A Magyar Telekom fenntarthatósági stratégiájának fő feladatkörei a klímavédelem, a digitálisan képessé tett fenntarthatóság és az edukáció, mely területek 2018-ban a sokszínűség és esélyegyenlőség előmozdításának céljaival bővültek. Ennek érdekében a vállalat megalkotta és nyitottá tette egyedülálló, magyar nyelvű „Tudattalan előítéletek tudatosítása” című online tananyagát, ezáltal elősegítve, hogy a rossz beidegződések felismerhetővé és kezelhetővé váljanak.
A vállalat sokszínűségi és esélyegyenlőségi koncepciójának elkészítése előtt munkatársaihoz fordult és egy anonim kérdőív segítségével mérte fel a vállalati kultúra állapotát. A cél ezzel az volt, hogy lássák, irányelveik esélyegyenlőségi célkitűzései mennyire vannak jelen a vállalat mindennapjaiban. A visszajelzések összességében azt mutatták, hogy noha a Telekom munkavállalói közösségének nyitottsága, sokszínűségre való igénye és befogadó mivolta a társadalmi átlag feletti, mégis érzékelhető bizonyos mértékű hátrányos megkülönböztetés, ami gyakran a tudattalan előítéletek működéséből fakad. Ezek a hétköznapi döntési folyamatok során alkalmazott ’rövidített útvonalak’, amelyek skatulyázáshoz, sztereotípiákhoz, hátrányos megkülönböztetéshez vezethetnek.
Annak érdekében, hogy támogassa a gyors döntéseket keretező ún. tudattalan előítéletek (ang. unconscious bias) felismerését és kezelését, a vállalat kisfilmekkel színesített tananyagot készített munkavállalói számára, melyet beillesztett kötelező képzései sorába, emellett a vezetők számára külön félnapos gyakorlati workshopokat tett elérhetővé, hogy a mindennapi vezetői szituációk során felismerhessék és kezelhessék az esetleges tudattalan előítéleteket. „A Magyar Telekomban négy generáció dolgozik együtt, vegyes összetételű csapatokban, így a nyitottság és a megértésre való törekvés kulcsfontosságú. Sokszínűségi koncepciónk alapvető célja, hogy segítse egy nyitottabb, befogadóbb és mindenki számára biztonságos munkakörnyezet kialakítását.” – nyilatkozta a törekvés kapcsán Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere.
A képzést október végéig a kollégák 92%-a végezte el, illetve bekerült a vállalat onboarding folyamatába is. A tananyag friss publikálásával online elérhetővé vált bármely szervezet számára, ezáltal mikro és makro szinten is segítheti mindennapjai együttműködéseinket.
„Fontos célunk volt, hogy a tananyag nekünk szóljon, de minden más hazai vállalat is használni tudja majd. Ahhoz, hogy elérjük a célunkat, egy magyar nyelvű tananyagot kellett összeállítanunk, olyan hazai vállalati kultúrára jellemző példákkal, melyekkel könnyen azonosulni tudnak a munkavállalók.” – mondta Zanin Éva, a Magyar Telekom esélyegyenlőségi referense.
Az első magyar nyelvű, ingyenesen felhasználható vállalati tananyag a témában ezüst díjat érdemelt a HRKomm Award „HR-Plusz kategória: a kötelezőn túl / Sokszínű munkahely” kategóriában, emellett arannyal díjazták az OPEN Spotlight Awardon, ahol „Mission Possible” kategóriában a vállalati sokszínűségi kultúra fejlesztéséért tett erőfeszítéseket ismerték el.