- Hirdetés -

Így vásárolunk karácsonyra

|

A vevők évről évre nagyságrendileg ugyanazt az összeget költik ajándékokra, annak ellenére, hogy a KSH adatai szerint a fogyasztói árak folyamatosan nőnek – derült ki a Vatera felméréséből. Bár azt várnánk az ünnepi időszaktól, hogy ajándékok után kutatva az új termékek eladása kiugróan megnő, az online piactér adatai alapján nem idegenkedünk attól, hogy használt holmit ajándékozzunk. A családok átlagosan 46760 forintot költenek, ennek felét online.

Ugyanakkor egyre tudatosabban választjuk ki a meglepetéseket: két éve csupán a válaszadók 13 százaléka3, idén már a 18 százaléka mondta, hogy egész évben nyitott szemmel jár és nem hagyja utolsó pillanatra a vásárlást. Összességében a kutatásban résztvevők kétharmada (64%) november végére már mindent beszerez, a többiek (36%) ezt december elejére vagy utolsó pillanatra hagyják.

Nincs nagyobb keret

A Vatera kutatásában résztvevő felhasználók közel 50 000 forintot költenek ajándékokra karácsonykor. A válaszadók fele (47%) 20 000 – 50 000 forintot tervez kifizetni, a kitöltők majdnem ötöde (18%) pedig 50 és 100 ezer forint közötti összeget szán a meglepetésekre. Elenyésző, mindössze minden huszadik ember költ még ennél is többet. Általában jellemző (83%), hogy a tavalyihoz hasonló összeggel számolnak a megkérdezettek az ünnepekkor. Az online piactér két évvel ezelőtti kutatása is ezeket az eredményeket hozta, tehát annak ellenére, hogy az árak évről évre emelkednek2 az ajándékokra szánt összeg állandósulni látszik. A válaszok azt mutatják, hogy a nőket jobban elkapja a vásárlási láz, 40 százalékuk több, mint 5 embert lep meg ünnepekkor, a férfiak több mint harmada (38%) 4-5 embernek vásárol. A válaszadók 7 százaléka pedig több mint 10 hozzátartozóját, barátját ajándékozza meg.

A használt ajándékba is mehet

Az online piactéren átlagosan 20 százalékkal nőtt a forgalom a karácsony előtti 3 hónapban az év többi részéhez képest 2017-ben és 2018-ban, a tranzakciók darabszáma tekintetében pedig 10 százalékos volt a növekedés ugyanezen időszakban. Bár azt várnánk az ünnepi időszaktól, hogy ajándékok után kutatva az új termékek eladása kiugróan megnő az online piactéren, ehhez képest 2017-ben 2 százalékkal, 2018-ban csupán 1 százalékkal emelkedett az év többi részének átlagához képest. Így a karácsonyi szezonban a kosarakba került termékek kétharmada használt (2017-ben 64%, 2018-ban 66%) volt. Ez nem is olyan meglepő, hiszen a fogyasztói árak emelkedése mellett ugyanazt az összeget kell beosztani ajándékokra, és a használt, ám hibátlan árucikkek ára jelentősen alacsonyabb. Mi több, igazán különleges kincsekre is bukkanhatunk. Mindemellett ez a tendencia alátámasztja a mai trendeket is, miszerint igyekszünk tudatos, minimalista életvitelt követni, így akár használt termékeket is ajándékozunk.

Nem azt adjuk, amit szívesen kapnánk

A válaszadók háromnegyede vesz valamilyen szépségápolási terméket ajándékba, de nagyon kevesen örülnének neki, ha azt kapnának (16%). A beauty cikkekhez hasonló arányban vannak azok, akik ruházati árukkal szeretnék meglepni szeretteiket. A felmérésben résztvevők 69 százaléka könyvet is ajándékoz, 60 százalékuknak pedig gyerekjáték, legó is kerül a virtuális vagy bolti kosarába. A top 5 ajándéktípusba az elektronikai cikkek kerültek még be, a válaszadók 59 százaléka tervezi, hogy ajándékoz kütyüt idén. Ezek közül az elektronikai cikkek többségét (77%) online veszik meg a kitöltők, de a háztartási kisgépek (71%), a wellness hétvégék (71%), a gyermekjátékok és legó termékek (68%), illetve az antik tárgyak és művészeti alkotások (65%) is virtuális kosárba kerülnek inkább.

Tömeg helyett a virtuális boltokat preferáljuk

Minden tizedik ember az ünnepi költések legalább 80 százalékát online tervezi, további 39 százalék a meglepetések legalább 50 százalékát virtuálisan szeretné vásárolni. Összességében a vásárlások felét online intézzük és a szép dekoráció, illetve a hangulatos karácsonyi zene ellenére kerüljük az ünnepek előtti tolongást az üzletekben. Nem véletlenül említik egyre többen a kényelmet az online vásárlás legvonzóbb elemei között. Idén már a válaszadók 79 százaléka, míg 2 éve csak 73 százaléka emelte ki ezt az előnyét az e-kereskedelemnek, és az emberek fele megjelölte a tolongás elkerülését is. A válaszadók 70 százaléka az árak könnyű összehasonlíthatósága miatt részesíti előnyben a webes vásárlást. Az eredmények szerint egyre tudatosabban vásárolnak a felhasználók, mert 2017-ben még csak 62 százaléknál érvényesült ez a szempont. A digitális beszerzés top 5 előnye közt megjelenik még a boltinál sokszor kedvezőbb ár (51%), illetve a vásárlás menetének a gyorsasága (44%) is.

Megnézzük, mire adjuk ki a pénzünket

A kutatás arra is kitért, hogy a vásárláskor milyen szempontokat vesznek figyelembe a felhasználók. A válaszadók többsége (70%) összehasonlítja a hasonló termékek ár-érték arányát. A felmérés tanulságai szerint a termék technikai és egyéb paraméterei (44%), az árucikk állapota (43%), valamint eladó értékelése (44%) azonos súllyal esik a latba döntéshozatalkor. Ezzel szemben a termék márkája csak a kitöltők 18 százalékánál szempont.

„A közel azonos paraméterekkel rendelkező termékek esetében az a tapasztalatunk, hogy a jobb értékeléssel bíró eladótól vásárolnak a felhasználóink. A vaterázók minden esetben ellenőrizni tudják, hogy az adott kereskedő mennyire megbízható, az online piactéren a napokban történik meg a százmilliomodik értékelés. A Vatera oldalán eddig is minimális volt a problémás adásvételek száma, de célunk, hogy mindenki elégedetten távozzon a virtuális kasszától, így a BVP (Biztonságos Vásárlás Program) Plusznak köszönhetően minőségi probléma esetén a vásárlók kompenzációt kérhetnek 50 000 forintig” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...