- Hirdetés -

Nyomulnak a vállalkozások az online piactereken

|

Már több mint 4500 hazai vállalkozás érdekelt valamelyik hazai vagy akár nemzetközi online piactéren, az általuk realizált online forgalom tavaly elérte a nettó 12 milliárd forintot – derül ki a GKI Digital becsléséből. A világ 18 legnagyobb online piactere együttesen több mint 1 billió dollár értékű árut forgalmaz évente. Nemzetközi becslések szerint 2020-ban már ezeken a kereskedőkön keresztül fog átfolyni a teljes online kiskereskedelmi volumen 40%-a.

Az online piacteres értékesítés lényege, hogy az üzemeltető webáruház nem – vagy, nem csak – saját készletéből, forrásaiból származó terméket értékesít, hanem külső, tőle független cégek (forgalmazók, gyártók, nagykereskedők, sőt akár konkurens webshopok) termékei is elérhetők a kínálatában.

Az online piacterek Magyarországon – élen az eMAG Marketplace

Az internetes kereskedelem mind globálisan, mind Magyarországon rohamosan növekszik és bár a bővülés üteme némiképp lassulni látszik, a növekedés folyamatos. 2018-ban nettó 425 milliárd forintos forgalmat generált hazánkban az online kiskereskedelem, az idei év első féléves forgalma pedig több, mint 207 milliárd volt – ez 16%-os növekedés 2018 első félévéhez képest. A hazai vásárlói bázis azonban egyelőre nem tud a piaccal együtt nőni, ezért az internetes kereskedőknek az aktív online vásárlókat kell a lehető legjobban elérni és folyamatosan vásárlásra ösztönözni. Erre nyújtanak egyszerű és hatékony megoldást az online piacterek. Hazánkban mindössze néhány online piactér üzemel. Van köztük szakosodott felület, mint a kézműves termékekkel foglalkozó Meska, vagy a mezőgazdasági termékekkel foglalkozó Agroinform, a szolgáltatásokat és termékeket is vegyesen kínáló Bónusz Brigád, valamint természetesen népszerűek az olyan alapvetően C2C platformok is, mint a Jófogás és a Vatera. Az utóbbi webáruházakban a magánszemélyek mellett profi kereskedők hirdetései is megtalálhatók. Az Amazonhoz leginkább hasonlító professzionális piacteres értékesítés terén a magyar piacon az eMAG üzemelteti a legnagyobb ilyen platformot eMAG Marketplace néven. Az online áruház – a piacteres értékesítések nélkül is – hazánk legnagyobb e-kereskedőjének számít, így népszerűsége és márkaereje is nagyban hozzájárul a piactér sikeréhez.

4500 hazai vállalkozás értékesít valamelyik online piactéren Az online piacterek vonzó lehetőséget adnak minden terméket értékesítő, és azt online eladni vágyó cég számára, hiszen általuk egy viszonylag egyszerű csatlakozást követően könnyen elérhetővé válnak a nagy méretű, lojális vásárlói bázisok.

A magyar cégek gyorsan felismerték a lehetőséget: a GKI Digital mérései szerint Magyarországon több mint 4500 vállalkozás (jellemzően kkv) érintett valamilyen formában az online piacteres értékesítésben. Ezek a cégek 2018-ban a GKI Digital szerint már összességében közel 12 milliárd forintos nettó forgalmat tudtak realizálni az online piactereken keresztül, ami a teljes belföldi online kiskereskedelmi forgalom 2-3%-át jelenti. Már jelenleg is több tucat olyan cég van Magyarországon, ahol az online piacteres értékesítésből realizált éves forgalom akár többszáz millió forintos nagyságrendre is tehető –a saját, fő értékesítési csatornák (pl.: webáruház) forgalmán felül. Jól jelzi a modell dinamikus fejlődését, hogy a piacvezető eMAG felületén árusító magyar vállalkozások száma 2 év alatt több, mint négyszeresére nőtt, jelenleg kb. 4000 céget számlál. Azonban a növekedés még közel sem ért véget: amint azt Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője a 2019. szeptember 26-án, az első alkalommal – több mint 300 piactéren értékesítő magyar vállalkozás részvételével – megtartott Sellers’ Day konferenciáján elmondta, a cél az, hogy 2021 tavaszára 10 000 szereplő csatlakozzon a legnagyobb hazai online piactérhez. Ez az új értékesítési modell nem csak a klasszikus, kiskereskedelemmel foglalkozó cégek számára nyújthat valós alternatívát az online jelenlétre. Rajtuk kívül a gyártók, termelők, nagykereskedők, disztribútorok, vagy akár márkagazdák is ugyanúgy megjelenhetnek saját választékkal a piactereken. Ez pedig drasztikusan csökkenti a belépési küszöböt, így katalizátorként hat az online kiskereskedelem térhódítására – gyakorlatilag befektetés nélkül nyílik lehetőség az online értékesítés megkezdésére, mely tapasztalatok birtokában aztán sokkal könnyebb saját webáruházat is építeni.

Pláza az interneten

Az online piacterek működése nagyon hasonló a bevásárlóközpontok és a bennük üzletet bérlő kereskedők, márkák viszonyrendszerére. A vásárlók egy helyen (felületen) szerezhetnek be szinte mindent, a gyorsan forgó háztartási és fogyasztási cikkektől kezdve a játékokon, műszaki termékeken, divatcikkeken át egészen a legkülönfélébb réteg termékekig. A legkeresettebb piacteres termékek jellemzően a kütyük, otthon, barkács termékek, valamint a háztartási gépek és különféle játékok. Minél több kereskedő csatlakozik egy piactérhez, az annál szélesebb választékot tud nyújtani, ezzel pedig együttesen nagyobb vásárlói bázist tud jól és hatékonyan megszólítani – beleértve olyan vásárlókat is, akik egyébként egy-egy adott kereskedő kínálatával vélhetően akkor sem találkoznának, ha a kereskedőnek van saját webáruháza. A piacvezető eMAG kínálatában jelenleg több, mint 1,5 millió féle termék szerepel, ez a szám az Amazon 120 millió cikket számláló termékkínálatához képest csekélynek tűnik, ám egyértelműen messze a legszélesebb választék a magyar online kiskereskedelmi piacon. A termékeket forgalmazó kereskedő az online piactér üzemeltetőjével szerződik a kínálata feltöltéséről, az üzemeltető pedig karban tartja, fejleszti, reklámozza a piacteret. Mindezért a terméket feltöltő kereskedőtől előre meghatározott mértékű jutalékot kap minden egyes tranzakció, rendelés után. Az eMAG esetében ez a belépési folyamat például mindössze kb. 1 hetet vesz igénybe, és elektronikusan intézhető minden lépése.

Külföldi mammut cégek diktálják az iramot

Mivel a hazai online vásárlók több mint fele vásárolt már a legnagyobb külföldi piacterekről is (mint amilyen az Amazon, az Aliexpress vagy épp a Wish), az elvárásaikat részben ezek a rendkívül fejlett technológiai hátterű áruházak is alakítják. Magas szintű vásárlói élményt, egyszerű és gyors, praktikus rendelési folyamatot, valamint követhető és megbízható kiszolgálást, szállítást várnak el a hazai e-kereskedőktől is. A magyar webáruházak jelentős része – különösen igaz ez a kis és közepes webáruházakra – innovációban és technológiában nem tudja felvenni versenyt a globális szereplők által nyújtott profi, letisztult vásárlói élménnyel. Az eMAG Marketplace platformja ezért is ilyen népszerű, mivel a piacteréhez csatlakozva a magyar kereskedők is élvezhetik a modern felhasználói élmény és a profi technológiai háttér nyújtotta előnyöket, mindezt pedig folyamatos fejlesztésekkel tartják naprakészen – a kereskedő partnereknek így lehetőségük nyílik egy, a saját vásárlói bázisnál szélesebb réteg elérésére, valamint a folyamatosan bővülő, innovatív szolgáltatások használatára.

Online Piactér vs. saját webáruház? – verseny vagy szinergia? De miért éri meg olyanoknak is megjelenni a piactéren, akik saját webáruházukon keresztül is tudnak árusítani, ráadásul jutalék megfizetése nélkül? A csatlakozásra nem csak a profi technológiai háttér adhat okot. A piactér látogatottsága ugyanis jelentősen erősebb és demográfiai szempontból sokszínűbb egy hagyományos weboldalnál, így a piacteres megjelenéssel olyan vásárlók is elérhetőek, akik a kereskedő saját weboldalát vagy webáruházát egyébként nem látogatnák meg. Ezen kívül komoly érv a piactér mellett a külföldi terjeszkedés egyszerű lehetősége. Az eMAG-on keresztül jelenleg több száz kereskedő árul Romániában, Bulgáriában és Lengyelországban is, a nemzetközi, a hazainál nagyobb elérésben lehetőséget látó és ezen piacokon értékesítő hazai webáruházak száma folyamatosan nő.

A piactér sem megoldás mindenre

Az online piacterek használatával tehát a kereskedő növelheti árbevételét, terjeszkedhet külföldre és kihasználhatja a kész, jól működő rendszert, de a sikerhez mindez természetesen még nem elég. Csupán ezzel ugyanis rendkívül nehéz saját kereskedői márkát építeni, mivel a piacterek egységes, formalizált megjelenést biztosítanak minden partnernek és az akciókat is saját szabályok szerint szervezik. A termékek megjelenítése is egységes, keretek közé szabott, ez pedig nem megfelelő egy olyan kereskedőnek, aki szeretne egyedi lenni. A mai modern, adat-vezérelt kereskedelemben és marketingben megkerülhetetlen, hogy a kereskedés ismerje vásárlóit és az igényeikre szabott, perszonalizált tartalommal és reklámokkal próbálja őket megtartani. A hazánkban nehezen bővülő online vásárlói bázisnál ugyanis legalább ugyanakkora jelentőséggel bír a meglévő vásárló megtartása, mint az újak bevonzása. Ehhez azonban információra van szüksége a webshopoknak a vásárlókról, amely információt a piactereken csak részben tudja megszerezni. Míg egy saját webáruházban a vásárlási folyamatból értékes, később használható adatokat tud nyerni a kereskedő az ügyfélről és annak preferenciáiról, addig a piactereken való értékesítésekről és vásárlási folyamatokról ezek az adatok nem fognak rendelkezésére állni. Erre és a többi felmerülő hátrányra is megoldás lehet viszont az az üzleti modell, amikor a kereskedő a piacteres jelenlét mellett saját webáruházat is üzemeltet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...