Európába is megérkezett az HBO Max, hatalmas bírságot kapott a Google, a Facebook pedig elkezdett fizetni a hírekért. Az idén több médiapiaci felvásárlás és fúzió is megmozgatta a piacot. Ez az esztendő sem telt el események nélkül a nemzetközi médiavilágban, íme néhány a topsztorikból.
Európában is elindult az HBO Max
Kicsi csúszással, de Európában is elkezdte leváltani a korábbi HBO GO-t az HBO Max streamingplatform. Októberben Andorrában, Dániában, Finnországban, Norvégiában, Spanyolországban és Svédországban startolt el az új szolgáltatás. Korábban a magyarországi indulást is 2021-re ígérték, de ez végül átcsúszik a következő esztendőre, amikor 11 újabb országban válik elérhetővé az HBO Max. Ugyanakkor még ebben a körben sem lesznek benne olyan jelentős piacok, mint a brit vagy a német.
Az Egyesült Államokban 2020-ban bevezetett HBO Max fő újdonságát az jelenti, hogy a WarnerMedia minden tartalmát elérhetővé teszi, így a Warner Bros., az HBO, a DC, a Cartoon Networks és a Max Originals filmjei, sorozatai is egy helyen hozzáférhetővé válnak. A másik nagy előnye, hogy a premierfilmek sokkal hamarabb megtekinthetők. Az európai piac esetén azt ígérik, hogy a mozis bemutatót követően 45 nappal már az HBO Maxra is felkerülnek a filmek. Igaz, az HBO GO-ról Maxra váltás eddig minden piacon áremelkedéssel is együtt járt.
Gigabírságot kapott a Google
Novemberben az Európai Unió Bírósága helyben hagyta a Google anyacégére, az Alphabetre korábban kiszabott 2,4 milliárd eurós bírságot. Az Európai Bizottság 2017-ben rótta ki a büntetést az óriásvállalatra. A vizsgálatok szerint a keresési találatoknál előnyben részesítették a saját ár-összehasonlító szolgáltatásukat, a Google Shoppingot. Ezt vizuálisan sokkal jobban kiemelték a többi találat közül, ráadásul a rivális ár-összehasonlító szolgáltatásokat a Google algoritmusa jóval hátrébb sorolta a találati listán.
Folyamatban van egy másik ügye is az Alphabetnek, ugyanis az Európai Bizottság 4,3 milliárd eurós bírságot szabott ki rájuk azért, mert az Android operációs rendszert a piaci erőfölényük megszilárdítására és a konkurensek kiszorítására használták fel. Ebben az ügyben jövőre várható bírósági döntés.
A Canal+ megvette a Filmboxot
A francia Vivendi érdekeltségébe tartozó Canal+ Group ősszel többségi részesedést szerzett az SPI Internationalben. A főként a Filmbox csatornákról ismert SPI-nak világszerte 42 televíziós márkája van és különösen erősek a pozícióik Lengyelországban. Ez egyébként közös pontjuk a Canal+-szal, aminek Európán belül a francia mellett a lengyel számít a legfontosabb piacának. A felvásárlás révén a Canal+ 40 országban 22 millió előfizetőt ér el, de ezt a számot 2025-ig 30 millióra szeretnék növelni.
A francia médiavállalat az elmúlt időszakban aktívan terjeszkedett a régiónkban, hiszen 2019-ben vásárolták fel az M7 Groupot, így előfizetéses műholdas tévészolgáltatásokhoz jutottak Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon. A tranzakció nálunk a UPC Directet érintette, ami időközben a Direct One nevet vette fel.
Fizet a hírekért a Facebook
A közösségimédia-óriás egyre több országban köt olyan megállapodásokat a médiavállalatokkal, ami alapján fizet a Facebookon megosztott hírtartalmakért. Az első ilyen szerződést a szigorúbbá vált ausztrál médiatörvény kényszerítette ki. A szigetországban tavasszal állapodott meg a Facebook az első médiavállalatokkal a díjfizetés részleteiről.
Ugyanakkor már Európában is elindult egy hasonló folyamat, és a francia kiadókat tömörítő szervezettel szintén megállapodásra jutottak a megosztott hírek után fizetendő díjról. Ennek keretében jövőre Franciaországban is elérhetővé válik a Facebook News nevű hírkereső szolgáltatás. Úgy tudni, hogy hamarosan Németországban is hasonló megállapodást köthet a közösségi oldal.
Egyesül a Discovery és a WarnerMedia
Tavasszal jelentették be, hogy az AT&T távközlési vállalatból kiválik a WarnerMedia, és a Discoveryvel egyesülve egy új médiavállalatot hoznak létre. A cégben az AT&T részvényesei 71, míg a Discovery tulajdonosai 29 százalékos részesedést kapnak. Az AT&T mintegy 43 milliárd dollárhoz juthat az ügylet keretében, azonban az új vállalatnak elég komoly, 55 milliárdos adósságállománnyal is kell majd számolnia.
Az AT&T 2018-ban 85 milliárd dollárért vette meg a Time Warnert, amiből létrehozták a WarnerMedia nevű részlegüket. Hozzájuk tartozik többek között a CNN és az HBO is. A Discovery portfóliójában pedig olyan csatornák vannak, mint a névadó Discovery Channel, az Animal Planet, a Travel Channel, a TLC, illetve az Eurosport. A társaságnak Discovery+ néven saját streamingplatformja is van. Az új óriásvállalat éves árbevétele várhatóan meghaladja az 50 milliárd dollárt és évi 20 milliárdot fordítanak majd műsorgyártásra. A céljaik közé tartozik, hogy a fúzió révén a streamingpiacon is sikeresebben felvegyék a versenyt a Disney-vel és a Netflixszel. A Discovery és a WarnerMedia egyesülése jövő év közepén zárulhat le.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.