Két gyerekcsatorna nagyon elhúzott a többiektől, de mögöttük nézettségi szempontból egész sűrű a mezőny. Az adatok alapján a 4-14 évesek eléggé rákaptak az esti tévézésre.
Talán sokan is gondolnák, de a hazai televíziós piacon a gyerekcsatornák körében látható az egyik legkomolyabb verseny a nézőkért. Több mint tíz gyermekcsatorna-márka küzd a fiatal nézők kegyeiért. Ezen belül nyolc csatorna reklámidejét értékesítik.
Az R-time portfóliójába tartoznak a Viacom gyerekcsatornái, a Nickelodeon, a Nick Jr., valamint az idén áprilisban indult Nicktoons, továbbá az AMC-féle Minimax. Az Atmedia pedig a Boomerang, Cartoon Network, Disney Channel és Kiwi csatornák reklámidejét értékesíti. A közszolgálati M2 is hozzájuk tartozik, – az MSC révén – de az este 8-ig tartó gyereksáv reklámidejét nem értékesítik a hirdetők számára.
A 4-14 éves korosztályban mért adatok alapján a fenti szereplők közül messze kiemelkedik a Nickelodeon közönségaránya. Ennél a célcsoportnál és teljes napon igazából a többi szereplő meg sem nagyon tudja közelíteni a Nickelodeont. Szintén biztosnak tűnik a Minimax második helye. Az elmúlt egy évben voltak olyan időszakok, amikor közel járt a Minimaxhoz az M2, vagy akár meg is előzte, de az elmúlt hetekben elég fixen tartják a pozíciójukat.
A múlt héten ez alapján a következőképpen nézett ki a csatornák erősorrendje a 4-14 éveseknél (időszak: 6:00-25:59, share):
– Nickelodeon – 13,8%
– Minimax – 8,7%
– M2 – 4,4%
– Disney Channel – 3,8%
– Cartoon Network – 3,8%
– Nick Jr. – 3,3%
– Nicktoons – 2,4%
– Boomerang – 2,3%
– Kiwi Tv – 1,3%
Az időszak terén hozzáférhető egy másik bontás, ami reggel 6 óra és 19:59 között mutatja a gyerekcsatornák közönségarányát. Ez a bontás még régebbi eredetű, amikor több csatorna is osztott műsoridőben működött és az esti sávban más programot adtak. Mostanra ez a gyakorlat eléggé kikopott a piacról, a gyerekcsatornák jellemzően egész nap tolják a tartalmat. Az egyetlen kivételnek ez alól az M2 számít, ahol 20 órától fiataloknak, de már nem gyerekeknek szóló műsorok kezdődnek.
A csatornák sorrendje pedig így nézett ki a múlt héten, ha a 6:00-19:59-es sávot vizsgáljuk:
– Nickelodeon – 12,2%
– Minimax – 8,7%
– M2 – 6%
– Disney Channel – 4,7%
– Cartoon Network – 4,2%
– Nick Jr. – 4,2%
– Nicktoons – 2,7%
– Boomerang – 2,5%
– Kiwi Tv – 1,1%
Ahogy a fenti adatokból látszik, a 20 óráig terjedő sávban a Nickelodeon kicsit gyengébb volt, de még így is bőven vezetnek. A Minimax-nak mindegy a sáv, mert százalékpontra ugyanannyit hoztak, s ahogy várható volt, az M2 erősebb ebben az összevetésben.
Azonban a 4-14 éves korosztály körében legnépszerűbb gyerekcsatornás műsorok toplistája jól mutatja, hogy mennyire nem érdemes csak az este 8-ig tartó időszakban gondolkodni a 4-14 éveseknél. Ugyanis a top 5 műsor mindegyike 20 óra után kezdődött.
A múlt héten a gyerekcsatornákon futó műsorok közül a Nickeodeonon látható A lármás család hétfői epizódja (21:16-os kezdéssel) érte el a legmagasabb nézőszámot a 4-14 éveseknél, egészen konkrétan 49 ezres nézőszámot produkált, 20,2 százalékos közönségarány mellett.
Amennyiben a 6:00-19:59 közötti időszakot nézzük, akkor szintén egy nickelodeonos műsor végzett az első helyen, méghozzá A Thunderman család kedd déli epizódja, ami 30 ezer 4-14 évest ültetett a képernyők elé. Második legnézettebb a Nickelodeonon sugárzott Spongya bob egyik adása volt, szintén 30 ezer nézővel.
A harmadik helyre viszont már egy M2-es tartalom futott be, méghozzá az ALVINNN!!! és a mókusok, aminek a legnézettebb része 29 ezer 4-14 évest érdekelt.
A gyerekcsatornáknál még fontos megemlíteni, hogy az egyes televíziók lakossági elérhetőségében elég nagy különbségek vannak. A közszolgálati M2 minden háztartásban elérhető, hiszen kötelező továbbítani. A piaci szereplők közül a Minimax lefedettsége a legjobb (87,4%), majd Nickelodeon (85,4%), Disney Channel (85,3%), Kiwi (75,7%), Cartoon Network (71,1%), Nicktoons (69,5%), Nick Jr. (62,3%) és Boomerang (54,5%) a sorrend.
Adatok forrása: Nielsen Közönségmérés/RTL, Live+TSV