Az év végén nyugdíjazását kéri és távozik a Ringier Axel Springer Magyarország éléről Bayer József – derül ki a 444.hu összeállításából. Az egyik legjelentősebb hazai kiadóvállalatot 30 éven át vezető menedzser a legbefolyásosabb médiások közé tartozik, a Marketing&Media magazin TOP50-es listáján tavaly a 9. volt.
Nyugdíjazási kérelmét és a cég éléről való távozását egy hétfő délelőtti állománygyűlésen jelentette be Bayer József a 444.hu beszámolója szerint. A portál információi alapján a cégvezetővel együtt távozik a kiadótól Király Mária gazdasági igazgató és operatív ügyvezető is.
A 444.hu kérdésére a RAS kommunikációs osztályán megerősítették a Bayer távozásáról szóló hírt és közölték azt is, hogy megkezdték az új ügyvezető igazgató kiválasztási folyamatát. Az mmonline.hu igyekszik kideríteni, hogy ki lehet az utódja, a piacon ugyanis több, korábban nagy kiadót vezető, jelenleg nem médiában dolgozó szakember is elérhető.
A Ringier Axel Springer (RAS) az egyik legjelentősebb magyar médiavállalat itthon. A kiadó portfóliójában olyan lapok vannak, mint a Blikk, a Glamour, illetve a Kiskegyed, de televíziós műsor-, autós és rejtvényújságok is tartoznak a céghez. Az éves szinten 6 és 7 milliárd forint közötti árbevételű társaság tulajdonosa a német-svájci Ringier Axel Springer Media AG nevű vegyesvállalat.
Az Axel Springer Budapest Kft., a mai Ringier Axel Springer Kft. jogelődjének megalapításáról már 1988 végén létrejött a megállapodás, magát a céget viszont hivatalosan 1989. április 27-én jegyezték be. Ugyanakkor a korabeli sajtó már 1989 elejétől sokat cikkezett az Axel Springerről, mert nagy szó volt, hogy egy „nyugatnémet” kiadóvállalat vegyesvállalatot hozott létre Magyarországon.
A céget a kezdetektől Bayer József irányította, a Marketing&Media magazin legutóbbi számában megjelent összeállítás szerint az Axel Springer első magyarországi terméke egy alkalmi kiadvány, a Klinika, azaz amit a tévésorozatról tudni érdemes című lap volt. Ezzel az akkortájt igen népszerű kórházas széria sikerét lovagolták meg. Még ugyanebben az évben nyáron startolt az Autó Extra című lap. Érdekes, hogy mennyire mások voltak akkoriban a sajtóviszonyok. 1989-ben már piacra dobták a szerelmesregény-sorozataikat, valamint a Tvr-hét műsorújságot, az év végén pedig már az Axel Springer jelentette meg a Lakáskultúrát is.
Szintén az induló Axel Springer szervezésében váltak elérhetővé külföldi sajtótermékek – már a megjelenés napján – a hazai újságosstandokon. A Népszabadságnak már az indulás évében arról nyilatkozott Bayer József, hogy napilapot is megjelentetnének, de saját nyomda indításáról is beszélt.
A hazai Springer-portfólió a 90-es évek elejétől kezdve rohamosan bővült. Ezek között a megyei napilap-portfólió megszerzésének módja azért vitatott volt, de számos sikertörténet fűződik a nevükhöz. Elég csak az 1992-ben elstartolt Kiskegyedre gondolni, ami a csúcson közel 600 ezer példányban fogyott és jelenleg is a második legmagasabb példányszámban értékesített sajtótermék. A Tvr-hét mellé egy tévéújság-portfóliót építettek, a Kiskegyed is számos márkakiterjesztést kapott, többféle rejtvényújságot is piacra dobtak. A 2000-es évek elején megvették a Világgazdaságot és az Autó Motort, elindították az Auto Bildet, a Geót, a Glamourt. Persze az évek során egyes termékek ki is hullottak a kínálatból, elég csak a Gyöngy vagy a Hölgyvilág című lapra gondolni.
2010 márciusában jelentették be, hogy az Axel Springer AG és a Ringier AG régiós kiadói fúzióra lépnek. Ezzel egy hatalmas magyarországi kiadóvállalat jött volna létre, viszont a Médiatanács elkaszálta az egyesülést. Hosszas huzavona után 2014-ben létrejött a hazai Ringier Axel Springer (RAS), de ez inkább csak a lapok csereberéjéből állt. A leglényegesebb változásnak az számított, hogy a RAS-tól elkerültek a megyei napilapok és a Világgazdaság, viszont azóta ők adják ki a Blikket és a hozzá kapcsolódó Blikk márkanevű lapokat.
Amikor a magyarországi Springerről beszélünk, akkor az gyakorlatilag egyet jelent Bayer József ügyvezető igazgatóval. Az ő befolyásos médiapiaci pozíciója még a kiadó előtti időszakra nyúlik vissza, hiszen 1984-től a Magyar Televízió kereskedelmi főigazgatójaként dolgozott. Egy befolyásos médiaszemélyiségekről készített toplistán már a 80-as évek közepén bérelt helye lett volna. A Marketing&Media magazin legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató rangsora 2008-as indulása óta mindig szerepelt a listán, legutóbb a 9. pozícióban.
Nagy kérdés, hogy hoz-e és ha igen, milyen változást a kiadót meghatározó vezető távozása a RAS-nál. A Marketing&Media magazinnak nyilatkozta Mark Dekan, a Ringier Axel Springer AG vezérigazgatója határozottan állította, hogy nem tervezik, hogy kivonulnak a magyar piacról, azonban a térségben már két országban, Szlovákiában és Csehországban is eladták nyomtatott portfóliójukat és a 444.hu beszámolója szerint a bejelentés bizonytalanságot szült a cég dolgozói között. Többen attól tartanak, hogy a döntés tulajdonosváltással járhat, illetve hogy az új cégvezető személye még erőteljesebb kormányzati befolyást hoz majd magával.