- Hirdetés -

Vérzivataros tavasz a reklámpiacon

|

A Kantar Media áprilisi és májusi adatsora nagyjából olyan szörnyű képet fest a reklámköltés alakulásáról, mint amire számítani lehetett. Megugrott az állami költés, de még a gyógyszeripar is visszafogottabbá vált. Meglepően nagy büdzsécsökkentést látni a távközlésnél és az autós hirdetőknél, a turisztikai költés viszont nem esett annyira vissza, mint amit várni lehetett.

A 2008 őszén kezdődő válsághoz hasonlóan ismét hatalmas pofont kapott a gazdaság többi részével együtt mozgó hirdetési piac. Ráadásul a koronavírus által kiváltott hatás gyorsabban jött és drasztikusabb büdzsévágásokat okozott, mint a 12 évvel ezelőtti pénzügyi krízis. Azért 2008-ban ennek volt egy lassú kifutása, ráadásul akkortájt kezdődött a karácsonyi szezon, ami kissé még pörgette a reklámpiacot is, a nagy zuhanás inkább 2009-ben jött. Remélhetőleg a mostani gazdasági visszaesés nem fog évekig elhúzódni, hanem gyorsabb visszarendeződés jön.

Összességében az idei év első öthavi adatai a legnagyobb reklámköltők terén még nem is annyira vészesek. A tophirdetőknél már látni egy-két csökkenő költést, de még nem ez a jellemző. A három legnagyobb költő az év eddigi részében ugyanúgy a Sanofi, a Glaxo és a Ferrero volt, mint 2019 hasonló időszakában. Vannak azért már árulkodó jelek az idei öthavi költési toplistán. A 25 legnagyobb költő között nincsenek italos cégek, ahogy távközlési vállalatok sem. Látni egy-egy nagyobb vágást is, például az Unilever listaáras költése 28, a Nestléé 27 százalékkal csökkent. A Miniszterelnökségi Hivatal büdzséje viszont 24 százalékkal megugrott.

Az év első öt hónapját szektorszinten nézve azért már látszanak a problémák is, hiszen a szegmensek többségénél csökkent a költés. Azonban a kivételek közé tartozik a legnagyobb hirdetőnek számító gyógyszeripar, náluk 12 százalékos bővülést mértek. Növekvő költéssel büszkélkedhet a szolgáltató szektor is. Ennek az a magyarázata, hogy az állami hirdetéseket is idesorolják. Emelkedő költést látni a háztartási cikkek hirdetőinél, valamint néhány kisebb szektornál is, például az ingatlannál és informatikánál sem csökkentek – listaáron – a költések. Még talán a pozitívumok közé tartozik az is, hogy a szépségápolási szegmens esetén csak kicsi volt a visszaesés.

Az már rosszabb hír, hogy a fentieken kívül mindenhol megcsappantak a költések. 31-31 százalékos visszaesést mértek az italos cégeknél és a közlekedési eszközöknél, ez utóbbi döntően az autós hirdetőket takarja. A távközlési vállalatoknál a büdzsé negyede tűnt el 2019 első öt hónapjához képest, a pénzintézeteknél, biztosítóknál közel 20 százalékos a csökkenés. Ami érdekes, hogy a turisztikai szektornál csak 11 százalékos esést mértek, ennél azért többet tippeltünk volna.

Sokasodó vágások

Az áprilisi hirdetői toplista még kettős képet mutat, mert a 25 legnagyobb hirdetőnek nagyjából a fele növelte a költését. A havi listavezető Sanofinál például 38 százalékos bővülést látni 2019 áprilisához viszonyítva, de többet költött az Aldi és a Lidl is. A Miniszterelnöki Hivatal pedig két és félszeresére pumpálta a büdzséjét tavaly áprilishoz viszonyítva. Ugyanakkor azért 20-30 százalék körüli csökkenést látni az olyan nagy hirdetőknél, mint az Auchan, a Henkel, az Unilever. A korábbi években az Emag révén a legnagyobb hirdetők közé előlépett Dante International esetén mérséklődött a büdzsé, a Nestlénél pedig 41 százalékos visszaesést mutatnak az adatok.

Májusban már több reklámozónál látni csökkenést. Sokatmondó, hogy a hónap legnagyobb költője, a koronavírusos tájékoztató kampánynak köszönhetően, már a Miniszterelnöki Hivatal volt. Harminc százalékot meghaladó büdzsénövekedést mutatnak az adatok a Glaxo és a Procter esetén, kisebb bővülést a Sanofinál. Ugyanakkor májusban már a Lidlnél is kevesebb lett a költés, a Ferrerónál 28, a Dante esetében 35, a Media Marktnál 40 százalékkal volt alacsonyabb a hirdetési büdzsé, mint egy évvel korábban. Viszont például a Hell bekerült a legnagyobb hirdetők közé, miután elindították a Bruce Willis-es kampányukat.

Meglepő visszaesések

Ami viszont már eléggé vérzivataros képet mutat, az a májusi szektoros költési lista. Minden jelentős szegmensnél csökkenést mért a Kantar Media. A kevés kivétel közé sorolható a szolgáltató szektor, hiszen az állami hirdetések azért felfutottak ebben az időszakban. Ezenfelül néhány olyan, kisebb hirdetői kategóriánál láthatunk kisebb-nagyobb bővülést, mint az öltözködéskiegészítők, a környezetvédelem, a közműellátás, a mezőgazdaság és a háztartási gépek.

Májusban még a válságállónak gondolt gyógyszeripar költésében is 12 százalékos visszaesést mértek. Nyilván ebben az esetben ugyancsak szerepet játszhatott az, hogy reklámok nélkül is fogytak a termékeik ebben az időszakban. A gyógyszeripar hirdetési piacon tapasztalt dominanciája nincs veszélyben, hiszen majdnem mindegyik nagy szektor esetén ennél jóval nagyobb volt a májusi csökkenés. Az italos hirdetőknél közel 50, a pénzintézeteknél és biztosítóknál bő 57, a távközlésnél 64 százalékot tett ki a visszaesés mértéke az előző év májusához képest. Nagyjából a harmadával vágtak reklámbüdzsét az élelmiszeripari és szépségápolási vállalatok.

Az autós cégeknél, valamint a kultúra, szabadidő, szórakozás szektornál pedig meghaladta a 70 százalékot a reklámköltések megnyirbálása, ami egészen brutális zuhanásnak számít. Ami érdekes, hogy a turisztikai szegmens esetén májusban is „csak” 57 százalékos visszaesést látni. Ez talán azzal magyarázható, hogy egyes szálláshelyek már május folyamán megnyitottak, illetve a Magyar Turisztikai Ügynökségnek is futott egy kampánya.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...