduk nem talál gazdára, és egyenesen a hulladéklerakóban landol. Ugyanakkor egyre több család díszít műfenyőt, ahogy a vaterázók közel fele is (45%). Szintén népszerű a cserepes, illetve földlabdás karácsonyfa (20%), ami az ünnepek után a kert vagy a balkon állandó lakójává válhat. A visszaváltható fákat egyelőre kevesen választják (2%), pedig ezzel sokat tehetnénk a természetért, hiszen ezeket a fenyőket újra kiültetik a természetbe, hogy egy év elteltével ismét otthonunkat díszíthessék.

Ragyog rajta a sok gyertya

Az ünnepi dekoráció elképzelhetetlen hangulatvilágítás nélkül, ám a kevesebb néha több: inkább csak pár ízléses fényfüzért helyezzünk el, lehetőleg LED-es változatot, ahogy teszi ezt a vaterázók 80 százaléka is. Ha egy izzó kiég, ne vegyünk rögtön új égősort, elég csak azt az egyet pótolnunk – a válaszadók többsége (82%) is ezt a megoldást választja. Azzal is rengeteg energiát megspórolhatunk, ha éjszakára lekapcsoljuk a díszvilágítást. Erre szinte mindannyian odafigyelünk (90%), de ma már programozható változat is kapható, ami minden nap ugyanabban az időpontban automatikusan be- és kikapcsol.

Papír, papír hátán

Csupán az ajándékcsomagolás révén fejenként akár a 9 kilót is elérheti a papírfogyasztásunk év végén.1 Vagyis már azzal is sokat tehetünk bolygónk megóvásáért, ha a csomagolóanyagot eltesszük, és később újra felhasználjuk, ahogy a vaterázók többsége is szokta (51%). Ha pedig elszakadna a kibontás során, akkor a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk, akár csak a válaszadók 44 százaléka. A felmérés alapján a legtöbben (55%) még mindig a bolti csomagolópapírt részesítik előnyben, de jó hír, hogy textil tasakba, zsákba is sokan (30%) rejtik az ajándékokat. Sőt, olyanok is akadnak, akik saját készítésű csomagolópapírral (15%) kedveskednek szeretteiknek.

Elektromos eszközök a fa alatt

Elektromos fogkefe, szakállvágó vagy hajvasaló? Azzal is óvjuk környezetünket, ha energiatakarékos ajándékokat választunk! A megkérdezettek többsége ezt különösen fontosnak tartja (61%), és közel negyedük szintén ez alapján dönt, amennyiben az árban nincs lényeges különbség. Az áramfogyasztás mellett az elemvásárlás is jelentősen megnövekszik év végén, ezáltal tovább halmozzuk a káros anyagokat. A felmérés szerint a legtöbben nem szívesen vesznek elemmel működő ajándékot (45%), vagy legalábbis újratölthető modellel lepik meg szeretteiket (25%).

Környezetbarát ajándékok

Bár a többség (39%) még mindig az ár-érték arány alapján dönt az ajándékválasztásnál, közel ugyanennyien (37%) igyekeznek kézműves termékekkel kedveskedni szeretteiknek a felmérés szerint. Ez igazán jó hír a bolygónknak, mivel az ilyen termékek helyben, természetes anyagokból készülnek. Szintén bizakodásra ad okot, hogy a válaszadók közel negyede legszívesebben újrahasznosított vagy környezetbarát alapanyagból készült ajándékokkal lepi meg családtagjait.

Használt holmik a fa alatt

Egy antikvár könyvritkaság vagy nehezen fellelhető bakelit lemez egyedi és egyúttal fenntartható ajándék lehet. A felmérés szerint egyelőre egy szűk réteg (10%) vallja csak, hogy kimondottan azért ajándékoz használt tárgyakat, mivel ezáltal is óvni szeretné a környezetet. Akadnak, akik ezt még mindig kínosnak érzik (23%), míg a válaszadók ötöde használt ruhaneműt nem, de például műszaki cikket már tesz a fa alá. A többség (45%) szerint a használt holmik ajándékozásának leginkább elfogadható formája, ha karácsonyi adománygyűjtésre visszük el feleslegessé vált dolgainkat.

Kisült-e már a kalácsom

A karácsonyi vendégség során hihetetlen mennyiségű házi sütemény és más finomság cserél gazdát. A kutatás alapján szerencsére ilyenkor is nagy figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra, és saját edénybe vagy elmosható dobozba tesszük a finom falatokat (93%). Emellett fontos, hogy a maradék ne a kukában landoljon, mint például a briteknél, ahol 25 millió karácsonyi pudingot dobnak ki év végén. 4 A válaszok alapján emiatt sem kell szégyenkeznünk: a megmaradt, még jó állapotú ételt a legtöbben (80%) lefagyasztják, vagy a rászorulóknak ajándékozzák (13%).

Nagykarácsony, nagytakarítás

Vajon belegondolunk-e az ünnepek előtti lázas takarítás során, hogy amíg otthonunkat ragyogóra varázsoljuk, mennyi káros anyag kerül a lefolyóba? Ma már számtalan környezetbarát, illetve bio tisztítószer közül választhatunk, és a megkérdezettek 20 százaléka is ezeket részesíti előnyben. Emellett természetes alapanyagokat is használhatunk, hiszen egy üveg ecet és egy kis szódabikarbóna csodákra képes – a vaterázók 42 százaléka is ezt vallja.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...