A vevők évről évre nagyságrendileg ugyanazt az összeget költik ajándékokra, annak ellenére, hogy a KSH adatai szerint a fogyasztói árak folyamatosan nőnek – derült ki a Vatera felméréséből. Bár azt várnánk az ünnepi időszaktól, hogy ajándékok után kutatva az új termékek eladása kiugróan megnő, az online piactér adatai alapján nem idegenkedünk attól, hogy használt holmit ajándékozzunk. A családok átlagosan 46760 forintot költenek, ennek felét online.
Ugyanakkor egyre tudatosabban választjuk ki a meglepetéseket: két éve csupán a válaszadók 13 százaléka3, idén már a 18 százaléka mondta, hogy egész évben nyitott szemmel jár és nem hagyja utolsó pillanatra a vásárlást. Összességében a kutatásban résztvevők kétharmada (64%) november végére már mindent beszerez, a többiek (36%) ezt december elejére vagy utolsó pillanatra hagyják.
Nincs nagyobb keret
A Vatera kutatásában résztvevő felhasználók közel 50 000 forintot költenek ajándékokra karácsonykor. A válaszadók fele (47%) 20 000 – 50 000 forintot tervez kifizetni, a kitöltők majdnem ötöde (18%) pedig 50 és 100 ezer forint közötti összeget szán a meglepetésekre. Elenyésző, mindössze minden huszadik ember költ még ennél is többet. Általában jellemző (83%), hogy a tavalyihoz hasonló összeggel számolnak a megkérdezettek az ünnepekkor. Az online piactér két évvel ezelőtti kutatása is ezeket az eredményeket hozta, tehát annak ellenére, hogy az árak évről évre emelkednek2 az ajándékokra szánt összeg állandósulni látszik. A válaszok azt mutatják, hogy a nőket jobban elkapja a vásárlási láz, 40 százalékuk több, mint 5 embert lep meg ünnepekkor, a férfiak több mint harmada (38%) 4-5 embernek vásárol. A válaszadók 7 százaléka pedig több mint 10 hozzátartozóját, barátját ajándékozza meg.
A használt ajándékba is mehet
Az online piactéren átlagosan 20 százalékkal nőtt a forgalom a karácsony előtti 3 hónapban az év többi részéhez képest 2017-ben és 2018-ban, a tranzakciók darabszáma tekintetében pedig 10 százalékos volt a növekedés ugyanezen időszakban. Bár azt várnánk az ünnepi időszaktól, hogy ajándékok után kutatva az új termékek eladása kiugróan megnő az online piactéren, ehhez képest 2017-ben 2 százalékkal, 2018-ban csupán 1 százalékkal emelkedett az év többi részének átlagához képest. Így a karácsonyi szezonban a kosarakba került termékek kétharmada használt (2017-ben 64%, 2018-ban 66%) volt. Ez nem is olyan meglepő, hiszen a fogyasztói árak emelkedése mellett ugyanazt az összeget kell beosztani ajándékokra, és a használt, ám hibátlan árucikkek ára jelentősen alacsonyabb. Mi több, igazán különleges kincsekre is bukkanhatunk. Mindemellett ez a tendencia alátámasztja a mai trendeket is, miszerint igyekszünk tudatos, minimalista életvitelt követni, így akár használt termékeket is ajándékozunk.
Nem azt adjuk, amit szívesen kapnánk
A válaszadók háromnegyede vesz valamilyen szépségápolási terméket ajándékba, de nagyon kevesen örülnének neki, ha azt kapnának (16%). A beauty cikkekhez hasonló arányban vannak azok, akik ruházati árukkal szeretnék meglepni szeretteiket. A felmérésben résztvevők 69 százaléka könyvet is ajándékoz, 60 százalékuknak pedig gyerekjáték, legó is kerül a virtuális vagy bolti kosarába. A top 5 ajándéktípusba az elektronikai cikkek kerültek még be, a válaszadók 59 százaléka tervezi, hogy ajándékoz kütyüt idén. Ezek közül az elektronikai cikkek többségét (77%) online veszik meg a kitöltők, de a háztartási kisgépek (71%), a wellness hétvégék (71%), a gyermekjátékok és legó termékek (68%), illetve az antik tárgyak és művészeti alkotások (65%) is virtuális kosárba kerülnek inkább.
Tömeg helyett a virtuális boltokat preferáljuk
Minden tizedik ember az ünnepi költések legalább 80 százalékát online tervezi, további 39 százalék a meglepetések legalább 50 százalékát virtuálisan szeretné vásárolni. Összességében a vásárlások felét online intézzük és a szép dekoráció, illetve a hangulatos karácsonyi zene ellenére kerüljük az ünnepek előtti tolongást az üzletekben. Nem véletlenül említik egyre többen a kényelmet az online vásárlás legvonzóbb elemei között. Idén már a válaszadók 79 százaléka, míg 2 éve csak 73 százaléka emelte ki ezt az előnyét az e-kereskedelemnek, és az emberek fele megjelölte a tolongás elkerülését is. A válaszadók 70 százaléka az árak könnyű összehasonlíthatósága miatt részesíti előnyben a webes vásárlást. Az eredmények szerint egyre tudatosabban vásárolnak a felhasználók, mert 2017-ben még csak 62 százaléknál érvényesült ez a szempont. A digitális beszerzés top 5 előnye közt megjelenik még a boltinál sokszor kedvezőbb ár (51%), illetve a vásárlás menetének a gyorsasága (44%) is.
Megnézzük, mire adjuk ki a pénzünket
A kutatás arra is kitért, hogy a vásárláskor milyen szempontokat vesznek figyelembe a felhasználók. A válaszadók többsége (70%) összehasonlítja a hasonló termékek ár-érték arányát. A felmérés tanulságai szerint a termék technikai és egyéb paraméterei (44%), az árucikk állapota (43%), valamint eladó értékelése (44%) azonos súllyal esik a latba döntéshozatalkor. Ezzel szemben a termék márkája csak a kitöltők 18 százalékánál szempont.
„A közel azonos paraméterekkel rendelkező termékek esetében az a tapasztalatunk, hogy a jobb értékeléssel bíró eladótól vásárolnak a felhasználóink. A vaterázók minden esetben ellenőrizni tudják, hogy az adott kereskedő mennyire megbízható, az online piactéren a napokban történik meg a százmilliomodik értékelés. A Vatera oldalán eddig is minimális volt a problémás adásvételek száma, de célunk, hogy mindenki elégedetten távozzon a virtuális kasszától, így a BVP (Biztonságos Vásárlás Program) Plusznak köszönhetően minőségi probléma esetén a vásárlók kompenzációt kérhetnek 50 000 forintig” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.