Az SAP Hungary és a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács idén hatodik alkalommal támogatja hátrányos helyzetű fiatalok infokommunikációs képzését. A „Digitális Esély” pályázat keretében 2019-ben 7 non-profit szervezet között 7,8 millió forintot osztottak szét innovatív, előremutató helyi kezdeményezések megvalósítására.
A támogatásról szóló okleveleket a digitális ügyfél- és munkavállalói élménymenedzsment téma köré épülő SAP Digital Experience konferencia keretében adta át a nyertes civil szervezetek képviselőinek Pintér Szabolcs, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács (NHIT) elnöke.
A program ez elmúlt években 5500, idén pedig további 150 rászoruló fiatal számára hozta közelebb a digitális világ nyújtotta lehetőségeket.
„Évek óta elkötelezetten támogatjuk a rászoruló gyerekek infokommunikációs fejlesztését, mert hiszünk benne, hogy a digitális tér mindenkié. Nem csupán az anyagi forrásokat biztosítjuk az ötletek megvalósításához, kollégáink önkéntes mentorként és segítőként is részt vesznek a programokban, és utat mutatnak a gyerekeknek. Ez legalább olyan fontos pillér, mint maga a támogatás.” – hangsúlyozta Pintér Szabolcs, az SAP Hungary Kft. ügyezető igazgatója, aki kiemelte: mindig támaszkodnak a civil szervezetek helyismeretére, hiszen ők látják igazán jól, milyen programok működnek az adott térségben a leghatékonyabban.
Vágujhelyi Ferenc, az NHIT elnöke a díjátadón kiemelte: a kormányzat időben felismerte az új technológiákban – mint a mesterséges intelligencia vagy az 5G – rejlő gazdasági és társadalmi lehetőségeket, elkezdődött a kapcsolódó stratégiák, valamint a szükséges jogszabályi háttér kidolgozása, ezért a megkezdett úton továbbhaladva nagyon komoly eredményeket érhetünk el ezeken a területeken is, így a kapcsolódó fejlesztések hamarosan részei lesznek mind az állampolgárok, mind a vállalkozások mindennapi életének. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy az infokommunikációban jártas fiatalok felhasználói szinten tudják alkalmazni a modern technológiákat, vagy akár részt vegyenek ezek kialakításában. Az idei nyertes pályázatok között mindkét terület – a felhasználói szintű informatikai ismeretek, valamint a programozás és a kódolás alapjainak oktatása is – hangsúlyosan megjelenik.
Az idei nyertes szervezetek széles spektrumon hoztak megvalósítható elképzeléseket a digitális szakadék csökkentésére, és a gyerekek játékos bevonására az infokommunikáció világába:
A Kállósemjéni Diákokért és Ifjakért Egyesület rászoruló általános iskolások korú gyerekek számára Lego MindstormsEV3, Scratch és Minecraft programozó, robot szakkört és nyári tábort szervez, valamint hátrányos helyzetű középiskolás diákok számára indít tanfolyamot a weblapszerkesztés, a 3D nyomtatás, a 3D grafika és az animációs filmkészítés alapjainak megismertetésére.
A 14-25 éves korú, rászoruló roma fiatalokat ösztöndíj- és mentorprogrammal támogató HBLF-Romaster Alapítvány egy új, az informatikai ismeretek bővítését is célzó ösztöndíjprogram elindítására kapott támogatást. A programban résztvevő fiatalok maguk gazdálkodhatnak a havi keret felhasználásáról: tervet kell leadniuk, hogy milyen tanfolyamokkal fejlesztik majd az év során digitális ismereteiket és hogyan adják tovább saját környezetükben a megszerzett tudást.
Több évi együttműködés után idén is támogatást nyert a Szegényeket Támogató Alap (SZETA) Egri Alapítványa: ők a Béke-telepen élő cigány lakosság 10-14 éves fiataljai számára dolgoztak ki a mindennapi boldoguláshoz elengedhetetlen, alapvető informatikai tudást átadó napi foglalkozásokat, melyeket mentoraik és önkéntes segítőik vezetnek majd.
Az AURA Autistákat Támogató Közhasznú Egyesület az Excel használatát oktató tanfolyamot indít az autizmussal élő fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedésének segítésére, emellett kvalifikáltabb állásokat és befogadó munkahelyeket keres a résztvevők számára.
A Nógrádi Grund Klubhálózat egy 60 órás, iskola utáni programsorozatot dolgozott ki helyi rászoruló gyerekeknek különböző informatikai témák bemutatására: az internetes keresőprogramok használata éppúgy a tanterv része, mint a programozásba való bevezetés, a digitális képalkotás, a drónhasználat bemutatása, de kirándulást, gyárlátogatást is szerveznek, hogy megmutassák a robottechnika használatát a gyakorlatban.
A Magyar Vöröskereszt Csepelen a Családok Átmeneti Otthonában élő 10-14 éves korú gyerekek számára indít tanfolyamot az internetes veszélyekre való felhívással: ötleteket adnak a bullying elkerülésére, bemutatják az etikus hackerkedés szabályait. Emellett gyakorolják a gyerekekkel, hogy a digitális technikák hogyan segítenek a tanulásban, a Gyerekfilm Akadémia közreműködésével pedig a kisjátékfilm készítésbe is betekintést nyújtanak.
A Tóth Antal Alapítvány a Hallássérült Gyermekekért a soproni Cseresznyevirág Gyermekotthonban élő, normál szükségletű 10-14 éves gyermekek, valamint a soproni Tóth Antal Egymi-ben tanuló, hátrányos helyzetű családokban élő tanulók digitális felkészítését vállalta egy minitanfolyam keretében: a BBC micro:bit oktatórobot segítségével vezetik be a gyerekeket a programozás és a robotika világába.