- Hirdetés -

Egyre hangosabbak

|

- Hirdetés -

Jól ment tavaly is a rádiós reklámpiac, miután a hirdetők tovább növelték a reklámköltésüket ebben a médiatípusban. A szakemberek optimisták az idei évvel kapcsolatban is, és várhatóan még nagyobb hangsúlyt fektetnek a multiplatformos rádiózásban rejlő lehetőségek kiaknázására.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által március 20-án közzétett adatokból kiderült, hogy immár a második egymást követő évben növekedett a rádiós piac. A 2020-ról 2021-re realizált 11,3 százalékos növekedés után 2022-ben további 10,4 százalékkal költöttek többet a hirdetők rádióra, ami a Covid miatt drámaian csökkent mozi nyitása után százalékosan a második legmagasabb volt a médiatípusok között. Mindezt úgy, hogy tavaly a teljes hirdetési piac 3,7 százalékot nőtt, vagyis 2022-ben a rádiónak a médiatortán belüli részesedése a 2021-es 3,7 százalékról 2022-re 3,9-re emelkedett. A számok mögött meghúzódó tendenciákról, információkról, miértekről, valamint a 2023-as évet érintő meglátásaikról kérdeztük Galavics Andrást (Atmedia, rádiódivízió- és kereskedelmi vezető), Kapitány Jánost (Atmedia, rádiódivízió direkt és promóció értékesítési vezető), Müller Pált (Miértrádió? Egyesület, ügyvezető), Szabó László Zsoltot (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság – NMHH, Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóság, igazgató), Turi Árpádot (Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete – RAME, elnök) és Ürge Dezsőt (Helyi Rádiók Országos Egyesülete – HEROE, elnök).

- Minek tudható be a már második éve tartó növekedés?

- Galavics András: A magyarországi rádióhallgatás az elmúlt években nem csökkent, a heti rádióhallgatás 90 százalék, sőt, a fiatalok is magas arányban hallgatják. Köszönhető ez annak, hogy a rádiózás eszköze ma már nemcsak a klasszikus FM/AM rádió, hanem az online és applikáción keresztüli rádiózásnak is jelentős a tábora. A kommunikációnknak köszönhetően a rádió hatékonyságát mára szinte minden hirdető ismeri. Az Atmedián belül magasabb szintre emeltük a kampányok tervezését és optimalizálását, ami jelentősen hozzájárult a sikeresebb kampánymutatókhoz és eredményekhez. Megmutattuk, hogy nemcsak egy rádióban, hanem a célunknak megfelelő többrádiós mixben kell gondolkozni.

- Kapitány János: Kedvező változás érzékelhető a non-szpot megoldások területén is, az ügyfelek nyitottabbak a kreatív, a sablonoktól eltérő megoldásokra. Egyre kevésbé érzékeljük azt is, hogy a rádió lenne az első, amit a média-költségkeret csökkenése esetén megvágnak a hirdetők. És végül, de nem utolsósorban nem elhanyagolható az sem, hogy a pandémiának 2022 elején tulajdonképpen vége lett.

- Ürge Dezső: A járvány nagyon érzékenyen érintette a rádiós piacot, abban az időben jelentős visszaesés volt tapasztalható a szektorban, amit az azt követő években sikerült ledolgozni. A másik fontos dolog, hogy a rádiót továbbra is sok millióan választják naponta, ezért a költséghatékonysága és a tömegbázisa révén továbbra is erős alternatívát jelent más hirdetési felületekkel szemben vagy akár mellett.

- Turi Árpád: A rádiós piacot többé-kevésbé megviselte az a nagy változás, amin az elmúlt években keresztülment. Rádiók tűntek el, születtek új brandek, és nagy volt a „helyezkedés”. Úgy tűnik, lassan kialakul az a struktúra, ami hosszabb távon is működhet, és ez jót tesz a rádiós iparágnak mind a hallgatószám, mind a bevételek szempontjából. Persze mindig lesz bizonyos változás, de reméljük, előremutató lesz és örvendetes. Véleményem szerint ezt a stabil, működő struktúrát díjazza most a piac.

- Müller Pál: Úgy gondolom, hogy az egyik legfontosabb faktor az, hogy a hallgatottsági adatok azt mutatják, hogy a rádió továbbra is egy rendkívül magas elérést biztosító tömegmédia. A 15 év fölöttiek körében a napi elérés 65, a heti pedig 89 százalék, napi 3 óra 39 perc átlagos hallgatási idő mellett. (Forrás: NMHH/Scores Group/Kantar-Hoffmann Rádió Napló, 2023. február) Teszi ezt úgy, hogy közben multiplatformos médium lett, vagyis a hallgatók úgy kezdték el használni a digitális platformokat, hogy azok nem erodálták a lineáris hallgatottságot. Merem remélni, hogy a rádiós piac 2022-es eredményeihez valamennyire hozzájárult a MiértRádió? Egyesület tevékenysége is.

- Hogyan alakul 2023 első negyedéve? Folytatódni látszik az elindult kedvező tendencia?

- K. J.: Az ideálisnak egyáltalán nem nevezhető körülmények ellenére, gondolok itt elsősorban az ukrán háborúra és a rekordinflációra, az idei év első negyedéve az előzetes várakozásainknál jobban alakul. Ugyan vannak kieső piacok/ügyfelek, de lépnek be újak, illetve a meglévő, standard rádiós hirdetők emelkedő költései összességében kompenzálják a kiesést.

- G. A.: A kezdeti óvatos tervezést az első negyedév végére felváltotta az optimizmus rádiós fronton. Jó néhány, rádiós szempontból új hirdetőt sikerült bevonzani és több szereplőnél is nőtt a rádió súlya a médiamixben.

- T. Á.: Az első negyedév jól néz ki, legalábbis a már lezárt első két hónap ezt mutatja. Persze az éven belüli ciklikusság miatt a neheze csak most jön, mivel az erősebb tervszámok áprilistól jelentkeznek. Az első fél év után már többet lehet mondani az évről. A hallgatói szám növekedése mindenesetre azt jelzi, hogy optimistán állunk ehhez az évhez is, de rengeteg dolgunk van még. Sokan elkezdték a digitalizáció különböző formáit, ami nagyon jól kiegészíti az FM-platformot. Ez egy szükséges folyamat, sok múlik ennek a sikerességén. Szeretnénk minél több fiatalt megtartani, illetve újakat behozni a rádióhallgatók körébe. A kreativitás és a szakmaiság továbbra is az első számú követelmény a rádiókban dolgozók számára.

- Ü. D.: A tavalyi év hasonló időszakával összehasonlítva folytatódni látszik a növekedés, de azt ne felejtsük el, hogy a szomszéd országban jelen pillanatban is háború dúl. Ez a konfliktus gazdasági szankciókhoz, a nyersanyagárak megugrásához és inflációhoz vezetett, ezek az események pedig befolyásolhatják az év hátralévő részének alakulását.

- Hogyan készültök az év hátralévő részére?

- K. J.: Az igazán erős non-szpot kampányidőszakok még előttünk állnak, amelyeket az egész évre előre tervezhető promóciós megoldásokkal, teljesen egyedi új ötletekkel teszünk vonzóbbá ügyfeleink számára. Még nagyobb hangsúlyt fektetünk a multipatformos rádiózásban rejlő lehetőségek kiaknázására, így partnereink számára egy-egy non-szpot kampány során az onair megjelenések mellett online/social media/PR felületeket is biztosítunk. Szpotkampányok tekintetében még professzionálisabb ügyfélkiszolgálást, kampánytervezést, termékre, célcsoportra kínált csomagajánlatokat kínálunk a hirdetőink számára.

- G. A.: A Budapest csomag sikeres bevezetése után – amelyben hét fővárosi rádión futtatjuk egyszerre a hirdetők kampányait – az igények alapján újabb csomag bevezetését tervezzük. Tovább szeretnénk növelni a célcsoport alapján való kampánytervezések arányát, amit egyre több hirdető/ügynökség vesz igénybe. Ma már a reklámozóknak nem kell azzal foglalkozniuk, hogy maguk tervezzék a rádiós kampányaikat, a hallgatottsági adatokat és az ügyfél igényeit figyelembe véve elvégezzük helyettük az optimalizálást. Szeretnénk még több szektor specifikus esettanulmányt készíteni, amely megmutatja, hogy a rádió kihagyhatatlan a médiamixből.

- T. Á.: A rádiós piacot szeretnénk tovább erősíteni, ehhez összefogás és minél nagyobb üzleti jelenlét szükséges. Sok hirdető újra felfedezte a rádiót, ezt tovább kell erősítenünk, a hallgatókat pedig egyre sokszínűbb és releváns programozással kell megtartani.

- Ü. D.: A HEROE tovább kívánja népszerűsíteni a helyi rádiózást, ennek érdekében egy honlapot és egy applikációt is létre kívánunk hozni még ebben az évben, amin keresztül az összes tagunk elérhető, és a műsoraik hallgathatók lesznek. A magyarországi rádiók hatalmas hallgatótáborukra építve az elmúlt időszakban komoly jelenlétet szereztek a közösségimédia-platformokon és más digitális felületeken. A lineáris, illetve digitális felületek ötvözésével a rádiók egy olyan úton indultak el, ami a jövőben is meghatározó lesz.

 

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Beindult a generációváltás a hazai cégeknél

Erőteljesen beindult a generációváltás a hazai, családi tulajdonban lévő cégeknél. Már csak a cégek alig több mint felénél nem aktuális az utód bekapcsolása, miközben harmaduk egy vagy akár több generációváltáson is túl van. A...

Jobbnál jobb ötletekkel versenyeznek a diákok

Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a...

Így lehet biztonságos a gyerekek online játéka

Egyre többet költünk online játékokra – derült ki az Erste ügyfelei fizetési szokásainak vizsgálatából. Az elmúlt öt évben a háromszorosára emelkedett a játékosok által erre a célra elköltött összeg. A legtöbben egy alkalommal pár...

Jön a GoodSpirit Rum & Cocktail Show

Május 11-12-én rendezik meg a GoodSpirit Rum & Cocktail Show-t, ahol bemutatkoznak a bárvilág legújabb trendjeit, italait. A szervezők két korábbi esemény, a Bar és a Rum Show összevonásáról döntöttek, így jött létre a GoodSpirit...

Jó hír a Vibertől

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt. Ezt azoknak a szervezeteknek ítélik oda, amelyek a legjobb biztonsági gyakorlatokat mutatják be, a széles körű ellenőrzés megerősíti a vállalat elkötelezettségét a felhasználók biztonságának...

Újdonságok érkeznek a Disney+-ra

Májusban is új sorozatokkal, sikerfilmekkel, gyerektartalmakkal szórakoztat a streaming csatorna.A Disney+ a Disney, a Pixar, a Marvel, a Star Wars, a National Geographic és még sok más tévés sorozatot és filmeket gyártó vállalatnak ad...

Kosztümös film érkezik a mozikba

A három testőr alkotócsapatának új kosztümös filmje a Monte Cristo grófja, melyet a 77. Cannes-i Filmfesztiválon, versenyen kívül láthat először a közönség. A film várhatóan ősszel kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.Alexandre...

Ügyfeleit és munkavállalóit is jótékonykodásra ösztönzi a biztosítási platform

Működése kezdete óta elkötelezett a jótékonyság iránt, és aktív szerepet vállal a helyi közösségek támogatásában a CHERRISK. A biztosítási platform különös figyelmet fordít arra, hogy ügyfelei és követői mellett a munkavállalóit is ösztönözze a...

Rádiós pályázatok: Fonyódon és Siófokon is a Radio Plus nyert

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a Médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót. A testület döntött két rádiós frekvenciapályázatról is, mindkét...

Autópiaci trendek a BrandManiában

Az autópiac kerül terítékre a BrandMania mai adásában, az RTL magazinműsorának első felében a tavalyi évet értékelik a szakértők és piaci szereplők. Ezt követően pedig arról lesz szó, hogy milyen marketingfogások hozhatnak üzleti sikereket...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nem becsülik meg a fiatalokat a munkaadók

Az állásukat stabilnak tartó fiatalok aránya az idei első negyedévben 47 százalékos volt a K&H ifjúsági index szerint, ami viszonylag alacsony szintnek számít a felmérés több mint egy évtizedes történetében. A 19-29 éves dolgozó...

Beindult a generációváltás a hazai cégeknél

Erőteljesen beindult a generációváltás a hazai, családi tulajdonban lévő cégeknél. Már csak a cégek alig több mint felénél nem aktuális az utód bekapcsolása, miközben harmaduk egy vagy akár több generációváltáson is túl van. A...

Jobbnál jobb ötletekkel versenyeznek a diákok

Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a...

Így lehet biztonságos a gyerekek online játéka

Egyre többet költünk online játékokra – derült ki az Erste ügyfelei fizetési szokásainak vizsgálatából. Az elmúlt öt évben a háromszorosára emelkedett a játékosok által erre a célra elköltött összeg. A legtöbben egy alkalommal pár...

Jön a GoodSpirit Rum & Cocktail Show

Május 11-12-én rendezik meg a GoodSpirit Rum & Cocktail Show-t, ahol bemutatkoznak a bárvilág legújabb trendjeit, italait. A szervezők két korábbi esemény, a Bar és a Rum Show összevonásáról döntöttek, így jött létre a GoodSpirit...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...