- Hirdetés -

2018 a magyar médiában

|

- Hirdetés -

Egy alapítványé lett a legnagyobb hazai médiaholding, Simicska Lajos és Spéder Zoltán is eladta minden médiás érdekeltségét, irányt váltott a Hír Tv és ismét van országos kereskedelmi rádió. Az idén is történt néhány olyan változás a médiapiacon, amit év elején még nem gondoltunk volna, ráadásul az év legvégére is jutottak érdekes történések.

Megalakult a közmédia 2.0

Az év legnagyobb és egyben legfurcsább médiapiaci tranzakciójára november végéig kellett várni. Ekkor jelentették be, hogy csak nem az összes, kormányközelinek számító médiavállalat alapítványi tulajdonba kerül, méghozzá önkéntes felajánlással, ellenérték nélkül. Ezzel egy csapásra az alapítványi holding vált a legnagyobb magyarországi médiavállalattá, hiszen a tulajdonukba kerülő társaságok tavalyi együttes nettó árbevétele meghaladta a 60 milliárd forintot. Az alapítványt a Liszkay Gábor Mediaworks-vezérigazgató érdekeltségébe tartozó Media Fundamentum Nonprofit Zrt. hívta életre. Olyan vállalatok kerültek a balatonföldvári székhelyű Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (CEPMF) érdekeltségébe, mint a Mediaworks és a tranzakció előtt annak a tulajdonába került Inform Media, Magyar Idők, Lapcom, továbbá – csak a nagyobbakat említve – az Echo Tv, a Figyelő kiadója, a Modern Media Group, a New Wave Media, a Retro Rádió és a Ripost Media. Érdekes színfoltként része lett a CEPMF birodalomnak a korábban a Puch László volt MSZP-pénztárnok érdekeltségébe tartozó Mezőgazda Kiadó is, aminek legismertebb terméke a Szabad Föld. Ugyanakkor nem került be az alapítványi médiaholdingba az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó TV2 és Rádió 1, valamint a Széles Gábor tulajdonában lévő Magyar Hírlap. Miután a kormány nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette az összeolvadást, sem a Médiatanácsnak, sem a Gazdasági Versenyhivatalnak nem kell vizsgálnia az eddigi legnagyobb hazai médiafúziót.

Simicska kiszállt a médiából

Az üzletember az áprilisi választások után egyből racionalizálni kezdte a cégcsoportját, majd nyáron teljes mértékben kiszállt a médiabizniszből. Simicska és Fonyó Károly érdekeltségeit Nyerges Zsolt vásárolta meg. Simicska Lajos 2014-ben még a legnagyobb hatalmú médiatulajdonosok közé tartozott, az érdekeltségébe tartozó cégek együttes árbevétele abban az évben meghaladta a 32 milliárd forintot, ami tavaly 11,5 milliárdra olvadt. Áprilisban a médiaportfólió pénznyelőinél már jelentős költségcsökkentésbe kezdett. Elbocsátások voltak a 2017-ben 1,4 milliárd forint veszteséget termelő Hír Tv-nél, új tulajdonos után kellett néznie a 195 millió forintos mínusszal záró Heti Válasznak (nem sikerült nekik), illetve bezárta a 200 millió forint veszteségű Lánchíd Rádiót és a 919 milliós negatívumot produkáló Magyar Nemzetet. Ugyanakkor még tavaly is voltak nyereséges tagja a Simicska-médiának, a Hung-Ister műsorgyártó 551 millió, a Publimont és a Mahir Cityposter közterületi cég pedig 409 millió és 88 millió forintos profitot hozott.

Egy nap alatt átpozicionálták a Hír Tv-t

Miután a nyáron Simicska Lajostól Nyerges Zsolt érdekeltségébe került a Hír Tv, nem kellett sokat várni a tartalmi változásokra. Augusztus elején új menedzsment került a hírcsatorna élére és több műsorvezetőt, köztük Kálmán Olgát és Csintalan Sándort is elbocsátottak. A csatornához visszatért Szikszai Péter, a G-napot megelőző vezérigazgató-helyettes, aki a 2015 előtti Hír Tv visszahozását jelölte meg a fő céljának. A váltás nézettségi szempontból nem hozott nagy sikert. A csatorna közönségaránya – teljes lakosságnál és teljes napon – a korábbi 1,5-1,6 százalékos szintről az őszi hónapokra 0,8 százalékra csökkent, azaz feleződött. Szikszai Péter októberben azt nyilatkozta lapunknak, hogy a nézettségük növeléséhez több marketing és több műsor kellene, de erre most nincs lehetőségük és idejük. Utóbbival valószínűleg az akkor már közelgő tulajdonosváltásra célzott. November végén ugyanis a Hír Tv is a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány érdekeltségébe került.

Spéder eladta a CEMP maradékát

Spéder Zoltán az elmúlt években szépen lassan kiárusította a médiaportfólióját. Még korábban megvált a Portfolio.hu-t működtető Net Media Zrt.-től, a Travelo utazási portáltól, a Fidelio.hu-tól, az InfoRádiótól, és miután Simicska Lajos érvényesítette az opcióját, az Index.hu Zrt. től is. A megmaradt érdekeltségeit a CEMP-X Online Zrt.-be szervezte, majd szeptemberben ezen is túladott. A cég új tulajdonosa Ziegler Gábor és Oltyán József lett. Az időközben az Indamedia Network Zrt. nevet felvett társasághoz olyan érdekeltségek tartoznak, mint a Femina Media, a Napi.hu, a Port.hu, a Dívány.hu és a Totalcar. Az Indamedia Sales révén pedig az Index hirdetési felületeit is értékesítik.

Pénzt kér az Index

Október elsején támogatói programot indított a Magyar Fejlődésért Alapítvány tulajdonában lévő Index.hu Zrt. Az autonómiájára érzékeny szerkesztőséget láthatóan nem nyugtatta meg, hogy a reklámfelületeiket értékesítő társaság, valamint az alapítványt létrehozó Nanga Parbat Zrt. új tulajdonoshoz került. Az olvasóktól gyűjtött támogatással szeretnék azt biztosítani, hogy kevésbé legyenek kiszolgáltatottak a hirdetésekből származó bevételeknek. A „nincs másik” szlogenű kampány egyelőre sikeresnek tűnik, a december 28-i állás szerint 9150 támogatótól 112,7 millió forintot gyűjtöttek.

Elindult az országos kereskedelmi rádió

A Class FM jogosultságának lejárta, 2016 novembere óta nem működött országos lefedettségű kereskedelmi rádió. Ez az időszak az idén nyáron ért véget, miután a Médiatanács májusban a Hold Rádió Kft.-t nyilvánította az országos frekvenciacsomagra kiírt pályázat nyertesévé. A pályázatukban szereplő Pop FM helyett végül Retro Rádió néven indult el június 15-én az oldies zenei tematikájú adó. A Retro nem új márka a piacon, hiszen a Rádió Q régi fővárosi frekvenciáján már 2017 végén elindult ezen a néven egy adó, júniusban pedig tulajdonképpen csak átköltöztek az országos hálózatra. A jogosultságért évi 849 millió forintot fizető Hold Rádió Kft. Bakai Mátyás érdekeltsége, aki korábban az Andy Vajna-féle Rádió 1 újraindításában is részt vett. Hamarosan azonban tulajdonosváltás lesz a társaságnál, ugyanis Bakai a céget elajándékozta a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak.

Nagy nyomás alatt az MTVA

December 16-án az MTVA Kunigunda útján található székházához vonult a „rabszolgatörvény”, illetve a közigazgatási bíróságok ellen tüntető többezres tömeg, majd ellenzéki parlamenti képviselők bementek az épületbe és azt akarták elérni, hogy olvassák be a demonstrálók ötpontos követeléseit. Az ellenzéki parlamenti képviselők Facebook-közvetítéseiben visszatérő elem volt, hogy el akarják érni, hogy végre az igazat mondják a közmédia adásaiban, hogy azok is képet alkothassanak az ország valós helyzetéről, akik számára ez az elsődleges tájékozódási forrás. A követeléseket végül nem olvasták be, az ellenzéki képviselők pedig nagyjából egy nap után elhagyták az MTVA épületét.

Heszler Róbert

A hazai médiapiac jelentős idei eseményeiről szóló teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így spórolnak a magyarok

Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet tudatosabbá teszi az embereket,...

Izgalmas darts-verseny indul a Sport TV-n

A következő 17 hétre megvan a kötelező csütörtöki program a darts szerelmesei számára, hiszen Belfastban elindul a Darts Premier League, amelyben nyolc versenyző küzd egymással február 2-től a május 25-i londoni döntőig.A Darts Premier...

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Fűtési támogatást ad az E.ON

Az E.ON Hungária Csoport a folyamatos szakmai együttműködés mellett pénzügyi segítséget nyújt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak az ország 27 településén élő családok téli fűtési szükségleteinek fedezésére. A megélhetési költségek jelentős növekedésével sok családnak jelent...

Mélypontról indítja az évet az ingatlan- és hitelpiac

A Duna House Cégcsoport közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DH-TB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint 2023 januárjában, országosan 5 853 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 37 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.A Duna House becslése...

Új csúcsmobilokat mutatott be a Samsung

A Samsung bemutatja a Galaxy S23, Galaxy S23+ és Galaxy S23 Ultra készülékeit. Az új Galaxy eszközök kamerái a korábbinál is nagyobb szabadságot biztosítanak a felhasználóknak. A Nightography, éjszakai felvételek funkció által készített videók...

Ismét a Morpho-t választotta a Magyar Suzuki

Meghívásos tenderen választotta ki kommunikációs ügynökségét a Magyar Suzuki, amelynek eredményeként a következő két évben is a Morpho támogatja az esztergomi gyártócég vállalati kommunikációját. Az autógyártó és a Morpho Kommunikációs Ügynökség együttműködése 2017 tavaszán kezdődött,...

Idén 140 millióval nőhet a streaming-tábor

Bár a 2020-as rekordtól jócskán elmarad az idei növekedés, 2023-ban is bővül majd a streamingszolgáltatásokra előfizetők száma az Omdia előrejelzése szerint. A fejlődés még a már telített piacnak számító országokban sem marad el, az...

Az utazási piacra is hatással lehet a home office

A magyarok 38 százaléka dolgozik kizárólag vagy részben otthonról, és ez az arány némiképp tovább emelkedik a közeljövőben a Kiwi.com friss reprezentatív kutatása alapján. A Z generáció tagjai dolgoznak a legrugalmasabban, és ők azok...

Zöld mintaprojektet indít a Toyota

Thaiföld legnagyobb vállalata, és egyben a világ egyik vezető mezőgazdasági feldolgozója és élelmiszergyártója, a mindemellett 12 ezer 7-Eleven áruházat is üzemeltető Charoen Pokphand Group (CP) és a Toyota mintaprojektet indít az országban a karbonsemleges...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Távozik Szabó Zoltán az RTL-től

Több, mint 2 év után, 2023. február 2-val, közös megegyezéssel távozik az RTL marketing és kommunikációs igazgatója, Szabó Zoltán. Szabó Zoltán 2020. december 1. óta töltötte be a pozíciót, a szakember ezen időszak alatt...

Így spórolnak a magyarok

Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet tudatosabbá teszi az embereket,...

Izgalmas darts-verseny indul a Sport TV-n

A következő 17 hétre megvan a kötelező csütörtöki program a darts szerelmesei számára, hiszen Belfastban elindul a Darts Premier League, amelyben nyolc versenyző küzd egymással február 2-től a május 25-i londoni döntőig.A Darts Premier...

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Fűtési támogatást ad az E.ON

Az E.ON Hungária Csoport a folyamatos szakmai együttműködés mellett pénzügyi segítséget nyújt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak az ország 27 településén élő családok téli fűtési szükségleteinek fedezésére. A megélhetési költségek jelentős növekedésével sok családnak jelent...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Zöld mintaprojektet indít a Toyota

Thaiföld legnagyobb vállalata, és egyben a világ egyik vezető mezőgazdasági feldolgozója és élelmiszergyártója, a mindemellett 12 ezer 7-Eleven áruházat is üzemeltető Charoen Pokphand Group (CP) és a Toyota mintaprojektet indít az országban a karbonsemleges...

Zöld törekvések: nehéz helyzetben vannak a vállalatok

A piaci szereplők számára egyre fontosabbá válik, hogy elérjék a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény szerint 2050-re kitűzött nettó nulla kibocsátást. Ennek megfelelően a vállalatok mind gyakrabban kommunikálnak a szénsemlegesség eléréséhez kapcsolódó terveikről, vállalásaikat viszont gyakran...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....