- Hirdetés -

Generációs kérdések a digitális térben

|

Mit tanulhatnak egymástól a különböző generációk a digitális térben, hogyan válhatnak a nagymamák a közösségi média rutinos használóivá, milyen lehetőséget kínálnak az online platformok az íróknak – többek között ezek a témák is előjöttek a Magenta Podcast sorozat „Kortalanok lehetünk az interneten?” című epizódjában. A podcastban természetesen szóbakerült az is, hogy a COVID-19 járvány milyen hatással volt a generációk közötti digitális szakadékra.

A hazai kortárs irodalom elismert alkotói, Kemény István költő és slammer lánya, Kemény Zsófi példája jól mutatja, hogy két egymást követő generáció mennyire másként viszonyul a digitális világhoz. Kemény Zsófi elmondta, hogy neki nagyon sokat segít a digitális tér abban, hogy eljusson az emberekhez, megismerhessék az alkotásait. „Fontos a mai világban, hogy legyen Instagram vagy Facebook oldalunk, és ez nagyon hiányzik apától. Egyszerűen látom azt, hogy van értelme jelen lenni ezeken a platformokon és nekem például jó érzés lenne, ha látnám, hogy apának is vannak követői. Egyébként sokan megosztják az ő műveit, de így, hogy nincs fent ezeken a felületeken, a költészete nehezebben jut el azokhoz, akik online térben, közösségi médiában fogyasztanak költészetet” – jelezte Kemény Zsófi. Úgy látja, hogy könyveket lehetne írni arról, hogy elszakadtak-e egymástól a generációk az online térben, sőt, úgy gondolja, hogy a nála pár évvel fiatalabbak is már egy teljesen más digitális közegben mozognak. „Szerintem nincs apa és köztem akkora szakadék, mint a nálam néhány évvel fiatalabbakkal” – tette hozzá.

Steigervald Krisztián generációkutatótól megtudhattuk, hogy Magyarországon jelenleg hat generáció él együtt, ezek közül 4 van jelen a munkaerőpiacon. Bár elterjedt az a vélekedés, hogy óriási a különbség a fiatalok és idősebbek digitális eszközhasználatában, valójában korántsem annyira éles a választóvonal. „Életkortól függetlenül szinten mindenki használ valamilyen digitális eszközt, a legnépszerűbb közösségi platformot például a nyugdíjasok közel fele aktívan használja. Nem annyira az életkor, hanem inkább az határozza meg a digitális eszközök használatát és a hozzájuk való viszonyt, hogy milyen korábbi tapasztalat van ezekkel kapcsolatban, illetve mennyire kötődik hozzájuk érzelmileg valaki, vagy csak kényszerből használja azokat” – mutatott rá a generációkutató.

A szakértő beszélt arról is, hogy könyvében és előadásain is arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy az egyes generációk ne zárkózzanak el a többi generáció tudásától, és azt a tudást, amit megszereztek, képviselnek az adott korszak eszközeivel mutassák be egymásnak. „Azt tapasztalom, hogy főleg az idősebbek közül sokan úgy gondolják, hogy leértékelődött a tudásuk a fiatalok körében. Pedig ez nem igaz, csak nem tudják használni a platformot, amin elérhetik őket. Egy jó példa erre a mostani helyzetben a kenyérsütés. A járvány miatt sokan ráálltak arra, hogy otthon sütnek kenyeret, amiről a korábbi generációknak természetesen van tudásuk. De nem tőlük kértek segítséget a fiatalok és a középkorúak, mert nem tudták azt úgy átadni, ahogy nekik megfelelő, ezért YouTube videókban néztek utána. Ha át tudnák adni a tudásukat az idősebbek megfelelő platformon, nagyon értékes lenne” – fűzte hozzá Steigervald Krisztián.

Süle Kati divatblogger, az érett korosztály stílusikonja, ma már az Y-generációsokat megszégyenítő rutinnal van jelen a digitális térben, a podcastban pedig beszámolt arról, hogy sikerült eljutnia erre a szintre, hogyan ismerkedett meg a számítógéppel, milyen segítséget kapott lányától a honlapja létrehozásában. „Egyszer valaki mondta, hogy nem blogot kell írni, hanem fel kell menni az Instagramra, én meg néztem egy nagyot, hogy mi az. Elkezdtem tanulmányozni, YouTube videókat néztem arról, hogyan kell összerakni egy oldalt, meg persze azt is néztem, hogy kinek tetszik az Instagram oldala. Mindig vannak trendek, hogy mitől népszerű valaki és sokan abból élnek, hogy oktatják, hogyan lehet ezt elérni a közösségi médiában. Rájöttem, hogy azt kell adni, ami én vagyok. Fel kell vállalnunk önmagunkat és hitelesen kell adni azt a képet, amik vagyunk” – számolt be élményeiről és felismeréséről Süle Kati.

 

A COVID-19 járvány hatása kapcsán megjegyezte, hogy olyan dolgokat lát előjönni, amiket utoljára gyerekkorában tapasztalt. Az emberek beszélgetnek, kommunikálnak egymással, érdeklődnek, sétálgatnak az utcán és előveszik a kreatív tudásukat, amit aztán meg is osztanak a közösségi médiában. „Mindig úgy éreztem, hogy köztem és szüleim között mintha évszázadok lennének és ez nagyon rosszul esett és nem akartam, hogy ne értsem, mint csinálnak a gyerekeim. Fontos volt számomra, hogy belelássak, értsem, mivel foglalkoznak. Megkértem a lányomat, hogy segítsen felépíteni a honlapomat a vizuális megjelenéstől a struktúráig. Azóta is folyamatos a közös munka, minden megjelenésemhez a vizualitásban besegít, mert jobban tudja, hogy mi az, ami eladható” – mondta el Süle Kati

Rizmajer Anti, Y generációs Instagram sztártól pedig azt tudhattuk meg a podcastból, hogyan lehet a nagyszülőkkel is megkedveltetni az online teret. Nagymamáját meglepte egy táblagéppel és persze részletes használati utasítást is készített hozzá. Rizmajer Anti beszélt arról is, hogyan sikerült elmagyarázni neki, hogyan tud kommentelni és elárulta azt is, hogy nagymamája nagyon rákapott a Facebookra. „Arra buzdítok mindenkit, hogy kezdjék el tanítani az idősebbeket, mert nagyon jó dolog, hogy a nagyszülők új oldalát ismerhetik meg” – tette hozzá Rizmajer Anti.

A podcastban szó volt a Telekom „Legyél te is MOST Generációs” programjáról is, ami összehozza a fiatalokat az idősekkel azért, hogy egymástól tanuljanak. A társaság célja a kezdeményezéssel az, hogy korosztálytól függetlenül bárki számára elérhetővé váljanak a digitalizáció nyújtotta lehetőségek, de ne csak a hozzáférés legyen adott, hanem a digitális készségek fejlesztése is. A programban részt vevő diákok még a vírus előtti időkben közös foglalkozások során mutatták meg és tanították meg nagyszüleink korosztályának azt, hogy milyen korlátlan lehetőséget jelenthet számukra is a digitalizáció.

A Magenta Podcast különböző generációk digitális térben való egymásra találásával foglalkozó epizódjának végén olyan könyveket is a hallgatók figyelmébe ajánlottak, amelyek segítenek az esetleges generációs feszültségek enyhítésében és abban, hogy jobban megismerjük egymást. Steigervald Krisztián „Generációk harca” című könyve abban segít, hogy eligazodjunk a különböző generációk világában, hogy szüleink, nagyszüleink vagy éppen gyerekeink és unokáink ne furcsa idegenek legyenek. Nemes Orsolya: Generációs Mítoszok című műve pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen kihívásokkal nézünk szembe napjainkban, érintve a klímaváltozást, a társadalmi és jövedelmi egyenlőtlenségeket, vagy a mesterséges intelligencia térhódítását.

A Magenta Podcast sorozat „Kortalanok lehetünk az interneten?” című epizódja itt hallgatható meg.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...