Új néven, FleishmanHillard Café-ként folytatja a Café PR, a változás kapcsán Balaton Anita, a cég alapítója a névváltás hátteréről, a kínálkozó lehetőségekről is beszélt. Az mmonline.hu-nak adott interjúból kiderül az is, hogyan éli meg a társaság a mostani járványhelyzetet, illetve milyen változásokra számít a vállalat vezetője a krízis után.
– Miért pont most jelentettétek be a névváltozást, volt valami különleges oka az időzítésnek?
– Már régóta dolgozunk ezen és mostanra értek össze a folyamatok. Azért is szerencsés ez az időzítés, mert egybeesik a 2019-es évet záró taggyűlésekkel, így ott hivatalosan is el tudjuk ogadni. Érdemes azt is tudni, hogy a mi esetünkben egy eddig példanélküli döntést hoztak a FleishmanHillardnál, hiszen alaphelyzetben tulajdonrészt is szoktak szerezni azokban a cégekben, amelyek felveszik a nevüket. A FleishmanHillard az Omnicom csoport tagja, igazi globális ügynökség, közel 100 telephellyel és egy nagyjából 1-1,5 éves folyamat volt, mire náluk és nálunk is úgy alakult a helyzet, hogy megtörténhetett ez a lépés. Mi már 11 éve vagyunk az affiliate partnerük és eddig is tökéletesen működött ez a konstrukció. Húsz éve építjük már a Café PR márkát és úgy gondolom, ebből a legjobbat sikerült összepárosítani a világ egyik legjobb és legnagyobb pr-ügynökségével. Egyre aktívabbak vagyunk a regionális piacon is, és a FleishmanHillard ehhez is támogatást ad.
– Eddig hogyan nézett ki a két cég közötti együttműködés?
– Az igazság az, hogy a mostani helyzet nagyon nagy mértékű változást nem hoz ahhoz képest, ahogyan eddigi együtt dolgoztunk. Lényegében tudástranszfert jelentett az együttműködés, és korántsem csak annyiról volt szó, hogy néhány esettanulmányt átküldtek, hanem világszínvonalú szakemberek jöttek Budapestre, akik különféle módszertani képzéseket tartottak, például employer branding, kríziskommunikáció vagy éppen közösségi média területeken, és mi ezeket az ismereteket továbbítottuk a kollégák felé. Ez volt talán a legnagyobb érték a FleishmanHillard kapcsolatban. Van egy Cserebogár nevű programunk, aminek keretében egy-egy kollégánk egy bizonyos ideig a FleishmanHillard valamelyik irodájában dolgozik. A bérét mi fizetjük továbbra is, de ez is óriási lehetőség, rengeteget tudnak tanulni a munkatársaink.
A másik nagyon fontos dolog, hogy hozzáférhetünk a náluk meglévő szaktudáshoz. Volt például egy helikopteres tender, amihez segítséget kértünk és egy olyan, évtizedes tapasztalattal rendelkező iparági szakértő szállt be a csapatunkba, aki olyan referenciát hozott, amit nehéz lett volna felülmúlni. Vannak persze közös ügyfeleink is, akiket ők hoznak, ilyen volt a Philips vagy az Avon is, ezekben az esetekben regionális FleishmanHillard irodákkal dolgoztunk együtt, legújabban pedig a Rolls-Royce volt ilyen ügyfél.
– A több mint egy évtizedes együttműködés során mi volt számodra a legfontosabb tapasztalat?
– Leírhatatlan élmény volt, ahogy viszonyultak hozzánk. Itt van egyrészt a világ egyik legnagyobb pr-cége, másrészt pedig egy kis magyar ügynökség. Sosem felejtem el az éves affiliate találkozókat, olyan tisztelettel, elismeréssel fordultak a partnereik felé, amit itthon nem tudtam megtapasztalni. Elismerő, szakmailag tisztelettudó, végtelenül inspiráló volt, ahogyan viselkedtek velünk. Hálás vagyok nekik, hogy olyan innovációkkal és a szakma olyan magas színvonalával ismerkedhettem meg, amire itthon még gondolni sem nagyon merünk. Kinyitottak számunkra egy olyan világot szakmai szempontból, amiről Magyarországon legfeljebb csak olvasunk.
– Ha már említetted a szakmai színvonalat, szerinted a mostani krízis hogyan változtatja meg a pr-szakmát?
– Folyamatos a krízis- és változásmenedzsment, nagyon sokat kellett változtatni, folyamatosan alkalmazkodunk mi is és az ügyfeleink is. Úgy látom, nagyon felértékelődött a kommunikáció, egyértelművé vált, hogy a színes-szagos médiahype-os aktivitások arra ugyan jók, hogy különböző kreatív versenyeket nyerjenek velük, de nem építik a márkát. Olyan üzlettámogató ügymenetre, kommunikációra van szükség, ami fenn tudja tartani ilyen helyzetben is a működést. Amikor komolyabbra fordult a válság az ügyfelek többsége befelé fordult, a működésük fenntartása lett a kulcsfontosságú. Rájött mindenki, hogy sokkal szélesebb kört kell elérni és folyamatosan tájékoztatni, mint a hagyományos pr-ben, és mi ebben a feladatban nagyon sokoldalúan tudtuk támogatni az ügyfeleinket. A másik fontos dolog, hogy a krízisben más módszerekre van szükség, mint normál esetben, rugalmas, gyors megoldásokat kell keresni.
Fontos tapasztalat az is, hogyan alakulnak a fogyasztói elvárások. A FleishmanHillardtól is kaptunk rengeteg anyagot, amelyek közül sokat meg is osztottunk, hogy milyen trendekkel reagál a világ a változásra, milyen lesz a jövő fogyasztója. Nagyon markánsan megjelent ezekben az elemzésekben, hogy elvárják a társadalmi felelősségvállalást a márkáktól és azt, hogy a helyzet megoldására törekedjenek akár az állammal szövetkezve, akár úgy, hogy újragondolják a saját adományozási stratégiájukat.
– Ti hogyan alkalmazkodtatok?
– Azt gondolom, hogy a komfortzónánk határai megváltoztak. Sokan halogattunk sokféle döntést azért, mert nem tudtuk, hogyan lehetne megcsinálni, aztán egyik pillanatról a másikra beleestünk egy helyzetbe, meghoztuk ezeket a döntéseket és bebizonyosodott, hogy bizony, működik a dolog. Megtanultunk mindent online menedzselni, mi például egy partner céggel összefogva kidolgoztunk egy webalapú, eseményszervezést lehetővé tevő rendszert, amihez kiváló szakembereket találtunk. Ezeket nem fogjuk visszafordítani. Azt is látom, milyen buktatói vannak a mostani helyzetnek, hogy vezetőként milyen energiát igényel motiváljni az embereket, csapatépítésben mennyire más az online világ. Azt gondolom, hogy aki digitalizál, terméket, szolgáltatást fejleszt és digitális platformokat használ – ők fognak nyerni.
– Üzletileg hogyan élitek meg ezt az időszakot?
– Egyrészt nagyon sajnáljuk, hogy a médiaköltések hirtelen megálltak, de ez természetes reakció volt. Most már azt halljuk, kezdenek talán éledezni ügyfelek és rájönnek arra, hogy jelen kell lenniük. Azt látom, hogy talán a médiaköltések kicsit visszaállnak, de sajnos nagyon komolyak a veszteségek, ami megingatja a médiumok stabilitását. Bennünket is megütött ez a helyzet, projektek csúsztak, átütemeződtek, illetve azokkal az ügyfeleinkkel, ahol erős volt az érintettség, újratárgyaltuk a szerződést, és több esetben ezt mi kezdeményeztük látva, milyen rosszul érinti őket a járvány. Ez persze veszteség nekünk is, és azért, hogy ne kelljen elküldeni senkit, a vezetőink felajánlották a saját bérük csökkentésétA tulajdonos pedig azt vállalta, hogy annyival csökkenti a bérleti díjat, amennyivel nekünk sikerül az egyéb közvetett költségeketcsökkenteni – ez a két intézkedés elég volt a veszteség kompenzálásához. Nem kellett elküldeni senkit, de komoly költségstopot vezettünk be és takarékoskodunk. Ugyanakkor jó hír, hogy közben sikerült új ügyfeleket is szerezni. A tavalyi az eddigi legjobb évünk volt, ami után ez a pofon elég váratlanul érkezett, de mindig arról voltunk híresek, hogy felállunk és azért az az energia, pozitív érzés, amit a névváltás ad, mindenkit felvillanyoz, és folyamatosan jönnek hozzám a kollégák ötletekkel, hogy mit lehetne csinálni.
– A névváltás hogyan tudja majd támogatni a működéseteket a járvány után, illetve a régiós terjeszkedésben hogyan segít?
– A nemzetközi porondra lépés eddig is szerepelt a stratégiai céljaink között, és dolgozunk is ügyfelekkel nemzetközi szinten, van olyan projektünk, ami 14 országot érint, és most is benne vagyunk egy nagy márkaépítési tenderben. A névváltás előtt az összes ügyfelünkkel beszéltünk erről és nagyon pozitív, támogató visszajelzéseket kaptunk és volt, aki kifejezetten örült, mert regionális működésben gondolkodik és úgy érzi, ezzel a névvel esélyünk van, hogy a térségben tudjunk akár újabb szolgáltatásokat is indítani. A névből kimaradt a „PR” és ez nem véletlen, igazából kommunikációs tanácsadó cég vagyunk és ez sokkal szélesebb terület, mint amit a piac a pr-ügynökségekhez társít.
– Üzletileg milyen évre számítasz idén?
– Azt gondolom, többféleképpen lehet nézni a helyzetet. Abból a szempontból elengedtük az idei évet, hogy nagyot nőjünk, tudjuk, annak is örülnünk kell, ha pozitívban zárunk és nem kell embert elküldeni és megmarad a potenciál arra, hogy amikor konszolidálódik a helyzet, akkor tudjunk tovább bővülni. Ha szerencsénk van és ügyesek vagyunk, akkor akár még jó év is lehet számunkra. Nagyon sok a változó, ami ezt befolyásolja, például meddig marad fenn a veszélyhelyzet, jön-e újabb hullám ősszel, nem tudjuk megmondani azt sem, hogy a cégeket mennyire üti meg a krízis és milyen módon változik a kereslet, vagyis sok olyan tényezőt nem látunk, ami befolyásolja a büdzsét. Komoly eredmény lenne, ha sikerülne nemzetközi szinten új projektet megvalósítani és a magyar piacon olyan irányokba bővülni, amik túlmutatnak a hagyományos pr területein.