Kifejezetten jó első félévet tudhat maga mögött a háztartási nagygépek piaca. A teljes piaci forgalom 2,7 százalékkal nőtt, ami alapján a teljes évre vonatkozó növekedés akár 2 százalék is lehet a GfK várakozásai szerint. Ez pedig 182 milliárd eurós éves forgalmat vetít előre. A növekedéshez hozzájáruló fő trendek a teljesítmény/kapacitás, az egyszerűsítés és a korlátlan vásárlás lehetősége – állapítja meg a GfK a 2019-es berlini IFA alkalmából a háztartási nagygépek piacáról készített összegzésében.
Az egyes régiókat megvizsgálva 2019 első hat hónapjában az látszik, hogy a háztartási nagygépek piaca Brazíliában újra a régi (+13 százalék), míg Indiában erőteljes fellendülésnek indult (+10 százalék). Európa az euróban számított abszolút növekedés legnagyobb részét adva továbbra is növekedési pályán van. Ugyanakkor Kínában 6,2 százalékos visszaesés volt tapasztalható, ami egyben a teljes piac lassulásának legfőbb indoka, lévén Kína akkora piac, hogy a többi régiónak csak nagy küzdelmek árán sikerült kiegyensúlyozni az értékbeli forgalom visszaesését. Emiatt 2019 egészét tekintve immár egyértelmű, hogy a piac teljesítménye a kínai piac ingadozásaitól és az amerikai-kínai kereskedelmi feszültségektől függően alakul majd.
Vannak azonban pozitív irányba mutató trendek is – így például az erőteljes növekedés Algériában (+35 százalék), Lengyelországban (+12 százalék) és Magyarországon (+17 százalék), ahol a háztartási nagygép-csereprogram sokat lendített a piacon.
A németországi piac fejlődésének tavalyi megtorpanását követően idén javított a növekedés dinamikáján (+1,7 százalék), és 3,9 milliárd eurós forgalmával az év első felében továbbra is a világ harmadik legnagyobb háztartási nagygép-piaca.
Norbert Herzog, a GfK háztartási nagygéppiaci szakértője szerint „a méret igenis számít a fogyasztóknak, amikor háztartási nagygépekről van szó. Hosszú távon a kapacitás az, ami valamennyi nagyobb piacon hajtóerőként működhet. Ez a mosógépek esetében a gyakorlatban egyre nagyobb ruhatöltetet, a hűtők esetében a szélesség és magasság, sütők esetében pedig a belső tér tágasságának növelését jelenti. Példának okáért a 9 kg vagy annál nagyobb ruhatöltetű mosógépek eladása 24 százalékkal bővült.”
Egyszerűsítsük életünket
A GfK Consumer Life felmérése szerint a fogyasztók mintegy fele (52 százalék) világszerte egyetért azzal az állítással, hogy „Folyamatosan keresem a módját, hogy egyszerűsítsem életemet” Így aztán a házimunka elvégzése által felemésztett idő lerövidítése különös fontossággal bír a fogyasztók számára, tehát a multifunkcionális és intelligens gépek-berendezések egyre népszerűbbek. E trend nyilvánvalóan tükröződik a kombinált mosó-/szárítógépek 2019. évi forgalmának 13 százalékos növekedésében.
Új keletű és valós trend a gőzfunkciós készülékek iránti kereslet. Ezek egyszerre többféle előnyt kínálnak – a gőzfunkciós mosogatógépekben a szárító funkció hatásosabb, e funkcióval a szárítógépekben kevésbé gyűrődik a ruha, az ezekben készülő étel pedig egészségesebb. A gőzfunkcióval rendelkező háztartási eszközök globális forgalma 2019 első hat hónapjában 41 százalékkal bővült. Jelenleg ebben Kína és India a zászlóshajósok, és a jövőben további növekedés várható.
Az okos háztartási berendezések célja általában az egyszerűsítés; értékesítésük – Kínát kivéve – minden régióban erőteljesen nő. Kína nélküli globális képet tekintve az intelligens készülékek forgalma 18 százalékkal bővült.
E piac további fejlődéséhez elengedhetetlen lesz a márkák közötti interfész kialakítása, az adatbiztonsággal kapcsolatos fogyasztói aggodalmak eloszlatása, és a használatra bíztató meggyőző esettanulmányok terjesztése. A smart speaker, azaz okos hangszóró potenciális megoldást jelenthet ezek némelyikére, és a jövőben leegyszerűsítheti az okosotthon ökoszisztéma működtetését.
A siker kulcsa a korlátlan vásárlási lehetőség
A GfK FutureBuy tanulmánya szerint a fogyasztók 65 százaléka úgy érzi, soha ilyen erős támogatást nem kapott még a vásárlásig vezető úton. Az online kereskedelemmel az időben korlátlan, 7/24-es vásárlás vált az új normává, és ezzel magasabbra helyeződött a léc a fogyasztók vásárlási élményre vonatkozó elvárásait illetően. Nem csoda, hogy mérséklődött a vásárlási csatornával szembeni preferencia, mivel az omnichannel, azaz sokcsatornás megközelítés vált a siker kulcsává.
A teljes iparágból 20 százalékos részesedést kihasító online értékesítés már most érett üzletág. Kínát nem számolva ide, az online kiskereskedelem még mindig 11 százalékkal bővül, ám e bővülés dinamikája szemmel láthatóan lassul. Ha azonban a képletbe Kínát is beírjuk, az szinte teljesen nullázza a növekedést, tekintve, hogy az online kereskedelemben élen járó piac előbb stagnált, majd 2019 első félévében 5 százalékos visszaesést produkált.
A vásárlók legjobb kiszolgálása az online és offline összekötésével és promotálásával lehetséges. Európában a hagyományos üzletek online értékesítése az elmúlt négy évben 39 százalékkal megugrott, és ezzel meghaladta a kizárólag online értékesítő kereskedők „csupán” 12 százalékos növekedési ütemét. Ez pedig nem másra, mint a határtalan, korlátlan vásárlási élmény fontosságára hívja fel a figyelmet.