Az elmúlt 5 évben 5 százalék alá szorította a PET palackok arányát portfóliójában a HELL Energy, a tervek szerint pedig 2024-re ez az arány 1 százalék alá megy – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Pantl Péter. A társaság marketingigazgatója a klímavédelmi akcióterv kapcsán beszélt arról is, hogy újrahasznosíthatóság szempontjából mekkora különbség van az alumínium és a műanyagcsomagolás között.
– Klímavédelmi akciótervet jelentett be a miniszterelnök, ennek keretében pedig visszaválthatók lennének a műanyagpalackok és a fémdobozok is. Jó hír ez nektek?
– Ez nem rólunk szól, hanem a környezetünk és az egészségünk megóvásáról. Nem véletlen, hogy az akciótervben a műanyagcsomagolásokat emelik ki, hiszen világszinten is ezek jelentik a legnagyobb gondot. Az Ellen Macarthur Alapítvány kutatásai szerint évente 78 millió tonna műanyagcsomagolás kerül forgalomba, amelynek mindössze 2 százalékat hasznosítják újra. A többi az óceánokba, erdőkbe, szeméttelepekre kerül. Ezzel szemben a valaha kibocsátott alumínium 75 százaléka jelenleg is forgalomban van, mivel 100 százalékban és bármennyiszer újrahasznosítható.
– Lehet már tudni mi lesz a neve? Betétdíj? Vagy az túl kemény? Állítólag készült erről már egy felmérés, és ez annyira nem cseng jól a vásárlók fülében. De mit jelent ez összegben? Megvan már mekkora lesz mértéke?
– Inkább visszagyűjtési rendszerként beszél erről mindenki, amelyre nagyon sikeres példákat találunk a skandináv államokban, hiszen különbséget tesznek az űrmértékek és a csomagolóanyagok között. Hulladékanyagként ugyanis az alumínium 330 forint ér, ezzel szemben a PET palack a színétől függően 40-80 forintot, míg az üveg 8 forintot. Ezért is mondják azt, hogy az alumínium esetében önkéntes alapon is teljesíthetőek az uniós visszagyűjtési direktívák.
– Amúgy az alumínium mennyivel fenntarthatóbb mint a PET?
– A jelenlegi információink alapján nem is szabadna együtt említeni. Elég csak arra gondolni, hogy az alumínium esetében az újrahasznosítással 95 százalékkal kevesebb energiát használunk fel mint az új gyártásával, és itt valóban 100 százalékban, végtelenszer újrahasznosítható alapanyagról beszélünk. Ezzel szemben Magyarországon nincs olyan technológia, amivel a PET palackot úgy lehetne újrahasznosítani, hogy abból újra italcsomagolás legyen.
– Visszagyűjtésben is jobbak a mutatók?
– Ahogy azt említettem az alumíniumnak magas az értéke hulladékként is, így a visszagyűjtése is sokkal könnyebben megoldható. Jelenleg is vannak olyan automaták a piacon, amelyekbe vissza lehet vinni és pénzt kapunk érte. A két csomagolás közti különbséget a saját magunk is megtapasztalhatjuk: elég kimenni a Duna, vagy a Tisza egy-egy partszakaszára és meg kell nézni, milyen szemetet találunk. Nemrég részt vettem egy ilyen akcióban és megdöbbentő volt számomra, mennyi PET palack hever a természetben.
– Akkor ti most meglovagoljátok ezt a folyamatot?
– Az élőhelyünk, az élővilágunk védelme nem üzleti kérdés. A HELL esetében mindig elmondjuk, hogy nem csak egy vállalat, hanem egy értékközösség, amelynek az is része, hogy kiemelten kezeljük a környezetvédelmet. Nem hárítjuk át a felelősséget a fogyasztóinkra, hanem olyan megoldást kínálunk számukra, amivel ők is tehetnek a környezetük megóvásáért. A cég tulajdonosai, vezetői ugyanis már 2015-ben eldöntötték, hogy alumínium italdobozgyárat építenek, hiszen ezt tartják a jövő csomagolásának. Azóta minden innovációnk ennek mentén halad, és hangzatos ígéretek helyett tényekről tudunk beszámolni. Az elmúlt 5 évben 5 százalék alá szorítottuk a PET palackok arányát a portfóliónkban, amelyet 2024-ig 1 százalék alá csökkentünk. Vagyis nálunk gyakorlatilag megszűnnek a PET palackok.