A vezetékes UPC után a műholdas UPC Direct szolgáltatást is eladja a Liberty Global. A Csehországban és Szlovákiában piacvezetőnek számító új tulajdonos érkezése felpezsdítheti a kissé leszálló ágba került műholdas műsorterjesztési piacot.
Tányéros, vagy kábeles UPC? Ezt a kérdést mindig tisztázni kell, amikor a UPC márka kerül szóba. A műholdas UPC Directet és a vezetékes szolgáltatást nyújtó UPC-t ugyanis – a konkurens Digivel és Telekommal ellentétben – már jó ideje külön cég üzemelteti. A UPC Direct a Liberty Global luxemburgi cégéhez tartozik, más ügyfélszolgálattal, árazással, csomagokkal és eltérő csatornakínálattal, mint a vezetékes UPC. Ennek vethet véget, hogy karácsony előtt néhány nappal a luxemburgi székhelyű M7 Group S. A. megállapodott a Libertyvel a UPC DTH nevű társaság felvásárlásáról. Ez nemcsak a magyarországi, hanem a társaság csehországi, szlovákiai és romániai érdekeltségeit is magában foglalja, és a négy országban összesen 796 ezer műholdas előfizetőt érint. A Liberty közlése szerint a tranzakció értéke eléri a 180 millió eurót, már amennyiben a versenyhatósági engedélyeket megkapják.
Magyarország és Románia esetén ez nem jelent problémát, viszont Csehországban és Szlovákiában necces lehet a dolog, mert ott már 2011 óta jelen van az M7 Group. Övék a közel 600 ezer előfizetőt magáénak tudó műholdas Skylink, amivel piacvezetőnek számítanak Csehországban és Szlovákiában. Az új tulajdonos terveivel kapcsolatban a UPC Directnél egyelőre nem tudtak semmi továbbit közölni lapunkkal, arra hivatkozva, hogy a tranzakciónak az idei év első felében várható lezárásáig még a Liberty Globalhoz tartoznak.
A cseh Parabola szakportálnak viszont sikerült némi információt kihúznia Jaromir Glisnikből, az M7 Group igazgatótanácsi tagjából. Ebből kiderült, hogy már régóta fenték a fogukat a UPC műholdas érdekeltségeire, de nem jártak sikerrel. Viszont miután a Liberty megállapodott a Vodafone-nal a cseh, magyar, német és román vezetékes érdekeltségeik eladásáról, nyitottakká váltak a műholdas szolgáltatás értékesítésére is. A tárgyalásokat viszonylag gyorsan, fél év alatt le is zavarták. Felvetődik kérdésként, hogy mi lesz a márkanevekkel. A UPC DTH szolgáltatása csak nálunk használja a UPC Direct elnevezést. A cseh és a szlovák piacon FreeSat néven fut, de ezt a tervek szerint beolvasztják a Skylinkbe.
Jaromir Glisnik ennek kapcsán elmondta, hogy a Magyarországon használt márkanevet a szerződés szerint egy ideig még megtarthatják, de nyilván előbb-utóbb lecserélik. Azt viszont még nem döntötték el, hogy a Skylink, vagy a Romániában használt FocusSat névre váltanak-e.
Holott azért van egy jelentős piaci tartalék, hiszen még mindig 700 ezer háztartásban használnak analóg kábelszolgáltatást. Márpedig ez a technológia szépen lassan kikopik, egy év alatt 70 ezerrel csökkent a számuk. Azonban eddig a szolgáltatók az analóg kábeleseket hatékonyan szerződtették át a digitális kábeles vagy IPTv-s szolgáltatásukra. A vezetékes „láb” nélküli M7 Group megjelenésével ugyanakkor felpezsdülhet a verseny, amennyiben rástartolnak az analógról váltani akaró körre. A cseh és a szlovák piacon ebben elég ügyesek. Tavaly a Skylink cseh előfi zetőinek a számát 25 ezerrel, a szlovák szolgáltatásét pedig 12 ezer előfi zetővel tudták növelni.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.