- Hirdetés -

Sokba kerülhet az adatvédelem

|

Az adatvédelmi és adatbiztonsági megfelelőséget is árazási tényezőként kell figyelembe venni a cégfelvásárlási tranzakciók során, mivel utólag sokba kerülhet a vevőnek, ha nem vizsgálja meg a személyes adatok védelmével kapcsolatos eljárásokat a céltársaságnál.

Az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete, a GDPR 2018. május 25-i hatályba lépésével felértékelődött az adatvédelem és adatbiztonság jelentősége a felvásárlások során is. Számos buktató van az eladói és a vevői oldalon is, az adatvédelmi követelményeknek való megfelelés elmulasztása akár 20 millió eurót meghaladó adatvédelmi bírságot is jelenthet, de akár a tranzakció meghiúsulásához is vezethet.

Árazási tényező

A személyes adatok védelmére vonatkozó intézkedések céltársaság általi elmulasztása és annak a tranzakciót megelőző vevő általi részletes feltárásának hiánya utólag sokba kerülhet a felvásárló cégnek, különösen olyan tranzakciók esetén, ahol a személyes adatok jelentős értékkel bírnak. A kiemelt pénzügyi kockázat miatt az adatvédelmi és adatbiztonsági megfelelőséget is árazási tényezőként kell figyelembe venni az ügyletek során, ugyanis a felvásárlás előtt nem észlelt adatvédelmi incidensek később komoly felelősségi kérdéseket vethetnek fel a felek között, ha ez nem kerül előzetesen „beárazásra”.

„Ennek elkerülése érdekében az ügyletet megelőző átvilágításnak ki kell terjednie a céltársaság adatvédelmi megfelelőségére és az átvilágítás során tapasztaltakkal kapcsolatos felelősségi kérdéseket a tranzakciós szerződésben kell rendezni, illetve azt is, ha a tranzakciót megelőzően kizárólag korlátozott adatvédelmi átvilágítás történt és várhatóan további kockázatokra derülhet fény az akvizíció zárását követően” – mutatott rá dr. Majoros Gábor T., a Deloitte Legal ügyvédje.

Személyes adatok üzleti célú felhasználása

Ha a tranzakció részeként személyes adatok átadása is szükséges a vevő részére azt meg kell tervezni, hogy az adatok átadása minden esetben jogszerű legyen és ne a tranzakciót követően derüljön ki, hogy a vevő nem jogosult a személyes adatokat a továbbiakban saját üzleti céljára felhasználni, ilyen lehet például az eladó marketinglistája, amit jogilag nem minden esetben lehet használni.

„Ez különösen az eszköz és üzletág átruházással járó tranzakciók esetében fordulhat elő, illetve olyan akvizíciók esetében, ahol maga a személyes adat a megszerzendő fő vagyoni érték, ezért az ügylet struktúrájának kialakításakor szükséges a személyes adatok felhasználásának korlátait is figyelembe venni. Ugyanez a kockázat felmerül az eladói oldalon is, ha a tervezett tranzakciót megelőzően nem biztosítja az adatvédelmi megfelelőséget, és csak a vevői átvilágítás során derül fény azokra a jogi akadályokra, amelyek jelentősen befolyásolják az árazást vagy meghiúsítják az ügyletet” – tette hozzá Majoros Gábor T.

Adatvédelem az adatszobában

A személyes adatok védelmére már az adatszoba összeállítása során is különös figyelmet kell fordítani, különösen az adatminimum elvének megfelelően kell eljárni, mert a tranzakciót megelőző átvilágítás során adatvédelmi szempontú akadályai lehetnek annak, hogy a vevő korlátozás nélkül megismerje a céltársaság dokumentumait. A vevő részére átadott személyes adatok vevő általi jogszerű kezelésének előfeltétele, hogy azokat az eladó jogszerűen kezelje, ezért az eladónak szavatolnia kell az adatkezelés és adatmegosztás jogszerűségéért.

A tapasztalatok alapján az ügyletek szempontjából csak ritkább esetben szükséges a személyes adatok vevő részére történő átadása, ezért az eladónak az adatszoba összeállítása előtt az átadásra kerülő dokumentumokat anonimizálnia (redaktálnia) vagy a személyes adatokat álnevesítenie kell, azaz a személyes adatokat a dokumentumokból olyan módon kell eltávolítani, hogy abból az érintett, pl. magánszemély ügyfél vagy kezes ne legyen azonosítható. Amennyiben a személyes adatok átadása az ügylet szempontjából feltétlenül szükséges, abban az esetben biztosítani kell az adatátadás jogszerűségét és annak az érintettek számára is transzparensnek kell lennie.

Adatkezelési szempontból az adatszoba üzemeltetője az eladó adatfeldolgozójának minősül, ezért fontos, hogy a felek a személyes adatok adatszobába történő feltöltését megelőzően a GDPR-nak megfelelő adatfeldolgozási szerződést kössenek, amelyben rendelkezni kell az adatok törléséről, incidenskezelésről.

Adattovábbítás harmadik országba

Személyes adatok átadása során figyelni kell, hogy továbbítják-e azokat harmadik országba. A dokumentumok harmadik országban (Európai Gazdasági Térségen kívüli tagállam) üzemeltetett szerveren működő virtuális adatszobába történő feltöltése, valamint harmadik országból történő adatszobába való belépés is ilyen adattovábbításnak minősül. Ha a személyes adatokat harmadik országba továbbítják, biztosítani kell, hogy az adattovábbítás a GDPR-ban meghatározott megfelelőségi határozaton, megfelelő garancián, vagy valamely különös helyzetben biztosított eltérésen alapuljon.

„Az előzőekből jól érzékelhető, hogy az adatvédelmi szabályoknak való megfelelés nemcsak a céltársaság működése szempontjából kiemelt jelentőségű, hanem egy esetleges vállalatfelvásárlást megelőző átvilágítás során is nagyfokú figyelmet kell fordítani az alkalmazandó jogszabályok szerinti eljárásra. Erre az adatokat átadó eladói oldalnak kell figyelemmel lennie. Egy felvásárlás során vevői oldalról fokozottan fontos szempont, hogy minél mélyrehatóbban és minél szélesebb körben megvizsgálásra kerüljön az adott céltársaság adatvédelmi szabályoknak való megfelelése. Minél pontosabban feltárásra kerülnek a céltársaság adatvédelmi gyakorlatából eredő kockázatok, annál jobb megoldás biztosítható ezekre a kockázatokra vonatkozóan az adásvételi szerződésben” – hangsúlyozza dr. Göndöcz Péter a Deloitte Legal partnere.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...