A teljes tavalyi karácsonyi szezonban 334 milliárd forintot költöttek a magyarok online és offline boltokban ajándékokra az eNET kutatása szerint. A cég elemzése arra is rámutatott, hogy még mindig vannak olyan területek, ahol erősíteni lehet a vásárlói élményt és ezzel együtt a karácsonyi szezon sikerét.
Kétmillió magyar élt az online áruházak kínálta Black Friday kedvezményekkel tavaly novemberben és 78 milliárd forintot költöttek el az akciók keretében, ami több mint 20 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest – derül ki az eNET elemzéséből. A karácsony, mint az év legfontosabb ünnepe, jól leképezi vásárlási szokásainkat. 2017-hez képest 2018-ban mintegy 400 000 fővel többen, 5,4 millióan vásároltak karácsonyi ajándékot (online és offline), és nőtt a vásárlások értéke is: 2018-ban közel 100 milliárd forinttal többet költöttünk karácsonyi ajándékra, mint az előző évben, összesen 334 milliárd forintot.
Az eNET kutatása szerint az internetezők vegyes érzésekkel viseltetnek a Black Friday iránt, és ellentmondásos annak megítélése, hogy mennyire éri meg a Black Friday idején vásárolni. A netezők 56%-ával előfordult már, hogy becsapva érezték magukat a Black Friday árakat látva. Ugyanakkor, csak 39%-uk gondolja, hogy a Black Friday jó lehetőség arra, hogy kedvező áron vásárolják meg, amit szeretnének. A Black Friday megosztó jellegét mutatja, hogy az internetezők 45%-át zavarja a Black Friday körüli felhajtás – viszont csak minden harmadik netezőnek van gondja azzal, hogy a Black Friday egy más kultúrkörből, nevezetesen Amerikából indult, és így próbál gyökeret verni itthon.
A Black Friday-jel kapcsolatos fanyalgás hátterében az akciókhoz kapcsolódó árképzési stratégia állhat, nevezetesen, hogy a kereskedők nem igazán adnak érdemi kedvezményeket. Akik megnézték az akciókat, azok 27%-a jelentős, 44%-uk viszont csak visszafogott kedvezményeket tapasztalt. 24% szerint egyenesen elhanyagolhatóak voltak az engedmények, illetve 16% jelezte, hogy nem a termék legutolsó árából, hanem egy korábbi, magasabb listaárból adtak „kedvezményeket”. Mindez jelentősen rombolhatja a Black Friday iránti bizalmat.
A 2016-os nagy karácsonyi csomagkiszállítási mizéria után 2017-ben a Magyar Posta körültekintően készült az ünnepekre, adminisztratív korlátozássokkal próbálva meg elérni, hogy a karácsonyi forgalom okozta szezonális kiugrást „ellapítsák”, ebben a webáruházakban is partnerekre leltek. Ennek ellenére 2016-tól folyamatosan 800-900.000 fős tábort érintenek a késedelmes kiszállítások (2018 év végén 870.000 vásárlót), ami azonban már nem kelt nagyobb sajtóvisszhangot, úgy tűnik, része lett a magyar online vásárlási szokásoknak. Az azonban, hogy a vásárlók alkalmazkodtak ehhez a helyzethez, nem jelenti azt, hogy ez rendben van, vagy hogy így is kellene maradnia.
Látható, hogy mind a Black Friday, mind a karácsonyi vásárlások továbbra is jól teljesítenek. Ezzel együtt érdemes az online és hagyományos kereskedőknek egyaránt dolgozni azon, hogy a vásárlók számára egyértelműen pozitívabbá tegyék az év végi ünnepi vásárlásokat, egyrészt a Black Fridayhez tartozó árképzési stratégia átgondolásával, másrészt a csomagkiszállításokban mutatkozó szezonalitás kihívásainak kezelésével.