- Hirdetés -

2021 a nemzetközi médiapiacon

|

- Hirdetés -

Európába is megérkezett az HBO Max, hatalmas bírságot kapott a Google, a Facebook pedig elkezdett fizetni a hírekért. Az idén több médiapiaci felvásárlás és fúzió is megmozgatta a piacot. Ez az esztendő sem telt el események nélkül a nemzetközi médiavilágban, íme néhány a topsztorikból.

Európában is elindult az HBO Max

Kicsi csúszással, de Európában is elkezdte leváltani a korábbi HBO GO-t az HBO Max streamingplatform. Októberben Andorrában, Dániában, Finnországban, Norvégiában, Spanyolországban és Svédországban startolt el az új szolgáltatás. Korábban a magyarországi indulást is 2021-re ígérték, de ez végül átcsúszik a következő esztendőre, amikor 11 újabb országban válik elérhetővé az HBO Max. Ugyanakkor még ebben a körben sem lesznek benne olyan jelentős piacok, mint a brit vagy a német.

Az Egyesült Államokban 2020-ban bevezetett HBO Max fő újdonságát az jelenti, hogy a WarnerMedia minden tartalmát elérhetővé teszi, így a Warner Bros., az HBO, a DC, a Cartoon Networks és a Max Originals filmjei, sorozatai is egy helyen hozzáférhetővé válnak. A másik nagy előnye, hogy a premierfilmek sokkal hamarabb megtekinthetők. Az európai piac esetén azt ígérik, hogy a mozis bemutatót követően 45 nappal már az HBO Maxra is felkerülnek a filmek. Igaz, az HBO GO-ról Maxra váltás eddig minden piacon áremelkedéssel is együtt járt.

Gigabírságot kapott a Google

Novemberben az Európai Unió Bírósága helyben hagyta a Google anyacégére, az Alphabetre korábban kiszabott 2,4 milliárd eurós bírságot. Az Európai Bizottság 2017-ben rótta ki a büntetést az óriásvállalatra. A vizsgálatok szerint a keresési találatoknál előnyben részesítették a saját ár-összehasonlító szolgáltatásukat, a Google Shoppingot. Ezt vizuálisan sokkal jobban kiemelték a többi találat közül, ráadásul a rivális ár-összehasonlító szolgáltatásokat a Google algoritmusa jóval hátrébb sorolta a találati listán.

Folyamatban van egy másik ügye is az Alphabetnek, ugyanis az Európai Bizottság 4,3 milliárd eurós bírságot szabott ki rájuk azért, mert az Android operációs rendszert a piaci erőfölényük megszilárdítására és a konkurensek kiszorítására használták fel. Ebben az ügyben jövőre várható bírósági döntés.

A Canal+ megvette a Filmboxot

A francia Vivendi érdekeltségébe tartozó Canal+ Group ősszel többségi részesedést szerzett az SPI Internationalben. A főként a Filmbox csatornákról ismert SPI-nak világszerte 42 televíziós márkája van és különösen erősek a pozícióik Lengyelországban. Ez egyébként közös pontjuk a Canal+-szal, aminek Európán belül a francia mellett a lengyel számít a legfontosabb piacának. A felvásárlás révén a Canal+ 40 országban 22 millió előfizetőt ér el, de ezt a számot 2025-ig 30 millióra szeretnék növelni.

A francia médiavállalat az elmúlt időszakban aktívan terjeszkedett a régiónkban, hiszen 2019-ben vásárolták fel az M7 Groupot, így előfizetéses műholdas tévészolgáltatásokhoz jutottak Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon. A tranzakció nálunk a UPC Directet érintette, ami időközben a Direct One nevet vette fel.

Fizet a hírekért a Facebook

A közösségimédia-óriás egyre több országban köt olyan megállapodásokat a médiavállalatokkal, ami alapján fizet a Facebookon megosztott hírtartalmakért. Az első ilyen szerződést a szigorúbbá vált ausztrál médiatörvény kényszerítette ki. A szigetországban tavasszal állapodott meg a Facebook az első médiavállalatokkal a díjfizetés részleteiről.

Ugyanakkor már Európában is elindult egy hasonló folyamat, és a francia kiadókat tömörítő szervezettel szintén megállapodásra jutottak a megosztott hírek után fizetendő díjról. Ennek keretében jövőre Franciaországban is elérhetővé válik a Facebook News nevű hírkereső szolgáltatás. Úgy tudni, hogy hamarosan Németországban is hasonló megállapodást köthet a közösségi oldal.

Egyesül a Discovery és a WarnerMedia

Tavasszal jelentették be, hogy az AT&T távközlési vállalatból kiválik a WarnerMedia, és a Discoveryvel egyesülve egy új médiavállalatot hoznak létre. A cégben az AT&T részvényesei 71, míg a Discovery tulajdonosai 29 százalékos részesedést kapnak. Az AT&T mintegy 43 milliárd dollárhoz juthat az ügylet keretében, azonban az új vállalatnak elég komoly, 55 milliárdos adósságállománnyal is kell majd számolnia.

Az AT&T 2018-ban 85 milliárd dollárért vette meg a Time Warnert, amiből létrehozták a WarnerMedia nevű részlegüket. Hozzájuk tartozik többek között a CNN és az HBO is. A Discovery portfóliójában pedig olyan csatornák vannak, mint a névadó Discovery Channel, az Animal Planet, a Travel Channel, a TLC, illetve az Eurosport. A társaságnak Discovery+ néven saját streamingplatformja is van. Az új óriásvállalat éves árbevétele várhatóan meghaladja az 50 milliárd dollárt és évi 20 milliárdot fordítanak majd műsorgyártásra. A céljaik közé tartozik, hogy a fúzió révén a streamingpiacon is sikeresebben felvegyék a versenyt a Disney-vel és a Netflixszel. A Discovery és a WarnerMedia egyesülése jövő év közepén zárulhat le.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Több százmilliós befektetést kapott egy okos vízelemzőt fejlesztő startup

Az automatizáltan működő okos vízelemző műszer fejlesztésével foglalkozó Water MiniLab az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től és a Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaptól kapott finanszírozást, amely lehetővé teszi a csapat számára az értékesítés és a...

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét...

Életet menthetnek az okosórák

Az európai kardiológusok legfrissebb irányelvei szerint az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvarfibrilláció azonosítása az EKG-funkcióval rendelkező okosórákkal új távlatokat nyithat az orvoslásban. A kereskedelmi forgalomban is kapható okoseszközök folyamatosan fejlődő algoritmusai és technológiái hozzájárulhatnak...

Durva meccset nézhetünk élőben

Magyarországon is élőben láthatják a bokszrajongók az idei év egyik szenzációját, a Tyson Fury – Derek Chisora összecsapást. A gálát a NET4+ SPORT streamingszolgáltató közvetíti szombat éjszaka egyenesen a Tottenham Hotspur londoni stadionjából. Minden...

Minden, amit a chatbotokról tudni érdemes

A chatbotok technológiája viszonylag új, viszont ahogy a vállalkozások új lehetőségeket keresnek az emberekkel való online kommunikációra, egyre népszerűbb. Az oktatástól a szórakoztatásig rengeteg különböző szerepben láthatjuk ezeket. A létrehozásuk óta a chatbotok forradalmasították...

Film készül az első női képviselőkről

A magyar parlament két első női képviselője, Slachta Margit és Kéthly Anna pályáját bemutató dokumentumfilm, valamint Piroch Gábor, a világhírű magyar kaszkadőr gyermekkorát felvillantó rövidfilm gyártását támogatja a Nemzeti Filmintézet. A Televíziós Döntőbizottság novemberi ülésén...

Pénzt ad a félretájékoztatás elleni küzdelemre a Google és a YouTube

A Google internetes óriáscég és videószolgáltatója, a YouTube 13,2 millió dolláros támogatást jelentett be egy új, tényszerűség-ellenőrző alap létrehozására az online félretájékoztatás elleni küzdelem érdekében. A félretájékoztatás elleni küzdelem online csúcstalálkozóján bejelentetett finanszírozást a nemzetközi...

Egyelőre nem szorítja ki a streaming a lineáris tévézést

Bár a nemlineáris tévézés sok előnnyel kecsegtet, egyelőre nem – és a válaszok alapján a közeljövőben sem – fogja kiszorítani a hagyományos tévézést – derült ki abból az új kutatásból, amely a Magyar Elektronikus...

Élőben közvetített díjátadásokkal jön a következő Oscar-gála

A márciusi Oscar-gálán mind a 23 kategória díjának átadását élőben közvetítik - jelentette be az amerikai filmakadémia kedden. Kiderült az is, hogy Jimmy Kimmel lesz az esemény házigazdája, aki korábban már kétszer vezette a...

Lelassult az e-kereskedelem

Új korszakot nyitott az e-kereskedelemben 2022: két járvány sújtotta év és a digitális gazdaságban ezalatt tapasztalt hipernövekedés után az idén törvényszerűen várható volt egy megtorpanás a digitalizációban és az e-kereskedelemben. A jelenlegi gazdasági helyzet...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb 500 millió eurós tőkealapot hozott létre az SE Ventures

Az SE Ventures tőkekezelő második alapja, a Fund II 500 millió euróval fejleszti a klíma- és ipari technológiára összpontosító startupokat. Korábbi támogatásuknak, a Fund I sikerének köszönhetően a cég 1 milliárd euróval a világ...

Több százmilliós befektetést kapott egy okos vízelemzőt fejlesztő startup

Az automatizáltan működő okos vízelemző műszer fejlesztésével foglalkozó Water MiniLab az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től és a Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaptól kapott finanszírozást, amely lehetővé teszi a csapat számára az értékesítés és a...

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét...

Életet menthetnek az okosórák

Az európai kardiológusok legfrissebb irányelvei szerint az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvarfibrilláció azonosítása az EKG-funkcióval rendelkező okosórákkal új távlatokat nyithat az orvoslásban. A kereskedelmi forgalomban is kapható okoseszközök folyamatosan fejlődő algoritmusai és technológiái hozzájárulhatnak...

Durva meccset nézhetünk élőben

Magyarországon is élőben láthatják a bokszrajongók az idei év egyik szenzációját, a Tyson Fury – Derek Chisora összecsapást. A gálát a NET4+ SPORT streamingszolgáltató közvetíti szombat éjszaka egyenesen a Tottenham Hotspur londoni stadionjából. Minden...
- Hirdetés -

Don't Miss

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...

A célunk ezzel egy talent lista létrehozása

Sok a munka és a nehézség, amíg az ember eljut a marketing-döntéshozói szintig, ezért szerettünk volna egy olyan platformot életre hívni, amely kimondottan a márkamenedzsereket, a trade marketing menedzsereket ismeri el – nyilatkozta Vaszary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fenntarthatósági ötleteket díjazott a Vodafone

November 26-án, a Vodafone új székházában rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Skool szakmai közreműködésével a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! ötletpályázat döntőjét, ahol a 10 legjobb ötlettel pályázó csapat szakmai mentorok...

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Ezért veszünk e-autót

Nem a környezettudatosság, hanem az állami támogatások ösztönzik leginkább a villanyautózást – derült ki az Allianz Hungária elektromosautó-vásárlási szokásokkal kapcsolatos online, nem reprezentatív kutatásából. Átlagosan csupán 27 százalékunk tájékozódik alaposan az e-autókról a vásárlást...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....