- Hirdetés -

2021 a nemzetközi médiapiacon

|

Európába is megérkezett az HBO Max, hatalmas bírságot kapott a Google, a Facebook pedig elkezdett fizetni a hírekért. Az idén több médiapiaci felvásárlás és fúzió is megmozgatta a piacot. Ez az esztendő sem telt el események nélkül a nemzetközi médiavilágban, íme néhány a topsztorikból.

Európában is elindult az HBO Max

Kicsi csúszással, de Európában is elkezdte leváltani a korábbi HBO GO-t az HBO Max streamingplatform. Októberben Andorrában, Dániában, Finnországban, Norvégiában, Spanyolországban és Svédországban startolt el az új szolgáltatás. Korábban a magyarországi indulást is 2021-re ígérték, de ez végül átcsúszik a következő esztendőre, amikor 11 újabb országban válik elérhetővé az HBO Max. Ugyanakkor még ebben a körben sem lesznek benne olyan jelentős piacok, mint a brit vagy a német.

Az Egyesült Államokban 2020-ban bevezetett HBO Max fő újdonságát az jelenti, hogy a WarnerMedia minden tartalmát elérhetővé teszi, így a Warner Bros., az HBO, a DC, a Cartoon Networks és a Max Originals filmjei, sorozatai is egy helyen hozzáférhetővé válnak. A másik nagy előnye, hogy a premierfilmek sokkal hamarabb megtekinthetők. Az európai piac esetén azt ígérik, hogy a mozis bemutatót követően 45 nappal már az HBO Maxra is felkerülnek a filmek. Igaz, az HBO GO-ról Maxra váltás eddig minden piacon áremelkedéssel is együtt járt.

Gigabírságot kapott a Google

Novemberben az Európai Unió Bírósága helyben hagyta a Google anyacégére, az Alphabetre korábban kiszabott 2,4 milliárd eurós bírságot. Az Európai Bizottság 2017-ben rótta ki a büntetést az óriásvállalatra. A vizsgálatok szerint a keresési találatoknál előnyben részesítették a saját ár-összehasonlító szolgáltatásukat, a Google Shoppingot. Ezt vizuálisan sokkal jobban kiemelték a többi találat közül, ráadásul a rivális ár-összehasonlító szolgáltatásokat a Google algoritmusa jóval hátrébb sorolta a találati listán.

Folyamatban van egy másik ügye is az Alphabetnek, ugyanis az Európai Bizottság 4,3 milliárd eurós bírságot szabott ki rájuk azért, mert az Android operációs rendszert a piaci erőfölényük megszilárdítására és a konkurensek kiszorítására használták fel. Ebben az ügyben jövőre várható bírósági döntés.

A Canal+ megvette a Filmboxot

A francia Vivendi érdekeltségébe tartozó Canal+ Group ősszel többségi részesedést szerzett az SPI Internationalben. A főként a Filmbox csatornákról ismert SPI-nak világszerte 42 televíziós márkája van és különösen erősek a pozícióik Lengyelországban. Ez egyébként közös pontjuk a Canal+-szal, aminek Európán belül a francia mellett a lengyel számít a legfontosabb piacának. A felvásárlás révén a Canal+ 40 országban 22 millió előfizetőt ér el, de ezt a számot 2025-ig 30 millióra szeretnék növelni.

A francia médiavállalat az elmúlt időszakban aktívan terjeszkedett a régiónkban, hiszen 2019-ben vásárolták fel az M7 Groupot, így előfizetéses műholdas tévészolgáltatásokhoz jutottak Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon. A tranzakció nálunk a UPC Directet érintette, ami időközben a Direct One nevet vette fel.

Fizet a hírekért a Facebook

A közösségimédia-óriás egyre több országban köt olyan megállapodásokat a médiavállalatokkal, ami alapján fizet a Facebookon megosztott hírtartalmakért. Az első ilyen szerződést a szigorúbbá vált ausztrál médiatörvény kényszerítette ki. A szigetországban tavasszal állapodott meg a Facebook az első médiavállalatokkal a díjfizetés részleteiről.

Ugyanakkor már Európában is elindult egy hasonló folyamat, és a francia kiadókat tömörítő szervezettel szintén megállapodásra jutottak a megosztott hírek után fizetendő díjról. Ennek keretében jövőre Franciaországban is elérhetővé válik a Facebook News nevű hírkereső szolgáltatás. Úgy tudni, hogy hamarosan Németországban is hasonló megállapodást köthet a közösségi oldal.

Egyesül a Discovery és a WarnerMedia

Tavasszal jelentették be, hogy az AT&T távközlési vállalatból kiválik a WarnerMedia, és a Discoveryvel egyesülve egy új médiavállalatot hoznak létre. A cégben az AT&T részvényesei 71, míg a Discovery tulajdonosai 29 százalékos részesedést kapnak. Az AT&T mintegy 43 milliárd dollárhoz juthat az ügylet keretében, azonban az új vállalatnak elég komoly, 55 milliárdos adósságállománnyal is kell majd számolnia.

Az AT&T 2018-ban 85 milliárd dollárért vette meg a Time Warnert, amiből létrehozták a WarnerMedia nevű részlegüket. Hozzájuk tartozik többek között a CNN és az HBO is. A Discovery portfóliójában pedig olyan csatornák vannak, mint a névadó Discovery Channel, az Animal Planet, a Travel Channel, a TLC, illetve az Eurosport. A társaságnak Discovery+ néven saját streamingplatformja is van. Az új óriásvállalat éves árbevétele várhatóan meghaladja az 50 milliárd dollárt és évi 20 milliárdot fordítanak majd műsorgyártásra. A céljaik közé tartozik, hogy a fúzió révén a streamingpiacon is sikeresebben felvegyék a versenyt a Disney-vel és a Netflixszel. A Discovery és a WarnerMedia egyesülése jövő év közepén zárulhat le.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...