- Hirdetés -

2022-ben a tovább zöldül a logisztika

|

- Hirdetés -

A világjárvány miatt jelentős változások történtek a logisztikai iparágban 2020-ban és 2021-ben is, és úgy tűnik, ez nem lesz másképp idén sem. A koronavírus jelentős átalakulásra és alkalmazkodásra kényszerítette ezt a szektort is, ennek következtében a rugalmasság még inkább előtérbe kerül, az ellátási láncok automatizálása is kulcsfontosságúvá válik, valamint a zöld logisztika is egyre népszerűbb. A QLM a 2022-es trendeket vizsgálta.

Az ellátási láncokat súlyosan érintette a világjárvány. Egy elemzés szerint a vállalkozások közel 72%-a szenved a járvány okozta káros hatásoktól. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy túléljék a világjárványt és annak hatásait, valamint felvegyék a versenyt a változó működésű piaccal. Ennek következtében újfajta trendek kerültek és kerülnek előtérbe, amelyek segítségül lehetnek a logisztikai cégek működésében külföldön és hazánkban egyaránt.

A rugalmasság a kulcs

A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlát. A fogyasztói igények kielégítése több helyen, többféle szállítási móddal, különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényel, amely könnyen alkalmazkodik a váratlan változásokhoz és körülményekhez. Az előre nem látható körülmények rugalmas megközelítése magában foglalja a logisztikai berendezések bérlését is. Ez különösen igaz a rövid távú projektekre vagy egy konkrét megrendelés végrehajtására. Ilyen esetekben a legjobb megoldás a szükséges logisztikai berendezések bérbevétele, ezzel biztosítva a rendelések folyamatosságát, ami különösen fontos egy válságos időszak idején.

„A targonca beszerzésben jelentős a növekedés, ami elsősorban a logisztikai fejlesztéseknek köszönhető. Ez az ellátási láncok problémájára vezethető vissza, valamint a jelentős fogyasztás ösztönzésre és a gazdaságélénkítő intézkedésekre. Ezen belül az új gépek bérlete kevésbé növekedett, mert a támogatások vásárlásra irányulnak. A használt gépek bérletének piaca jelentősen megemelkedett, aminek az az oka, hogy az új gépek szállítási ideje jelentősen növekedett. A használt gépek vásárlása, bérlete gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint az új gépeké, de ehhez támogatás nem vehető igénybe” - mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.

Az ellátási lánc, mint szolgáltatás

Az iparág olyan ütemben fejlődik, hogy már mindent szolgáltatásként kínálnak, és ez alól az ellátási lánc sem kivétel. Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el azáltal, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik teljes vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást. Egyre népszerűbb az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik. Az ASRS-ipar 2027-re várhatóan 12,9 millióra nő, ami 7,2%-os növekedést jelent. Az ASRS-megoldások segítik a raktárakat abban, hogy teljesítsék a gyors terjeszkedés és a termelés változásának szükségességét.

AI, intelligens automatizálás és RPA

A digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál majd, ugyanakkor enyhíti a – különösen a járványok és az azokhoz kapcsolódó megszorítások miatti – növekvő munkaerőhiányt, miközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő dolgozók biztonságát. A technológia segíthet a társadalmi távolságtartás bevezetésében a raktárakban, az összekapcsolt IoT-megoldásoktól, amelyek nyomon követik az alkalmazottakat egy létesítményen belül, a G2P-rendszerekig és a robotokig, amelyek kevésbé invazívak a személyes adatok védelmét illetően, de mégis megőrzik az emberek biztonságát.

Egy tanulmány szerint a robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation - RPA) piaca 2024-re várhatóan átlépi a 7000 millió dollárt, ami közel 27%-os növekedést jelent. Az RPA egy olyan szoftvertechnológia, amely megkönnyíti a digitális rendszerekkel és szoftverekkel interakcióba lépő emberi műveleteket emuláló szoftverrobotok felépítését, telepítését és kezelését. Az olyan technológiák jelentős növekedésének köszönhetően, mint a mesterséges intelligencia és a kognitív tanulás, az üzleti automatizálási technológiák elterjedése a vállalatok körében is megnövekedett.

Növekvő kereslet és nyomás a zöld logisztikára

A fenntarthatóság egy általános irány, amely évről évre egyre fontosabbá válik. Ahogy minden iparágban, a logisztikában is kulcsfontosságú szempont a környezettudatosság. A 2022-es pekingi téli olimpiai és paralimpiai játékok logisztikai feladatainak mintegy 80 százalékát zöld munkafolyamatokkal végzik. Ilyen például a fő elosztóközpontban működő önvezető jármű is.

A nagyvállalatok egyre inkább a fenntarthatósági célokra összpontosítanak, és az egész ellátási láncukat zöldebbé teszik, a vállalatok többsége hajlandó magasabb árat fizetni a fenntartható áruszállításért és árumozgatásért, legyen szó akár a raktárakban működő targoncákról. „A lítiumion-technológia az anyagmozgatásban is kezd népszerűvé válni. Egyre több cég keresi az elektromos targoncákat vásárlásra és tartós bérlésre egyaránt. Az elektromos targonca hosszabb élettartamot, magas energiahatékonyságot kínál, nem utolsó sorban pedig környezetbarát, használatával nem keletkeznek káros anyagok és 90 százalékban újrahasznosítható. Emellett az energia biztonság és az energiaár robbanás is az elektromos targoncák irányába tolja a piacot, továbbá akinek napelemes rendszere van, vagy annak kiépítését tervezi, annak egyértelműen költségmegtakarítást eredményezhet az elektromos targoncára váltás” - tette hozzá Bérces Pál.

Megnövekedett kereslet a 3PL és 4PL szolgáltatások iránt

Rekordévet zárt az európai logisztikai piac, a beruházási volumen már 2021 első félévében meghaladta az ötéves átlagot. Ahogy Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a folyamatban lévő strukturális váltás a kiskereskedelmi területekről a raktárterületekre egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Több mint félmilliárd európai vásárolt online az elmúlt évben. Az előrejelzések szerint 2025-re az európai e-kereskedelmi szegmens eléri majd az 570 milliárd dolláros értéket, ami a raktározási kereslet jelentős részét mozgatja. Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-Party-Logistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt. A 3PL globális piaca a következő hat évben várhatóan eléri az 1,1 billió dollárt. A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb munkafolyamatokat kínál, azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függése a logisztikai szolgáltatótól. 2022-ben a több helyen raktárt biztosító 3PL cégek iránt hatékonyságuk révén még nagyobb lesz a kereslet.

A logisztikai iparág jövője ígéretesnek tűnik, tekintve az online vásárlás növekvő tendenciáját. Azonban ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjanak, az iparági szereplőknek folyamatosan frissíteniük kell a munkafolyamatokat és naprakészeknek kell lenniük a fejlődő technológia terén is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA