- Hirdetés -

Így reagált a gazdaság a járványra

|

Most, hogy jórészt lezárult az első negyedévi beszámoló-készítési időszak, eljött az ideje levonni a vállalatok által közzé tett adatok tanulságait és a távolabbi kilátásokra gyakorolt hatásukat. A Fidelity International szakemberei megvizsgálták a COVID-19 hatását az iparágakra és régiókra.

Az első dolog, amit fontos megemlíteni, hogy a jövedelemvárakozások a beszámoló-készítési időszak hajrájában drámai módon lefelé módosultak, ahogy a koronavírus-járvány terjedni kezdett és a befektetői hangulat összeomlott. Bár nem valószínű, hogy a jövedelemvárakozások már nem fognak lefelé módosulni, már az eddigi korrekciók is történelmi rekordokat döntöttek, és a változások iránya esetleg csak az év második felében fog majd megváltozni.

E jelentős leminősítések fényében az első negyedévi jövedelemcsökkenés nagyjából egybevágott a piaci várakozásokkal, és a cégek sok esetben jobban teljesítettek a jelentősen lefelé módosított előrejelzéseknél. Az adatok tőkésítettséggel súlyozott bázison a legbiztatóbbak, ami arra utal, hogy a magas tőkésítettségű cégek sikeresebben dacoltak a nehézségekkel.

A negyedév során a várakozásokat meghaladó árbevételeknek a várakozásokat meghaladó nyereségekhez viszonyított aránya évek óta nem látott rekordmagasságokban járt. Ez azt mutatja, hogy a cégek általában nem tudták elég gyorsan korrigálni a költségbázisukat ahhoz, hogy ellensúlyozzák az értékesítési árbevételük bezuhanását. Az majd csak később fog kiderülni, hogy például a kormányok által bevezetett (kényszer)szabadságolási programok hogyan hatnak a jövőben a cégek költségbázisára.

Az informatikai ágazat, főleg a magas tőkésítettségű USA-beli cégek papírjai némileg dacoltak a trenddel. A Google és a Facebook esetében jól pörögtek a direct response hirdetések, melyek jelentős tömegeket voltak képesek megmozgatni, és a kereslet márciusi csökkenése után április első heteiben már stabilizálódásra utaló jeleket mutattak. Az Amazon is szép eredményeket ért el, melyek nagyjából egybevágtak a frissített konszenzusos előrejelzésekkel – de ami ennél is érdekesebb volt, hogy a vállalat bejelentette, hogy teljes nyereségét a Covid-19-hez kapcsolódó erőfeszítésekbe fekteti: dolgozói védelmében 100 millió személyi védőfelszerelés-csomagot szerzett be, és 300 millió dollárért saját Covid-labort is felállított.

A nyereségre ható nyomás, a magasabb kifizetési arányok és az új kormányrendeletek fényében nem meglepő, hogy számos vállalat az eredménybeszámolójával párhuzamosan osztalékcsökkentést is bejelentett. Az alábbi táblázat megmutatja, hogyan alakult az osztalék- és nyereségcsökkenés mértéke néhány ország esetében a jelenlegi járvány és a 2008-as nagy pénzügyi válság idején. Az USA-ban például az osztalékok még nem csökkentek, bár a nyereségek összege már 18,5 %-kal alacsonyabb. Az osztalékfizetési arány jelenleg 44,5 %-os, szemben a pénzügyi válság kezdetekor feljegyzett 26,6 %-kal. Ha az arány csökken, és az egy részvényre jutó nyereség nem növekszik (vagy csökken), az osztalékcsökkentések mértéke jelentős lehet. A jelenlegi helyzet átvészelésének záloga a gondos részvényválogatás.

A vállalatok nem mindennapi körülmények között találták magukat, ezért elkerülhetetlen volt, hogy közülük néhányan az idénre nem is tettek közzé tájékoztató adatokat. Ilyen bizonytalan környezetben az áttekinthetőség felárat ér, azok a cégek pedig, amelyek tartani tudták magukat az előrejelzéseikhez, a részvényeik árfolyamában megmutatkozó „jutalomban” részesültek. A legáttekinthetőbb ágazatok a gyógyszeripar, a távközlési szolgáltatások és a közművek voltak – olyan defenzív szektorok ezek, melyek nyeresége vélhetően recesszió idején is stabil marad. Ezzel szemben az olyan ágazatok, mint a luxuscikkek és az energia jövőbeli kilátásai homályosabbak, mivel az ezek iránt mutatkozó kereslet összeomlott, és nem tudni, mikor tér magához − ha magához tér egyáltalán.

Vajon ha ilyen nagy a bizonytalanság, jogos-e a márciusi mélyponthoz képest tapasztalható felpattanás? Az év eleje óta május 22-éig a S&P index értéke mindössze 9 %-kal csökkent, és 13 %-kal van alacsonyabban, mint a februári csúcspontján volt. A NASDAQ idén eddig 4 %-ot emelkedett. A nyereség meredek zuhanását követően a P/E mutatók ma sok területen magasabbak, mint az év elején voltak. A jelenlegi kijárási korlátozások időtartamát és világgazdaságra gyakorolt hatását tekintve a Fidelity szakértői úgy vélik, hogy a pénzügyi piacok most a valószínűnél sokkal gyorsabb ütemű normalizálódást áraznak be. Ha a korlátozások lazítása következtében kialakul a fertőzések második hulláma, nem lepődnének meg, ha visszatérnének a márciusi rekordalacsony értékek.

Ha azonban az egyes országokban a következő hónapokban fokozatosan újra beindul az élet, csökkenhetnek a lefelé mutató kockázatok is. „Legfrissebb elemzői hangulatfelmérésünk tanúsága szerint az elemzőink által megfigyelt cégek működési körülményei rendkívül kedvezőtlenek, de a fő mutatók alapján lassan megcsillan a remény a talpra állásra is. Bár azt még korai lenne kijelenteni, hogy túl vagyunk a nehezén, elemzőink szerint a cégek lassan kezdenek a válság utáni kilábalási stratégiájukon dolgozni”- tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...