A Matesz által közzétett legfrissebb, 2019 negyedik negyedéves értékesítési adatokból kiderül: továbbra sem kell temetnünk a nyomtatott sajtótermékeket, sőt, a növekedésnek is van tere egyes lapszegmensekben. A Magyar Lapkiadók Egyesülete megbízásából 2019 tavaszán végzett piackutatás(1) eredményei megadják a választ a miértre is: a hagyományos újság-, illetve magazinolvasással járó élmények és értékek erősen tartják magukat egy meghatározó olvasói bázis körében, és a nyomtatott sajtótermékek a hirdetők számára is hordoznak előnyöket a digitális tér zajához képest. (x)
Ütős hármas
A hazai újságárusító pontokon történő lapeladás statisztikája szerint(2) 2019-ben a magyarországi lappiacot három szegmens uralta: az országos napilapoké, a női magazinoké, valamint a program- és műsormagazinoké. Ez a három lapcsoport együttesen hozta a hazai eladások több mint 70%-át, illetve a bruttó forgalom több mint 60%-át. Képletesen: tavaly a kiskereskedelemi egységekben értékesített tíz sajtótermékből négy napilap volt, átlagosan több mint kettő női magazin, egy pedig program- és műsormagazin.
A bulvár híreké a piac
Az auditált országos napilapok közül a dobogón továbbra is a két meghatározó bulvárlap, a Blikk és a Bors osztozik a Nemzeti Sporttal, ezeket követi negyedik helyen a Népszava. A Blikk továbbra is vezeti az eladásokat, sőt, év végén még bele is húzott: a MATESZ 2019 Q4 gyorsjelentése szerint növelni tudta darabonkénti értékesítését a megelőző negyedévhez képest. A Blikken kívül ugyanerre még a Népszava volt képes, a többi országos napilap értékesítése valamelyest visszaesett.
A hölgyek kitartanak, a GLAMOUR rekordot dönt
A női hetilapok és havi magazinok összevont eladási listáját a GLAMOUR, a Kiskegyed és a Nők Lapja vezeti. Egy-egy lapszámának értékesítésével csupán a Ringier Axel Springer két terméke, a GLAMOUR és a Kiskegyed tudta átlépni tavaly a 200.000 példányos álomhatárt, de hónapról-hónapra közelítette ezt az eredményt a Nők Lapja is.
2019 őszének meglepetését a Kiskegyed hozta: a negyedik negyedévben 2,5 százalékkal tudta növelni darabonkénti értékesítését a megelőző év ugyanezen időszakához képest, miközben körülötte minden más női hetilap veszített az értékesítéséből.(3)
Ami a havi megjelenésű női magazinokat illeti, közülük csupán a GLAMOUR és az Instyle értek el bővülést egy év átlagában. A GLAMOUR 2019-ben nem csupán saját rekordját, de a havi megjelenésű női magazinok elmúlt 15 éves értékesítési csúcsát is megdöntötte októberben: a GLAMOUR-napok kuponfüzetét is tartalmazó, 10. havi lapszámot ugyanis 226.550 példányban értékesítették, ami új mércét állít fel a glossy piacon.
Hitelesebb és tartalmasabb a nyomtatott sajtó az olvasók szemében
2019 tavaszán a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) országos reprezentatív kutatást végzett, hogy felmérje a nyomtatott sajtótermékeket olvasók motivációit és insight-jait(4). 19 meghatározó hazai lap, illetve magazin olvasóitól kapott visszajelzések alapján az körvonalazódott, hogy a digitális tájékozódási forrásokhoz képest a nyomtatott hírforrások és szórakoztató termékek tartalma hitelesebb, tartalmasabb és szakmaibb a fogyasztók megítélése szerint, a nyomtatott kiadványok olvasásának élménye többet ad és jobban segíti a kikapcsolódást, továbbá a hirdetések elfogadottsága is magasabb, mint az online média esetében. (x)
1. Az MLE megbízásából az Inspira piackutató cég által 2019 márciusában 19 hazai lapra elvégzett kvalitatív felmérés eredményei alapján
2. LAPKER Zrt. 2019 éves adatszolgáltatása alapján
3. MATESZ 2019 Q4 gyorsjelentés, átlagos darabonkénti értékesítés alapján
4. Az Inspira piackutató cég által 2019 márciusában 19 hazai lapra elvégzett kvalitatív felmérés