Az idegenforgalom és a kiskereskedelem bértámogatással, az ipar munkaidőkeret kiterjesztéssel reagál a vírusra. A cafetéria rendszerét pedig két különböző módon használják a cégek a rendkívüli időszakban – derül ki a Process Solutions elemzéséből.
Magyarország vezető BPO (business process outsourcing) vállalata elemezte az ügyfelei körében tapasztalható válságkezelési módokat és reakciókat. Varga Judit, a PS senior managerének tapasztalatai szerint elsősorban az idegenforgalom és a nem-élelmiszer kiskereskedelem területén dolgozó ügyfelek érdeklődnek a kormány által biztosított bérkiegészítés után. „Ezekben a szektorokban számos esetben látunk csökkentett munkaidejű alkalmazottakat. A gyárak és termelési üzletágak esetében azonban nem jellemző ez a fajta válságkezelés, itt inkább a munkaidőkeret kiterjesztése a jellemző. Ez azt jelenti, hogy a korábbi általános 6 hónappal szemben immár 2 évre lehet kiterjeszteni a munkaidőkeretet, lehetővé téve a túlórák és lecsúsztatott munkaidők hosszabb távú elszámolását. Ez nagyban jellemző a szezonálisabb tevékenységekre, ahol holtszezonban kevesebb a munka, főszezonban viszont jellemzően túlórára van szükség.”
A PS tapasztalatai alapján a cafetéria rendszert is nagyban érinti a kialakult rendkívüli helyzet. „A skála két végpontját egyaránt tapasztaljuk ügyfeleinknél: van, ahol a juttatások szüneteltetésével vagy felfüggesztésével reagálnak a válságra, ahelyett, hogy a bérekhez hozzányúlnának, de olyan is előfordul, hogy a SZÉP kártya csökkentett közterheit figyelembevéve további felhasználható összegekkel támogatják a munkavállalókat ebben a nehéz helyzetben” – tette hozzá Varga Judit.
A számviteli szakma digitalizációval válaszolt a válságra
A vírushelyzetben hozott intézkedések és a kollégák biztonsága érdekében a PS is áthelyezte kollégái nagy részét otthoni munkavégzésre, ami jelentős IT és HR erőforrásokat kívánt. A PS, mint számviteli vállalat alapvetően fizikai bizonylatokkal dolgozik, és bár számos dokumentumot már digitálisan is fel lehet dolgozni, a bérszámfejtéssel kapcsolatban több olyan irat is van még, amit törvényi előírás vagy egyéb szabályozás szerint eredeti dokumentumként kell megőrizni/kiadni és nem elfogadott a digitalizált változat. Tipikus példa erre a
• táppénzes igazolások elszámolása
• a kilépő dolgozó részére az igazolások kiadása
• a jövedelemigazolás
„Szerencsére csak néhány olyan dokumentum maradt, amit csak ideiglenesen tudunk digitalizálva elfogadni és később szükségünk lesz az eredeti példányra is. Mindez iránymutató a jövőre nézve is, arra vonatkozóan, hogy melyek lehetnek azok a dokumentumok, amiket a jövőben csak elektronikusan szükséges megkapnunk, továbbítanunk az ügyfeleink felé – ezzel is hatékonyabbá téve a folyamatokat” – mondta el Varga Judit.