Meglehetősen nagy a szórás, amikor a teljes hirdetési piac idei növekedéséről kérdeztünk ügynökségi szakembereket, a becsléseik ugyanis öt és tizenöt százalék között szóródtak. Az ügynökségek a saját idei teljesítményükkel elégedettek voltak, jövőre pedig szintén növekvő reklámköltéseket prognosztizálnak, bár továbbra is sok bizonytalansági tényezőt látnak.
A Marketing&Media magazin az év végén ügynökségi vezetőket kérdezett arról, hogyan sikerült 2018 a piacon és a cégnél, illetve mit várnak a jövő évtől.
Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezető igazgatója szerint egy magasabb, de még egy számjegyű növekedés biztosan benne van a piacban, és ő az év elején is nagyjából ezt a bővülést várta. Az ügynökség teljesítményével nagyon elégedett, hiszen tizest vagy kilencest adna maguknak. A jövő év kapcsán pedig elmondta, hogy az alapvető gazdasági folyamatokat tekintve nagyon bizakodók a teljes piac és a Wavemaker szempontjából is. Növekszik a GDP, a fogyasztás és a vásárlóerő is, amelyek egyértelműen kedvező előjelek a reklámpiac számára. A közelmúltban a Magyar Reklámszövetség elnökének is megválasztott szakember hozzátette azonban azt is, ha elkezd azon spekulálni, hogy milyen új szabályozások jöhetnek, mit hozhat a médiapiac-koncentráció, akkor már sokkal megjósolhatatlanabbnak látja a következő évet.
Furák András, a Republic Group portfólióigazgatója elmondta, hogy a Republic Group az idén erőteljes, 20 százalékos bővülést ért el és azt valószínűsíti, hogy a szektor egésze is jobban teljesített, mint 2017-ben. A szakember jelezte azt is, hogy minden évben sok időt és energiát fektetnek abba, hogy pontos makroprognózist állítsanak fel a következő üzleti év tervezéséhez, amelyet a divíziók egyéni tervekre bontanak. Ebből az is következik, hogy náluk a növekedés nem a véletlen műve, hanem a tudatos tervezésnek és a menedzsment munkájának köszönhető. A Republic Group teljesítményét kilencesre értékelte, mint fogalmazott, 20 éve ez volt a legjobban sikerült évük. Jövőre pedig mind a Republic Group, mind a szektor szemszögéből további növekedéssel számol Furák András.
Faludi Péter, a Havas Media Group ügyvezető igazgatója jelezte, hogy azon ügyfeleik körében, akik velük voltak mind az idén, mind tavaly, igen jelentős, közel 20 százalékos költésnövekedést tapasztaltak. A teljes piacra öt-hét százalékos kereskedelmi ügyfelekre vonatkozó növekedést várnak a vállalatnál. Faludi Péter kiemelkedőnek tartja a cég 2018-as teljesítményét, hiszen amellett, hogy növekedtek, minden pénzügyi mutatóban javulnak, 10-est adna maguknak. 2019 kapcsán elmondta, hogy sok újdonságot hozhat, és szokás szerint sok a bizonytalanság. A hazai médiapiac tulajdonosi struktúrája ismét alapjaiban átalakul, a szabályozói környezet is változik, ami érintheti a hirdetők költéseit. Néhány platformon a korábbinál magasabb, eddig nem tapasztalt áremelkedést várnak, mindennek ellenére a makrohatások lesznek erősebbek, ezért jövőre is növekedést prognosztizálnak, de visszafogottabbat, mint 2018-ban.
Tatár István, a Panmedia Western digitálismédia-igazgatója szerint akár a 15 százalékos növekedés is meglehet idén a hazai reklámpiacon, ami egyrészt a gazdaság növekedéséből, másrészt abból is adódik, hogy több olyan esemény volt idén, ami kedvezően hatott a reklámköltésekre. A cége teljesítményét nyolcasra értékeli, ami részben abból fakad, hogy picit maximalisták, így a tízet elég nehéz elérni. Másrészt az ügyfeleik nagy többsége sikeres évet zár 2018-ban, ami az egyik legjobb fokmérője egy ügynökség teljesítményének. A piac szempontjából jövőre további növekedést vár, bár véleménye szerint a bővülés üteme lassulni fog.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.