Autós tematikájú nyomtatott lappal lépett piacra a Schibsted Classified Media Hungary, egyelőre az autókereskedő partnerek és vásárlóik jelentik a fő célcsoportot – mondta el Palocsay Géza. A Jófogást is üzemeltető cég vezetője beszélt a társaság átalakításáról és a saját sales house-zal kapcsolatos tervekről is.
– Saját printlapot indított a Schibsted Magyarországon Autónavigátor.hu néven. Mi indokolta ezt a lépést?
– Tavaly rengeteg B2B jellegű aktívitásunk volt a partnereink felé ingatlan, autós és állás témakörben is, és ezen tapasztalataink alapján jött az ötlet, hogy a több mint háromezer aktív partnerünk részére készítsünk egy színvonalas, az Autónavigátor online felületének minőségi tartalmával megegyező kiadványt. Decemberben készült az első szám, háromezer példányt küldtünk ki, ebből 73 érkezett vissza, és ennek sikerén felbuzdulva döntöttünk a folytatásról. A második szám már mint hivatalosan bejegyzett magazin jelenik meg, összesen hétezer példányban, mivel az egyik meghatározó tavaszi autós rendezvényre, az Automobil & Tuning show-ra is megyünk vele.
– Egyelőre nyilván csak viszi a pénzt az új kiadvány, hogy látod, eljöhet az idő, amikor önjáró lehet a lap, esetleg nyereséget is hozhat?
– Már az első számba is sikerült eladni hirdetést és ez a másodiknál sincs másként. A tartalom előállítása nem kíván tőlünk extra mértékű befektetést. A printverzióba természetesen rövidebb cikkek kerülnek, azokból egy QR-kód segítségével juthatnak az olvasók a bővebb online tartalmakhoz. Érdekes árbevételi láb lehet ez az Autónavigátor számára, azon dolgozunk, hogy
a nálunk hirdetők csomagjának állandó résztvevője legyen ez is. A magazin a szórakoztató tartalma mellett egy olyan eszközzé is vált, amivel a cégek vagy éppen a szalonban autóvásárlás kapcsán ott lévő emberek felé lehet hatékonyan kommunikálni.
– Az újság elindítása azt jelenti, hogy hasonlóan több más országhoz, itthon is komolyabb szerepet vállal a Schibsted a médiapiacon?
– Azért még nem szaladnék előre ennyire. ☺ Bízom benne, hogy azok a változások, amiken átmegy a cég, lehetőséget biztosítanak arra, hogy továbbfejlesszük a magyarországi jelenlétünket is. Az viszont biztos, hogy középtávú célként határoztuk meg magunknak, hogy az értékesítési csapatunk a jelenlegi felületek és termékek mellett folyamatosan újakat is kezeljen. Szeretnénk a jelenlegi pozíciónkat erősíteni ezen a téren is, termékfejlesztéssel, akvizícióval vagy más megoldással növelni a felületek számát.
– Milyen változásokról van szó?
– A Schibsted a norvég, finn és svéd érdekeltségei kivételével az összes termékének, így a magyaroknak is a kezelését egy új cégbe, az Adevintába helyezi át, ami egy tőzsdei vállalat lesz. Ez azt is jelenti, hogy a jövőben Magyarországon Adevinta Classified Media Hungary lesz a többek között a Jófogást és a Használtautót működtető társaság neve.
– Említetted, hogy erősítenétek a sales house tevékenységét. Felmerült annak a lehetősége, hogy partnerek, más médiumok reklámfelületeit is értékesítsétek?
– Úgy gondolom, a három fő termék mellett tudnánk kiépíteni olyan partnerségeket, amelyek mindenki megelégedésére szolgálnának. Amikor eldöntöttük, hogy saját kézbe vesszük az értékesítést, sok megkeresés érkezett, hogy nem akarjuk-e az ő felületeiket is értékesíteni. Azt mondtuk, nézzük meg az első évet, hogy hogyan tudjuk stabilizálni ezt a tevékenységet, és ráérünk utána eldönteni, hogyan megyünk tovább.
– Pár hete mutatták be a reklámtortát, ami egy viszonylag egészséges, 7,77 százalékos növekedést hozott ki 2018-ra. Szerinted mennyire lehet reklámokra alapozni egy új médium elindításakor, esetleg milyen más modellt kellene választani?
– Büszkék vagyunk arra, hogy a folyamatosan két számjegyű árbevétel-növekedésünk alapja továbbra is a céges és magánfelhasználóktól érkezik, mert így kevésbé vagyunk kitéve a reklámpiacon levő változásoknak. Ettől függetlenül a fejlődésünk egyik alapja a hirdetési árbevételek jelentős növelése, ezért folyamatosan dolgozunk azon, hogy új csatornákat nyissunk. Az egyik ilyen az Autónavigátor magazin is, de a napokban jelenik meg a Használtautón egy új funkció, amely nemzetközi adatlekérést biztosít az autók előéletével kapcsolatosan, ami szintén egy minőségi és fizetős szolgáltatás lesz. Minél több csatornából jön az árbevétel, annál jobb. Ezt tudom javasolni bármely médiumnak.
– Ha saját sajtóterméket indítanál, az milyen témával foglalkozna?
– Én szakmai, az e-kereskedelemmel is mélyebben foglalkozó B2B magazint indítanék, amelyben hazai és nemzetközi cikkek mellett hangsúlyos szerepet kapnának a kutatási eredmények, a célzott felmérések és a valóban szakmai konferenciák. Azt látom ugyanis, hogy jelenleg nagyon kevés valódi tartalmat és „elvinnivalót” tartalmazó hazai esemény van. Viszont látom a nemzetközi szereplőket, mint amilyen az AIM report, és azt is, hogy erre bizony lenne piaci igény.
Kalocsai Zoltán