- Hirdetés -

Hétmillió elektromos autót gyártana a BMW

|

- Hirdetés -

A müncheni központú vállalatcsoport teljes életciklusra kiterjedő, jelentős mértékű károsanyag-kibocsátási célokat fogalmaz meg portfólióján, egy évtized alatt több mint hétmillió darab hálózatról tölthető modellel.

A BMW Group vállalati stratégiája központi tényezőjévé emeli a fenntarthatóság és az erőforrás-hatékonyság kettősét. A vállalatcsoport igazgatótanácsának elnöke, Oliver Zipse július 27-én Münchenben mutatta be az új irányelv első részleteit és a 2030-ig kidolgozott főbb vállalati célokat. A BMW Group erős alapokra építkezik: az elmúlt évek és évtizedek során a vállalatcsoport időről időre új fenntarthatósági mércéket állított fel, a jövőbe mutató stratégia központi irányelve így ezúttal is a károsanyag-kibocsátás csökkentését és az erőforrás-hatékonyság növelését célzó, folyamatos fejlődés.

„Rendíthetetlenül hiszek a klímaváltozás elleni küzdelemben, és abban, hogy erőforrás-felhasználásunk módja nagymértékben meghatározza társadalmunk, és a BMW Group jövőjét. Prémium autógyártóként az a küldetésünk, hogy utat mutassunk a fenntarthatóság területén. Büszkén vállalunk felelősséget környezetünk megóvásáért, ezen irányelvünket pedig vállalati stratégiánk központi tényezőjévé emeljük” – fogalmazott Oliver Zipse. „Vállalati stratégiánk kivétel nélkül mindegyik részlegünket érinti, az adminisztrációtól kezdve, a beszerzésen, a fejlesztésen és a gyártáson keresztül, egészen az értékesítésig. A hosszú távú fenntarthatóság új szintjét váltjuk valóra” – tette hozzá.

Mint ilyen, a BMW Group 2030-ra egyértelmű emisszió-csökkentési célokat fogalmazott meg, amelyek most először a termékek teljes életciklusát számításba veszik, a beszállítói hálózat működésétől kezdve, a tömegtermelésen át, egészen a járműhasználat végéig. A vállalatcsoport célja, hogy a teljes életciklus vonatkozásában jelentős mértékben, minimum egyharmadával csökkentse az egy darab új autóra jutó károsanyag-kibocsátás mértékét. A 2019-ben legyártott mintegy 2,5 millió darab új autóval számolva ez 2030-ra több mint 40 millió tonnányi széndioxid-kibocsátás megelőzését jelenti a teljes életciklus figyelembevételével.

Az igazgatótanács és a menedzsment értékelése a fenntarthatósági célok szerint

„Határozottan elköteleződtünk a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény mellett, új vállalati stratégiánkat ennek megfelelően jóval a kétszámjegyű emisszió-csökkentési szint alá céloztuk be. És nem csupán kiragadott témákkal foglalkozunk: kidolgoztunk egy tízéves tervet, amelybe éves célokat is megfogalmaztunk, egészen 2030-ig. Évről évre ellenőrizzük működésünk hatékonyságát a korábban meghatározott célok mentén, és az igazgatótanács tagjainak, valamint a menedzsment tagjainak prémiumait is ezek teljesítéséhez kötjük” – nyilatkozta Oliver Zipse.

2021-től kezdve a BMW Group egy összesített jelentés részeként teszi közzé pénzügyi eredményeit és átfogó üzletfejlesztési teljesítményét, aktuális fenntarthatósági céljainak hiteles elemzése mellett. „Mindezzel nem csupán üzenjük, hogy üzleti érdekeink és fenntarthatósági céljaink elválaszthatatlanok egymástól, hanem fenntarthatóságot célzó tevékenységinket minden eddiginél átfogóbb, független vizsgálatoknak is alávetjük – hiszen a hitelesség felé vezető legjobb út a teljes átláthatóság” – tette hozzá Oliver Zipse. A BMW Group a világszerte elismert Science-Based Targets Initiative (https://sciencebasedtargets.org) iránymutatásaira támaszkodva fogalmazta meg fenntarthatósági céljait. A müncheni központú vállalatcsoport károsanyag-kibocsátási mutatóiba például mostantól az üzemanyagok előállítása során keletkező szén-dioxid is beleszámítják.

A tömegtermelés és a gyártási hálózat károsanyag-kibocsátásának 80 százalékos csökkentése

Azáltal, hogy az erőforrás-hatékonyság terén idejekorán úttörő mércét állított fel, a BMW Group közvetlenül kezdte el szabályozni saját autógyárai és tömegtermelési létesítményei károsanyag-kibocsátását. 2030-ra e tekintetben a vállalatcsoport az iparág legnagyobb mértékű csökkentését célozza meg: miután a 2006 óta eltelt tizennégy évben több mint 70 százalékkal redukálta autógyártó létesítményei egy darab új autóra jutó károsanyag-kibocsátási értékét, a BMW Group célja, hogy ezt a mutatót 2030-ra a 2019-es értékhez viszonyítva további 80 százalékkal mérsékelje. Így az egy autóra jutó CO2 kibocsátás a 2006-ban mért értéknek kevesebb, mint a 10 százaléka lesz. A fő szempont e téren a tömegtermelés károsanyag-kibocsátásának csökkentése, hiszen a vállalatcsoport emissziós mutatójának meghatározó százaléka ebben a fázisban keletkezik.

Azon túl, hogy gyáraiban idéntől kezdve kizárólag zöldenergiát hasznosít, a BMW Group módszeresen invesztál energiahatékonysága optimalizálásába és a digitalizációban rejlő lehetőségek kiaknázásába is. A vállalatcsoport különböző módszerekkel, így például részletes adatelemzésekkel teszi hatékonyabbá gyártási folyamatait: minimalizálja a gyártási anyagveszteségeket, a gyártósorokon dolgozó gépek karbantartását pedig precíz előrejelzések és számítások mentén végzi. A BMW Group világszerte egyre nagyobb hangsúlyt fektet a megújuló erőforrások alkalmazására, e téren a zöldhidrogénben rejlő lehetőségek kiaknázása új távlatokat nyithat.

Emisszió-csökkentés az utakon több millió darab hálózatról tölthető modellel

A cél az, hogy levezetett kilométerenként 40 százalékkal csökkenjen a BMW Group új autóinak használata során kibocsátott káros anyagok mértéke. A legnagyobb lehetőség e tekintetben az elektromos mobilitás térnyerését éltető, hosszú távú tömegtermelési stratégiában rejlik: a vállalatcsoport célja, hogy a következő tíz évben átlépje a hétmilliót a BMW Group utakon guruló hálózatról tölthető autóinak száma, és ennek mintegy kétharmada tisztán elektromos meghajtással közlekedjen.

„A világ legjobb autói hosszú távon fenntarthatók. Ezért van az, hogy a prémium minőség és a fenntarthatóság elválaszthatatlanul összeforr a jövőben” – mondta Oliver Zipse. „Kimagasló technológiai szaktudásunkat nem csupán arra használjuk fel, hogy minden korábbinál vonzóbbá tegyük autóinkat, hanem arra is, hogy segítségükkel csökkentsük károsanyag-kibocsátásunkat” – tette hozzá. Mint ilyen, a BMW Group kiváló úton halad afelé, hogy modellpalettája tagjaival a legszigorúbb idei európai uniós emissziós szabványt is maradéktalanul teljesítse.

Tömegtermelési stratégia: tisztán elektromos meghajtású modellek nagy mennyiségben

A BMW Group világelső a prémium minőségű, hálózatról tölthető modellek mezőnyében: 2021 végén a müncheni központú vállalatcsoport már nem kevesebb, mint öt különböző tisztán elektromos meghajtású modellt kínál majd ügyfeleinek. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt, a MINI Cooper SE, a BMW iX3, a BMW iNEXT és a BMW i4 mellé hamarosan csatlakozik a BMW 7-es sorozat tisztán elektromos meghajtású változata is. A bajor prémiumgyártó zászlóshajója négy különböző hajtáslánc-technológiával lesz elérhető: a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó, rendkívül hatékony dízelüzemű és benzines erőforrásokkal, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és most először tisztán elektromos meghajtással. 2023-ra a BMW huszonöt tagúra bővíti hálózatról tölthető modellpalettáját – amelynek fele zéró emisszió mentén váltja valóra a vezetés színtiszta élményét.

Az új BMW 7-es sorozat piaci bevezetése mellett a bajor prémiumgyártó a modellpaletta többi népszerű tagjával is felkínálja ügyfeleinek a „választás szabadságát”: a jövőben érkezik a négy különböző hajtáslánc-technológiával (48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó dízelmotorral és benzinmotorral, plug-in hibrid hajtáslánccal és tisztán elektromos meghajtással) elérhető BMW X1 és BMW 5-ös sorozat is.

Idéntől a BMW Group a járműveibe integrált átfogó járműkapcsolati megoldásokat is elkezdte hasznosítani a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával dolgozó modellek tisztán elektromos meghajtásának növelésére: a BMW eDrive Zones funkcióval felszerelt plug-in hibrid modellek Európa mintegy 80 nagyvárosában képesek automatikusan tisztán elektromos meghajtásra váltani, amint zéró emissziójú „zöld zónába” érkeznek. A „zöld zónák” elterjedésével így a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek a jövőben egyre több kilométert tehetnek meg károsanyag-kibocsátás nélkül.

Az EfficientDynamics stratégia részeként a BMW Group a jövőben is folytatja belsőégésű erőforrásai üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának csökkentését, illetve hatékonyságuk növelését. A nemrégiben bevezetett, 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia egy újabb lépés a károsanyag-kibocsátás csökkentése felé vezető úton.

Széndioxid-kibocsátás a beszállítói hálózatban: a növekedés helyett jelentős mértékű csökkenés

Az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan az autógyártóknak széles körben kell egyre nagyobb figyelmet szentelniük a széndioxid-kibocsátás csökkentésének, így például megtalálni a nagyfeszültségű akkumulátorok legkevésbé energiaigényes tömegtermelési megoldását. Az ehhez hasonló, korrigáló intézkedések nélkül ugyanis – az egyre több tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modell forgalomba helyezésével – 2030-ra a BMW Group egy darab új autóra vetített károsanyag-kibocsátási értéke több mint egyharmadával növekedne.

A vállalatcsoport azonban nem csupán elkerülni szeretné e növekedést, de az egy darab új autóra vetített 2019-es emissziós érték 20 százalékkal csökkentését is megcélozza. Az egyik járható út ez irányba az, ha a BMW Group a beszállítói hálózat tagjaival megkötött szerződések meghatározó elemévé emeli a partner vállalkozások működési emisszióját. A bajor prémiumgyártó az iparágon belül már a tekintetben is úttörőnek számít, hogy világszerte mintegy tizenkétezer tagú beszállítói hálózatát tekintve konkrét károsanyag-kibocsátási normákat határozott meg, a nyersanyag-beszállítóktól kezdve, a kiegészítő alkatrész-ellátókon át, egészen a tömegtermelési folyamatok során használt felszerelések és eszközök beszállítóiig. A BMW Group évente több mint 60 milliárd euró értékben vásárol beszállítóitól, a beszerzések mintegy kétharmada pedig közvetlenül a sorozatgyártáshoz szükséges.

„A levegőbe kerülő szén-dioxid mértékét beszállítói hálózatunk tekintetében is csökkentenünk kell, ehhez azonban követendő példaként kell elöl járnunk. Beszállítói hálózatunk tagjai nagymértékben támaszkodnak arra, amit mondunk, így egyfajta fenntarthatósági iránymutatóként is működünk” – mondta Oliver Zipse. „Célunk, hogy az iparág leginkább fenntartható beszállítói hálózatát üzemeltessük” – tette hozzá. A BMW Group ezért nem csupán legnagyobb beszállító partnereire, hanem teljes értéklánca összes elemére koncentrál.

A BMW Group a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjában használt akkumulátorcellák előállítására vonatkozóan már korábban aláírta azokat a beszállítói szerződéseket, amelyek garantálják, hogy ezen energiatároló egységeket kizárólag zöldenergia hasznosításával gyártják le. Az elkövetkező tíz évben ez hozzávetőlegesen tízmillió tonnányi károsanyag-kibocsátást előz meg. Ez körülbelül annyi, mint amennyi szén-dioxidot egy Münchenhez hasonló, milliós lakosú nagyváros egy teljes évben kibocsát. A BMW Group a gyártási hálózat egyre szélesebb körében tér át a zöldenergia hasznosítására, az elkövetkező években pedig ezt a hozzáállást alkatrész-ellátó és nyersanyag-beszállító hálózatára is kiterjeszti. A bajor prémiumgyártó célja, hogy partnerei hozzá hasonló intenzitással és hatékonysággal szálljanak szembe a klímaváltozással.

Gazdasági körforgás az erőforrás-hatékonyság érdekében

A károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentése mellett az erőforrások hatékony felhasználása is a BMW Group üzleti stratégiájának egyik központi pillére: hosszú távon például az elektromos mobilitás nem támaszkodhat csupán az eddig alkalmazott anyagokra. Az erőforrások tekintetében változtatásra van szükség. Az újrahasznosítási lánc átláthatósága érdekében a BMW Group célul tűzi ki a kimagasló minőségű másodlagos anyagok megtalálását és a nyersanyagok szélesebb körű alkalmazását. „A cél egyértelmű: minél szorosabb anyaghasználati körforgást alakítunk ki, annál hatékonyabban tudjuk őket felhasználni és annál jobban védjük a természet véges erőforrás-készletét” – fogalmazott Oliver Zipse.

A járművek 95 százalékának már most újrahasznosíthatónak kell lennie, a másodlagos anyagok használata azonban viszonylag alacsony. A vállalatcsoport célja ezért, hogy 2030-ig jelentős mértékben növelje új autóiban a másodlagos anyagok használatát és ezzel messzire mutató forgatókönyveket valósítson meg. A másodlagos anyagok alkalmazása jelentősen alacsonyabb széndioxid-kibocsátást garantál, mint a korábban használt anyagok megmunkálása: az alumíniumhoz viszonyítva háromszor-négyszer, míg a kobalthoz, a nikkelhez és a lítiumhoz viszonyítva kétszer-háromszor. Az erőforrások megőrzése és a tévedések lehetőségének csökkentése érdekében kulcsfontosságú az új nyersanyag-kitermelések minimalizálása is, kiváltképp a ritka nyersanyagok tekintetében.

A gazdasági körforgás a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorait tekintve alapvető fontosságú, hiszen előállításukhoz számos ritka nyersanyagra van szükség. Jóllehet, az Európai Unió a nagyfeszültségű akkumulátorok tömegtermelésében minimum 50 százalékos újrahasznosítási arányt követel meg, a BMW Group a németországi székhelyű újrahasznosítási szakértőként dolgozó Duesenfeld vállalattal kötött együttműködést, hogy együtt egy olyan termelési megoldást fejlesszenek ki, amely 96 százalékos újrahasznosítási arányt valósít meg – a grafitot és az elektrolitokat is beleértve. A bajor prémiumgyártó az autóiban elhasznált nagyfeszültségű akkumulátorok mindegyikét visszaszállítja magához, még akkor is, ha ez nem kötelező. Ezek az energiatároló egységek az újrahasznosítás előtt a lakossági villamosenergia-hálózathoz kapcsolt akkumulátortelepeken kezdenek második életet, ahogyan például a BMW Group lipcsei gyárának területén is.

Nyersanyagai, alkatrészei és termékei folyamatos nyomon követése, illetve ellenőrzése érdekében a BMW Group digitális technológiai eszközökkel is kísérletezik. A PartChain projekt például lehetővé teszi a teljes beszállítói hálózat adategységének hamisítatlan, következetes átláthatóságát. Hosszú távon így a rendkívül ritka nyersanyagok követése is lehetővé válik, a bányáktól egészen a kohókig.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges játékot készített a Hot Wheels

A Mattel, együttműködésben az amerikai Autista Önérvényesítő Hálózattal (ASAN) megalkotta a Hot Wheels Flippin Fast kisautót, amely nyitottabb szórakozást és megnyugtató játékélményt nyújt az autizmussal élő gyerekek számára. A globális népszerűséget kiváltó fidget spinner...

Elkészült az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi...

Magyar tisztségviselő az Európai E-sport Szövetségben

33 tagország, köztük Magyarország részvételével, újra alakult az Európai E-sport Szövetség (EEF). Hazánkat teljes jogú tagállamként, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) nevében, Biró Balázs György, a szövetség főtitkára és Kis Balázs külkapcsolatokért felelős elnökségi...

Radikális változás a megtakarításoknál

Más szelek fújnak a befektetési piacokon: a két számjegyű hozamok időszakának vége, ám a lelassult infláció feletti reálhozamot most is el lehet érni a K&H szakértői szerint. Ehhez érdemes a deviza- és a fenntarthatóságra...

Idén is különleges koncerteket ígér az Örvényesvölgy Fesztivál

Bejelentette teljes programját a június 28-30. között zajló Örvényesvölgy Fesztivál. A négy nemzetközi fellépő: MATTEO BOCELLI, MORRIS MADRONE, STEFFEN MORRISON és GIACOMO TURRA mellett számos magyar előadó is fellép a lenyűgöző zalai völgyben. Jazz...

Balatonra vágynak a nyaralóvásárlók

Minden évben, a nyárhoz közeledve, növekszik a népszerűsége a vízparti ingatlanoknak. Akár építkezésbe vágnak bele, akár egy egyszeri nyaralóvásárlásról van szó, általában hasonló a motiváció: egy gyerekkori álom megvalósítása. Ha nyár akkor nyaralás, vagy...

A Facebook a menő az 55 év felettieknél

Többet nyomkodják a Facebookot, mint amennyi időt tévénézéssel vagy családi programokkal töltenek, szeretik a podcasteket, kezdenek rászokni a TikTokra, sőt közel egyharmaduk volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek a közösségi médiában – derül ki...

Így ünnepli a Magyar Film Napját a TV2

Több mint harminc alkotás vetítésével ünnepli a TV2 Csoport a Magyar Film Napját. Nemcsak április 30-án, hanem egész héten, április 29-től május 5-ig a médiatársaság több csatornája is tiszteleg a magyar mozgóképgyártás előtt. Május...

A hazai vállalkozások közel fele vakon repül

Többet dolgozunk, mint korábban, mégis kevesebb a bevétel, gyakran halljuk ezt mostanában a cégvezetőktől. A gazdasági válság, a változó piaci környezet minden vállalkozást, minden vezetőt arra késztet, hogy meghúzza a nadrágszíjat, azaz a kiadások...

Rekordbevétel az LG-nél

Az LG Electronics Inc. (LG) 2024 első negyedévében 21,09 ezer milliárd dél-koreai von konszolidált árbevételt és 1,33 ezer milliárd von működési eredményt ért el. Az üzemi nyereség immár az ötödik egymást követő évben haladta...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Együttműködik a magyar kormány, a Yettel és a CETIN

A magyarországi digitalizáció fejlesztését szolgáló együttműködést közös nyilatkozatban erősítette meg a kormány, a Yettel Magyarország Zrt. és a távközlési infrastruktúraszolgáltató CETIN Hungary Zrt. A megállapodásban foglaltak szerint a vállalatok 2024-2028 között legalább 72 milliárd...

Különleges játékot készített a Hot Wheels

A Mattel, együttműködésben az amerikai Autista Önérvényesítő Hálózattal (ASAN) megalkotta a Hot Wheels Flippin Fast kisautót, amely nyitottabb szórakozást és megnyugtató játékélményt nyújt az autizmussal élő gyerekek számára. A globális népszerűséget kiváltó fidget spinner...

Elkészült az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

A koronavírus-járvány okozta elszigetelődés adta az inspirációt egy kis baráti társaság számára, hogy olyan közösségi applikációt fejlesszen, ami megkönnyíti az információszerzést, a tájékozódást, miközben a vendéglátóhelyek kiszolgáltatott helyzetét is orvosolni tudja. A kis közösségi...

Magyar tisztségviselő az Európai E-sport Szövetségben

33 tagország, köztük Magyarország részvételével, újra alakult az Európai E-sport Szövetség (EEF). Hazánkat teljes jogú tagállamként, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) nevében, Biró Balázs György, a szövetség főtitkára és Kis Balázs külkapcsolatokért felelős elnökségi...

Radikális változás a megtakarításoknál

Más szelek fújnak a befektetési piacokon: a két számjegyű hozamok időszakának vége, ám a lelassult infláció feletti reálhozamot most is el lehet érni a K&H szakértői szerint. Ehhez érdemes a deviza- és a fenntarthatóságra...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...