- Hirdetés -

Hétmillió elektromos autót gyártana a BMW

|

A müncheni központú vállalatcsoport teljes életciklusra kiterjedő, jelentős mértékű károsanyag-kibocsátási célokat fogalmaz meg portfólióján, egy évtized alatt több mint hétmillió darab hálózatról tölthető modellel.

A BMW Group vállalati stratégiája központi tényezőjévé emeli a fenntarthatóság és az erőforrás-hatékonyság kettősét. A vállalatcsoport igazgatótanácsának elnöke, Oliver Zipse július 27-én Münchenben mutatta be az új irányelv első részleteit és a 2030-ig kidolgozott főbb vállalati célokat. A BMW Group erős alapokra építkezik: az elmúlt évek és évtizedek során a vállalatcsoport időről időre új fenntarthatósági mércéket állított fel, a jövőbe mutató stratégia központi irányelve így ezúttal is a károsanyag-kibocsátás csökkentését és az erőforrás-hatékonyság növelését célzó, folyamatos fejlődés.

„Rendíthetetlenül hiszek a klímaváltozás elleni küzdelemben, és abban, hogy erőforrás-felhasználásunk módja nagymértékben meghatározza társadalmunk, és a BMW Group jövőjét. Prémium autógyártóként az a küldetésünk, hogy utat mutassunk a fenntarthatóság területén. Büszkén vállalunk felelősséget környezetünk megóvásáért, ezen irányelvünket pedig vállalati stratégiánk központi tényezőjévé emeljük” – fogalmazott Oliver Zipse. „Vállalati stratégiánk kivétel nélkül mindegyik részlegünket érinti, az adminisztrációtól kezdve, a beszerzésen, a fejlesztésen és a gyártáson keresztül, egészen az értékesítésig. A hosszú távú fenntarthatóság új szintjét váltjuk valóra” – tette hozzá.

Mint ilyen, a BMW Group 2030-ra egyértelmű emisszió-csökkentési célokat fogalmazott meg, amelyek most először a termékek teljes életciklusát számításba veszik, a beszállítói hálózat működésétől kezdve, a tömegtermelésen át, egészen a járműhasználat végéig. A vállalatcsoport célja, hogy a teljes életciklus vonatkozásában jelentős mértékben, minimum egyharmadával csökkentse az egy darab új autóra jutó károsanyag-kibocsátás mértékét. A 2019-ben legyártott mintegy 2,5 millió darab új autóval számolva ez 2030-ra több mint 40 millió tonnányi széndioxid-kibocsátás megelőzését jelenti a teljes életciklus figyelembevételével.

Az igazgatótanács és a menedzsment értékelése a fenntarthatósági célok szerint

„Határozottan elköteleződtünk a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény mellett, új vállalati stratégiánkat ennek megfelelően jóval a kétszámjegyű emisszió-csökkentési szint alá céloztuk be. És nem csupán kiragadott témákkal foglalkozunk: kidolgoztunk egy tízéves tervet, amelybe éves célokat is megfogalmaztunk, egészen 2030-ig. Évről évre ellenőrizzük működésünk hatékonyságát a korábban meghatározott célok mentén, és az igazgatótanács tagjainak, valamint a menedzsment tagjainak prémiumait is ezek teljesítéséhez kötjük” – nyilatkozta Oliver Zipse.

2021-től kezdve a BMW Group egy összesített jelentés részeként teszi közzé pénzügyi eredményeit és átfogó üzletfejlesztési teljesítményét, aktuális fenntarthatósági céljainak hiteles elemzése mellett. „Mindezzel nem csupán üzenjük, hogy üzleti érdekeink és fenntarthatósági céljaink elválaszthatatlanok egymástól, hanem fenntarthatóságot célzó tevékenységinket minden eddiginél átfogóbb, független vizsgálatoknak is alávetjük – hiszen a hitelesség felé vezető legjobb út a teljes átláthatóság” – tette hozzá Oliver Zipse. A BMW Group a világszerte elismert Science-Based Targets Initiative (https://sciencebasedtargets.org) iránymutatásaira támaszkodva fogalmazta meg fenntarthatósági céljait. A müncheni központú vállalatcsoport károsanyag-kibocsátási mutatóiba például mostantól az üzemanyagok előállítása során keletkező szén-dioxid is beleszámítják.

A tömegtermelés és a gyártási hálózat károsanyag-kibocsátásának 80 százalékos csökkentése

Azáltal, hogy az erőforrás-hatékonyság terén idejekorán úttörő mércét állított fel, a BMW Group közvetlenül kezdte el szabályozni saját autógyárai és tömegtermelési létesítményei károsanyag-kibocsátását. 2030-ra e tekintetben a vállalatcsoport az iparág legnagyobb mértékű csökkentését célozza meg: miután a 2006 óta eltelt tizennégy évben több mint 70 százalékkal redukálta autógyártó létesítményei egy darab új autóra jutó károsanyag-kibocsátási értékét, a BMW Group célja, hogy ezt a mutatót 2030-ra a 2019-es értékhez viszonyítva további 80 százalékkal mérsékelje. Így az egy autóra jutó CO2 kibocsátás a 2006-ban mért értéknek kevesebb, mint a 10 százaléka lesz. A fő szempont e téren a tömegtermelés károsanyag-kibocsátásának csökkentése, hiszen a vállalatcsoport emissziós mutatójának meghatározó százaléka ebben a fázisban keletkezik.

Azon túl, hogy gyáraiban idéntől kezdve kizárólag zöldenergiát hasznosít, a BMW Group módszeresen invesztál energiahatékonysága optimalizálásába és a digitalizációban rejlő lehetőségek kiaknázásába is. A vállalatcsoport különböző módszerekkel, így például részletes adatelemzésekkel teszi hatékonyabbá gyártási folyamatait: minimalizálja a gyártási anyagveszteségeket, a gyártósorokon dolgozó gépek karbantartását pedig precíz előrejelzések és számítások mentén végzi. A BMW Group világszerte egyre nagyobb hangsúlyt fektet a megújuló erőforrások alkalmazására, e téren a zöldhidrogénben rejlő lehetőségek kiaknázása új távlatokat nyithat.

Emisszió-csökkentés az utakon több millió darab hálózatról tölthető modellel

A cél az, hogy levezetett kilométerenként 40 százalékkal csökkenjen a BMW Group új autóinak használata során kibocsátott káros anyagok mértéke. A legnagyobb lehetőség e tekintetben az elektromos mobilitás térnyerését éltető, hosszú távú tömegtermelési stratégiában rejlik: a vállalatcsoport célja, hogy a következő tíz évben átlépje a hétmilliót a BMW Group utakon guruló hálózatról tölthető autóinak száma, és ennek mintegy kétharmada tisztán elektromos meghajtással közlekedjen.

„A világ legjobb autói hosszú távon fenntarthatók. Ezért van az, hogy a prémium minőség és a fenntarthatóság elválaszthatatlanul összeforr a jövőben” – mondta Oliver Zipse. „Kimagasló technológiai szaktudásunkat nem csupán arra használjuk fel, hogy minden korábbinál vonzóbbá tegyük autóinkat, hanem arra is, hogy segítségükkel csökkentsük károsanyag-kibocsátásunkat” – tette hozzá. Mint ilyen, a BMW Group kiváló úton halad afelé, hogy modellpalettája tagjaival a legszigorúbb idei európai uniós emissziós szabványt is maradéktalanul teljesítse.

Tömegtermelési stratégia: tisztán elektromos meghajtású modellek nagy mennyiségben

A BMW Group világelső a prémium minőségű, hálózatról tölthető modellek mezőnyében: 2021 végén a müncheni központú vállalatcsoport már nem kevesebb, mint öt különböző tisztán elektromos meghajtású modellt kínál majd ügyfeleinek. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt, a MINI Cooper SE, a BMW iX3, a BMW iNEXT és a BMW i4 mellé hamarosan csatlakozik a BMW 7-es sorozat tisztán elektromos meghajtású változata is. A bajor prémiumgyártó zászlóshajója négy különböző hajtáslánc-technológiával lesz elérhető: a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó, rendkívül hatékony dízelüzemű és benzines erőforrásokkal, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és most először tisztán elektromos meghajtással. 2023-ra a BMW huszonöt tagúra bővíti hálózatról tölthető modellpalettáját – amelynek fele zéró emisszió mentén váltja valóra a vezetés színtiszta élményét.

Az új BMW 7-es sorozat piaci bevezetése mellett a bajor prémiumgyártó a modellpaletta többi népszerű tagjával is felkínálja ügyfeleinek a „választás szabadságát”: a jövőben érkezik a négy különböző hajtáslánc-technológiával (48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó dízelmotorral és benzinmotorral, plug-in hibrid hajtáslánccal és tisztán elektromos meghajtással) elérhető BMW X1 és BMW 5-ös sorozat is.

Idéntől a BMW Group a járműveibe integrált átfogó járműkapcsolati megoldásokat is elkezdte hasznosítani a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával dolgozó modellek tisztán elektromos meghajtásának növelésére: a BMW eDrive Zones funkcióval felszerelt plug-in hibrid modellek Európa mintegy 80 nagyvárosában képesek automatikusan tisztán elektromos meghajtásra váltani, amint zéró emissziójú „zöld zónába” érkeznek. A „zöld zónák” elterjedésével így a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek a jövőben egyre több kilométert tehetnek meg károsanyag-kibocsátás nélkül.

Az EfficientDynamics stratégia részeként a BMW Group a jövőben is folytatja belsőégésű erőforrásai üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának csökkentését, illetve hatékonyságuk növelését. A nemrégiben bevezetett, 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia egy újabb lépés a károsanyag-kibocsátás csökkentése felé vezető úton.

Széndioxid-kibocsátás a beszállítói hálózatban: a növekedés helyett jelentős mértékű csökkenés

Az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan az autógyártóknak széles körben kell egyre nagyobb figyelmet szentelniük a széndioxid-kibocsátás csökkentésének, így például megtalálni a nagyfeszültségű akkumulátorok legkevésbé energiaigényes tömegtermelési megoldását. Az ehhez hasonló, korrigáló intézkedések nélkül ugyanis – az egyre több tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modell forgalomba helyezésével – 2030-ra a BMW Group egy darab új autóra vetített károsanyag-kibocsátási értéke több mint egyharmadával növekedne.

A vállalatcsoport azonban nem csupán elkerülni szeretné e növekedést, de az egy darab új autóra vetített 2019-es emissziós érték 20 százalékkal csökkentését is megcélozza. Az egyik járható út ez irányba az, ha a BMW Group a beszállítói hálózat tagjaival megkötött szerződések meghatározó elemévé emeli a partner vállalkozások működési emisszióját. A bajor prémiumgyártó az iparágon belül már a tekintetben is úttörőnek számít, hogy világszerte mintegy tizenkétezer tagú beszállítói hálózatát tekintve konkrét károsanyag-kibocsátási normákat határozott meg, a nyersanyag-beszállítóktól kezdve, a kiegészítő alkatrész-ellátókon át, egészen a tömegtermelési folyamatok során használt felszerelések és eszközök beszállítóiig. A BMW Group évente több mint 60 milliárd euró értékben vásárol beszállítóitól, a beszerzések mintegy kétharmada pedig közvetlenül a sorozatgyártáshoz szükséges.

„A levegőbe kerülő szén-dioxid mértékét beszállítói hálózatunk tekintetében is csökkentenünk kell, ehhez azonban követendő példaként kell elöl járnunk. Beszállítói hálózatunk tagjai nagymértékben támaszkodnak arra, amit mondunk, így egyfajta fenntarthatósági iránymutatóként is működünk” – mondta Oliver Zipse. „Célunk, hogy az iparág leginkább fenntartható beszállítói hálózatát üzemeltessük” – tette hozzá. A BMW Group ezért nem csupán legnagyobb beszállító partnereire, hanem teljes értéklánca összes elemére koncentrál.

A BMW Group a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjában használt akkumulátorcellák előállítására vonatkozóan már korábban aláírta azokat a beszállítói szerződéseket, amelyek garantálják, hogy ezen energiatároló egységeket kizárólag zöldenergia hasznosításával gyártják le. Az elkövetkező tíz évben ez hozzávetőlegesen tízmillió tonnányi károsanyag-kibocsátást előz meg. Ez körülbelül annyi, mint amennyi szén-dioxidot egy Münchenhez hasonló, milliós lakosú nagyváros egy teljes évben kibocsát. A BMW Group a gyártási hálózat egyre szélesebb körében tér át a zöldenergia hasznosítására, az elkövetkező években pedig ezt a hozzáállást alkatrész-ellátó és nyersanyag-beszállító hálózatára is kiterjeszti. A bajor prémiumgyártó célja, hogy partnerei hozzá hasonló intenzitással és hatékonysággal szálljanak szembe a klímaváltozással.

Gazdasági körforgás az erőforrás-hatékonyság érdekében

A károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentése mellett az erőforrások hatékony felhasználása is a BMW Group üzleti stratégiájának egyik központi pillére: hosszú távon például az elektromos mobilitás nem támaszkodhat csupán az eddig alkalmazott anyagokra. Az erőforrások tekintetében változtatásra van szükség. Az újrahasznosítási lánc átláthatósága érdekében a BMW Group célul tűzi ki a kimagasló minőségű másodlagos anyagok megtalálását és a nyersanyagok szélesebb körű alkalmazását. „A cél egyértelmű: minél szorosabb anyaghasználati körforgást alakítunk ki, annál hatékonyabban tudjuk őket felhasználni és annál jobban védjük a természet véges erőforrás-készletét” – fogalmazott Oliver Zipse.

A járművek 95 százalékának már most újrahasznosíthatónak kell lennie, a másodlagos anyagok használata azonban viszonylag alacsony. A vállalatcsoport célja ezért, hogy 2030-ig jelentős mértékben növelje új autóiban a másodlagos anyagok használatát és ezzel messzire mutató forgatókönyveket valósítson meg. A másodlagos anyagok alkalmazása jelentősen alacsonyabb széndioxid-kibocsátást garantál, mint a korábban használt anyagok megmunkálása: az alumíniumhoz viszonyítva háromszor-négyszer, míg a kobalthoz, a nikkelhez és a lítiumhoz viszonyítva kétszer-háromszor. Az erőforrások megőrzése és a tévedések lehetőségének csökkentése érdekében kulcsfontosságú az új nyersanyag-kitermelések minimalizálása is, kiváltképp a ritka nyersanyagok tekintetében.

A gazdasági körforgás a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorait tekintve alapvető fontosságú, hiszen előállításukhoz számos ritka nyersanyagra van szükség. Jóllehet, az Európai Unió a nagyfeszültségű akkumulátorok tömegtermelésében minimum 50 százalékos újrahasznosítási arányt követel meg, a BMW Group a németországi székhelyű újrahasznosítási szakértőként dolgozó Duesenfeld vállalattal kötött együttműködést, hogy együtt egy olyan termelési megoldást fejlesszenek ki, amely 96 százalékos újrahasznosítási arányt valósít meg – a grafitot és az elektrolitokat is beleértve. A bajor prémiumgyártó az autóiban elhasznált nagyfeszültségű akkumulátorok mindegyikét visszaszállítja magához, még akkor is, ha ez nem kötelező. Ezek az energiatároló egységek az újrahasznosítás előtt a lakossági villamosenergia-hálózathoz kapcsolt akkumulátortelepeken kezdenek második életet, ahogyan például a BMW Group lipcsei gyárának területén is.

Nyersanyagai, alkatrészei és termékei folyamatos nyomon követése, illetve ellenőrzése érdekében a BMW Group digitális technológiai eszközökkel is kísérletezik. A PartChain projekt például lehetővé teszi a teljes beszállítói hálózat adategységének hamisítatlan, következetes átláthatóságát. Hosszú távon így a rendkívül ritka nyersanyagok követése is lehetővé válik, a bányáktól egészen a kohókig.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...