Tíz évvel ezelőtt az online vásárláshoz még nagyon bizalmatlanul álltak a potenciális vásárlók, s habár az elfogadottság mértéke egyre nőtt, az igazi robbanást a 2020-as év hozta el. A koronavírus hatására ugyanis az e-kereskedelem sosem látott számokat produkált: nem csak az értékesítési számok ugrottak meg, de olyan szektorok is beléptek az online vásárlótérbe, akikről korábban elképzelni se tudtuk volna. Ilyen az autópiac is.
A GKI Digital adatai alapján elmondható, hogy mára 3,35 millióra nőtt az aktív, online vásárlók száma és, hogy a szektor egész évre vetítve is mintegy 25%-os bővüléssel számolhat. Azon már meg sem lepődünk, hogy a legfrissebb kutatási eredmények szerint az élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek, egyéb FMCG termékek és távmunkához szükséges eszközök iránti kereslet mutatkozott a legmagasabbnak a webáruházaknál. Az viszont elég nagy újdonság, hogy autópiaci szereplők is internetes boltokban kínálják termékeiket. „Már évek óta tervezés alatt volt az online autóértékesítés kialakítása, de a járványügyi helyzet most gyors döntést és lépést igényelt a piac szereplőitől annak érdekében, hogy ne veszítsük el potenciális vásárlóinkat” – árulta el Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. A vállalat az elsők között tette elérhetővé a webes vásárlási opciót készletes modelljeire. „A platformot már a tavaszi karanténidőszak alatt létrehoztuk, aminek köszönhetően a papírmunkát, sőt, még az átadást is meg tudtuk oldani kontaktusmentesen. A pilot projekt sikeres volt, több tucat autót adtunk el a digitalizált értékesítési folyamatban. Mára pedig tisztáztuk a jogi és technikai hátterét is annak, hogy ne csak az adminisztrációs, hanem a konkrét vásárlási folyamatot is elindíthassák ügyfeleink otthonról. A továbbfejlesztett OUTLET felületünkön az általunk forgalmazott 19 márka összes „best of” ajánlatát összegyűjtjük az érdeklődőknek, így egyedi felszereltségű és/vagy árú modellek közül válogathatnak.”
A Duna Autó Outletjéből így már nem csak lefoglalhatja a választott autót 48 órára a vevő, hanem egy egyszeri, 100.000 forintos foglalási díj átutalásával kezdeményezheti az autóvásárlás folyamatát. Ez azonban nem jelenti azt, hogy rögtön adásvételi vagy előszerződés jön létre a felek között. A foglalási díj befizetésével az ügyfél arra kap lehetőséget, hogy később megvásárolja az online felületen lefoglalt gépjárművet, elsőbbséget élvezve a többi érdeklődővel szemben. A gépjármű megvásárlására vonatkozó adásvételi szerződést a felek a vállalat telephelyén, a kiválasztott gépjármű megtekintését és kipróbálását követően kötik meg, a gépjármű-nyilvántartási jogszabályoknak megfelelő okiratba foglalt adásvételi szerződés aláírásával. Markó Zoltán kiemelte, hogy a járványhelyzetre való tekintettel, az ügyfél igényei szerint, akár kontaktusmentesen, digitális úton is intézheti a két fél a szerződéskötést. A befizetett foglalási díj teljes egészében beleszámítódik a gépkocsi vételárába, abban az esetben pedig, ha az adásvétel valamilyen oknál fogva meghiúsulna, a befizetett összeget teljes egészében visszautalásra kerül.
„Ahogy a kutatási eredmények is mutatják, az online vásárlás aránya a veszélyhelyzet feloldásával sem esett vissza korábbi szintjére. A nemrég meghozott intézkedések, szigorítások pedig ugyancsak az online tér felé fogják még jobban terelni a potenciális vásárlókat. Bízunk abban, hogy az online autóvásárlás folyamata is fokozatosan elfogadott metódussá válik ügyfeleink körében. Igaz, az autóvásárlás nagy részben egy emocionális folyamat, amihez szükség van arra, hogy az érdeklődő saját tapasztalatokat gyűjthessen a szimpatikus modellekről. Az Outlet bevezetésével nem is a teljes eljárást szeretnénk kiváltani, csak megadjuk az esélyt arra, hogy korábban begyűjtött, kellő információ birtokában, mérlegelve a lehetőségeket, nyugodt körülmények között tudjon otthonról dönteni a potenciális vásárló, miközben kedvezményes áron le is csaphat egy-egy készletes autónkra. A potenciál megvan ebben a technikai megoldásban, amivel tovább növelhető a kiszolgálás minősége. Arról nem is beszélve, hogy a szigorodó WLTP-normák és a koronavírus okozta gazdasági hatások miatt jócskán várható áremelés az autópiacon. Így aki új autót szeretne, annak érdemes még idén elköteleznie magát, hogy előnyös áron és rövid időn belül hozzájusson” – tette hozzá Markó Zoltán.