A Toyota üzembe helyezte a megújuló energia felhasználásával előállított hidrogén termelésére szolgáló berendezését, és egy erre épülő töltőállomást a Japánban található Motomachi termelőegységben. Az új berendezés a gyárban szolgálatot teljesítő abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó Toyota targoncák számára biztosít helyben előállított üzemanyagot. A hidrogénalapú technológiák fejlesztése egybecseng a Toyota „Gyártás: Nulla CO₂-kibocsátás Kihívásának” célkitűzéseivel.
A Toyota üzembe helyezte SimpleFuel elnevezésű egységet a Toyota Cityben működő Motomachi gyárban: a SimpleFuel egy vízbontással működő, hidrogénfejlesztésre szolgáló berendezés, ami tárolni és adagolni is tudja a napenergiával – vagyis megújuló energiával – előállított hidrogént. A SimpleFuel egy egyszerűsített hidrogén berendezés, ami az üzemben felszerelt napelemekkel termelt áramot felhasználva vízbontással állítja elő a hidrogént. A sűrített, nagy nyomású hidrogént üzemanyagcellás targoncákban használják fel. A berendezés naponta akár 99 Nm³ (kb. 8,8 kg/nap) hidrogént tud termelni, ami hét-nyolc targonca üzemeltetéséhez elegendő. A berendezés kompakt mérete miatt szűk helyekre is beszerelhető, ezért alkalmas az üzemben dolgozó targoncák feltöltésére. A Motomachi gyárban 2018 márciusa óta működik hidrogénellátó berendezés az egyre több üzemanyagcellás targonca kiszolgálására. A Toyota a SimpleFuel felhasználásával kívánja csökkenteni a Motomachi üzem CO₂-kibocsátását, illetve támogatni akarja az új technológiák alkalmazását.
Annak érdekében, hogy csökkentse üzemei CO₂-kibocsátását, a Toyota üzemanyagcellás modellekre cseréli le meglévő targoncáit. Ez a kezdeményezés a Motomachi üzemből indult el, ahol még 2017-ben két Toyota üzemanyagcellás targoncát helyeztek üzembe. Ezt 2018-ban húsz újabb targonca követte. Idén a Környezetvédelmi Minisztériumtól a széndioxid-kibocsátást mérséklő intézkedésekkel kapcsolatban felmerülő működési költségekre kapott támogatás tette lehetővé a SimpleFuel berendezés és újabb 50 üzemanyagcellás targonca üzembe helyezését.
Az Aichi prefektúra alacsony széntartalmú hidrogén-ellátási láncot támogató szövetsége révén, illetve az Aichi prefektúrával és a kapcsolódó helyi hatóságokkal közösen a Toyota az alacsony szénlábnyomú hidrogén-ellátási lánc létrehozásán dolgozik. Ehhez megújuló energiaforrásokat, illetve egy úgy nevezett gyártás-tárolás-felhasználás koncepciót alkalmaz. A Motomachi gyárban, a megújuló forrásból származó áram felhasználásával termelt hidrogén alkalmazását szolgáló terv, az Aichi prefektúra alacsony széntartalmú hidrogént tanúsító rendszerének igazolásával rendelkezik. A vállalat a Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050 elnevezésű program 2015-ös indítása óta foglalkozik a hidrogénenergia alkalmazására szolgáló technológiák fejlesztésével és bevezetésével. Céljuk, hogy üzemeikben a hidrogén felhasználásával – beleértve a Motomachi üzem SimpleFuel berendezését, illetve üzemanyagcellás targoncáit is – megvalósítsák a „Gyártás: Nulla CO₂-kibocsátás Kihívás” célkitűzéseit.
Specifikációk
Hidrogéntermelő kapacitás (max.): 99 Nm3/nap (8,8 kg/nap)
Tárolókapacitás: 72,18 Nm3
Hidrogén tisztasága: 99,97%
Hidrogén töltőnyomás: 35 MPa
Hidrogén gyártási eljárás: Alkáli víz elektrolízise