- Hirdetés -

Tartós hullám – így alakultak a tévézési szokások

|

Tavasszal jelentősen megugrott a tévénézési idő, amely a járványhelyzet első hullámának lecsengését követően is a tavalyi szint fölött maradt. Úgy tűnik, hogy az év egészét tekintve ugyancsak megfordul a korábbi esztendők csökkenő trendje. Mindebből a tévéműsorokkal foglalkozó weboldalak, valamint a csatornák online felületei is profitáltak.

Bár nem nagyon szokták emlegetni a televíziók, de az elmúlt években a tévénézésre fordított időben csökkenő trend mutatkozott. Nem volt ez drámai visszaesés, egyik évről a másikra a 18–49 évesek nagyjából egy-három százalékkal töltöttek kevesebb időt a képernyő előtt. Ugyanakkor a nézettségi fragmentáció mellett nem volt ez nagy öröm a piaci szereplők számára. Azonban ebben a trendben igen jelentős változást hozott az idei esztendő. Azt meg kell említeni, hogy az év ilyen szempontból nem indult túl rosszul. A 18–49 éveseknél főműsoridőben a korábbi év januárjához képest látszott ugyan csökkenés, de ennek a mértéke csak 0,8 százalékot tett ki, azaz kisebbet az átlagosnál.

Visszatekintve az elmúlt hónapokra, a február még amolyan „boldog békeidőnek” tűnik, ugyanakkor a tévés nézettségben már akkor megmutatkoztak a koronavírus hatásai. Az egyre több aggasztó hír miatt a kereskedelmi televíziók hírműsorainak nézettsége szépen elkezdett felfelé kúszni, a tévénézési idő csökkenő trendje pedig már februárban megfordult, méghozzá nagyjából a hónap felénél. Február eleje még nagyon enyhén mínuszos volt, a második felében viszont markáns növekedést láthattunk. Összességében februárban teljes napon már 3,4, főműsoridőben pedig 2,5 százalékkal bővült a tévénézési idő a kereskedelmi célcsoportnál.

Tavaszi csúcs

Az igazi ugrást a karanténos időszak hozta, teljes napon havi átlagban is közelítette a 20 százalékot a bővülés, míg a főműsoridőben tíz százalékot meghaladó növekedést mértek. A heti csúcsot a 13. hét, azaz a március 23. és 29. közötti néhány nap hozta. Az előző év hasonló időszakához képest akkor teljes napon 34, fő-műsoridőben 20,4 százalékkal ugrott meg a képernyő előtt töltöt t idő. Ez nemcsak növekedésben, hanem nézettségi időben is rekordhétnek számított, hiszen a főműsoridő tekintetében – heti átlagban – 96,9 percet jelentett a kereskedelmi célcsoportnál. Ez pedig heti szinten az idei év eddigi legmagasabb főműsoridős tévénézési ideje. Teljes napon ugyanez 272 percet tett ki, ennél pedig csak az év első hete hozott magasabb televíziózási időt.

Ugyanakkor ebben az időszakban az is látszott, hogy a jó idő érkezésével és a szigorítások enyhítésével a tévénézés is kezd visszatérni a korábbi években megszokott mederbe. Benne volt a pakliban, hogy a járvány első hullámának a végével újra az enyhén csökkenő trend lesz a jellemző, azonban nem ez történt. A nyári hónapokban teljes napon tíz százalék körüli növekedést mértek 2019 nyarához viszonyítva.

Még a szeptember is közel háromszázalékos pluszt hozott a nézettségi időben, mind teljes napon, mind főműsoridőben. Ez azt jelenti, hogy az év eddigi részében még mindig plusz kilencszázalékos szinten áll a tévénézési idő teljes napon, az esti sávban pedig 6,3 százalékos a növekedés.

Netes pörgés

A fenti trendek egyes online felületek látogatószámának alakulására is hatással voltak. Például a tévéműsorokat közlő musor.tv nevű weboldal látogatószáma 2019 első kilenc hónapjában havi szinten 300 ezer körül mozgott. Ehhez képest az idén egyes hónapokban 60-70 százalékos növekedést értek el. A Port.hu-nál csak részben örülhettek az emberek szobafogságának, hiszen a tévéműsorok mellett fesztiválokkal, rendezvényekkel kapcsolatos programajánlókat is közölnek. A januárjuk és a februárjuk kicsit gyengébb is volt a tavalyinál, viszont azóta minden hónapban javítani tudtak a 2019-es eredményeiken.

A tévés weboldalak közül a tv2.hu esetén látványos a növekedés január és augusztus között. Például 2019 áprilisában 767 ezer egyedi látogatót vonzott az online felületük, ehhez képest az idén áprilisban 1,34 milliót. Az idei legerősebb hónapjuk a szeptember volt, amikor 1,64 millió látogató kereste fel a tv2.hu-t, igaz, a tavaly szeptemberük több 1,8 millió látogatót hozott.

Az RTL-es weboldalak esetén, azaz az rtl.hu-nál és az RTL Most!-nál a két év összehasonlítását nehezíti, hogy időközben elindították az RTL Most+-t, és jó néhány tartalmuk az idén már csak ezen a platformon elérhető. Ettől függetlenül az év első kilenc hónapjából ötben jobb látogatószámot értek el, mint tavaly. Az idei csúcsot náluk az április hozta 1,59 millió látogatóval, ami 26 százalékkal volt erősebb a 2019 áprilisában elért eredményüknél. Az év eddigi részében a második legjobban teljesítő hónapjuk pedig a szeptember volt 1,49 millió netezővel, ami szintén jobb a tavaly szeptemberi látogatószámuknál.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...