Tavasszal jelentősen megugrott a tévénézési idő, amely a járványhelyzet első hullámának lecsengését követően is a tavalyi szint fölött maradt. Úgy tűnik, hogy az év egészét tekintve ugyancsak megfordul a korábbi esztendők csökkenő trendje. Mindebből a tévéműsorokkal foglalkozó weboldalak, valamint a csatornák online felületei is profitáltak.
Bár nem nagyon szokták emlegetni a televíziók, de az elmúlt években a tévénézésre fordított időben csökkenő trend mutatkozott. Nem volt ez drámai visszaesés, egyik évről a másikra a 18–49 évesek nagyjából egy-három százalékkal töltöttek kevesebb időt a képernyő előtt. Ugyanakkor a nézettségi fragmentáció mellett nem volt ez nagy öröm a piaci szereplők számára. Azonban ebben a trendben igen jelentős változást hozott az idei esztendő. Azt meg kell említeni, hogy az év ilyen szempontból nem indult túl rosszul. A 18–49 éveseknél főműsoridőben a korábbi év januárjához képest látszott ugyan csökkenés, de ennek a mértéke csak 0,8 százalékot tett ki, azaz kisebbet az átlagosnál.
Visszatekintve az elmúlt hónapokra, a február még amolyan „boldog békeidőnek” tűnik, ugyanakkor a tévés nézettségben már akkor megmutatkoztak a koronavírus hatásai. Az egyre több aggasztó hír miatt a kereskedelmi televíziók hírműsorainak nézettsége szépen elkezdett felfelé kúszni, a tévénézési idő csökkenő trendje pedig már februárban megfordult, méghozzá nagyjából a hónap felénél. Február eleje még nagyon enyhén mínuszos volt, a második felében viszont markáns növekedést láthattunk. Összességében februárban teljes napon már 3,4, főműsoridőben pedig 2,5 százalékkal bővült a tévénézési idő a kereskedelmi célcsoportnál.
Tavaszi csúcs
Az igazi ugrást a karanténos időszak hozta, teljes napon havi átlagban is közelítette a 20 százalékot a bővülés, míg a főműsoridőben tíz százalékot meghaladó növekedést mértek. A heti csúcsot a 13. hét, azaz a március 23. és 29. közötti néhány nap hozta. Az előző év hasonló időszakához képest akkor teljes napon 34, fő-műsoridőben 20,4 százalékkal ugrott meg a képernyő előtt töltöt t idő. Ez nemcsak növekedésben, hanem nézettségi időben is rekordhétnek számított, hiszen a főműsoridő tekintetében – heti átlagban – 96,9 percet jelentett a kereskedelmi célcsoportnál. Ez pedig heti szinten az idei év eddigi legmagasabb főműsoridős tévénézési ideje. Teljes napon ugyanez 272 percet tett ki, ennél pedig csak az év első hete hozott magasabb televíziózási időt.
Ugyanakkor ebben az időszakban az is látszott, hogy a jó idő érkezésével és a szigorítások enyhítésével a tévénézés is kezd visszatérni a korábbi években megszokott mederbe. Benne volt a pakliban, hogy a járvány első hullámának a végével újra az enyhén csökkenő trend lesz a jellemző, azonban nem ez történt. A nyári hónapokban teljes napon tíz százalék körüli növekedést mértek 2019 nyarához viszonyítva.
Még a szeptember is közel háromszázalékos pluszt hozott a nézettségi időben, mind teljes napon, mind főműsoridőben. Ez azt jelenti, hogy az év eddigi részében még mindig plusz kilencszázalékos szinten áll a tévénézési idő teljes napon, az esti sávban pedig 6,3 százalékos a növekedés.
Netes pörgés
A fenti trendek egyes online felületek látogatószámának alakulására is hatással voltak. Például a tévéműsorokat közlő musor.tv nevű weboldal látogatószáma 2019 első kilenc hónapjában havi szinten 300 ezer körül mozgott. Ehhez képest az idén egyes hónapokban 60-70 százalékos növekedést értek el. A Port.hu-nál csak részben örülhettek az emberek szobafogságának, hiszen a tévéműsorok mellett fesztiválokkal, rendezvényekkel kapcsolatos programajánlókat is közölnek. A januárjuk és a februárjuk kicsit gyengébb is volt a tavalyinál, viszont azóta minden hónapban javítani tudtak a 2019-es eredményeiken.
A tévés weboldalak közül a tv2.hu esetén látványos a növekedés január és augusztus között. Például 2019 áprilisában 767 ezer egyedi látogatót vonzott az online felületük, ehhez képest az idén áprilisban 1,34 milliót. Az idei legerősebb hónapjuk a szeptember volt, amikor 1,64 millió látogató kereste fel a tv2.hu-t, igaz, a tavaly szeptemberük több 1,8 millió látogatót hozott.
Az RTL-es weboldalak esetén, azaz az rtl.hu-nál és az RTL Most!-nál a két év összehasonlítását nehezíti, hogy időközben elindították az RTL Most+-t, és jó néhány tartalmuk az idén már csak ezen a platformon elérhető. Ettől függetlenül az év első kilenc hónapjából ötben jobb látogatószámot értek el, mint tavaly. Az idei csúcsot náluk az április hozta 1,59 millió látogatóval, ami 26 százalékkal volt erősebb a 2019 áprilisában elért eredményüknél. Az év eddigi részében a második legjobban teljesítő hónapjuk pedig a szeptember volt 1,49 millió netezővel, ami szintén jobb a tavaly szeptemberi látogatószámuknál.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.