- Hirdetés -

2022-ben a tovább zöldül a logisztika

|

- Hirdetés -

A világjárvány miatt jelentős változások történtek a logisztikai iparágban 2020-ban és 2021-ben is, és úgy tűnik, ez nem lesz másképp idén sem. A koronavírus jelentős átalakulásra és alkalmazkodásra kényszerítette ezt a szektort is, ennek következtében a rugalmasság még inkább előtérbe kerül, az ellátási láncok automatizálása is kulcsfontosságúvá válik, valamint a zöld logisztika is egyre népszerűbb. A QLM a 2022-es trendeket vizsgálta.

Az ellátási láncokat súlyosan érintette a világjárvány. Egy elemzés szerint a vállalkozások közel 72%-a szenved a járvány okozta káros hatásoktól. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy túléljék a világjárványt és annak hatásait, valamint felvegyék a versenyt a változó működésű piaccal. Ennek következtében újfajta trendek kerültek és kerülnek előtérbe, amelyek segítségül lehetnek a logisztikai cégek működésében külföldön és hazánkban egyaránt.

A rugalmasság a kulcs

A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlát. A fogyasztói igények kielégítése több helyen, többféle szállítási móddal, különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényel, amely könnyen alkalmazkodik a váratlan változásokhoz és körülményekhez. Az előre nem látható körülmények rugalmas megközelítése magában foglalja a logisztikai berendezések bérlését is. Ez különösen igaz a rövid távú projektekre vagy egy konkrét megrendelés végrehajtására. Ilyen esetekben a legjobb megoldás a szükséges logisztikai berendezések bérbevétele, ezzel biztosítva a rendelések folyamatosságát, ami különösen fontos egy válságos időszak idején.

„A targonca beszerzésben jelentős a növekedés, ami elsősorban a logisztikai fejlesztéseknek köszönhető. Ez az ellátási láncok problémájára vezethető vissza, valamint a jelentős fogyasztás ösztönzésre és a gazdaságélénkítő intézkedésekre. Ezen belül az új gépek bérlete kevésbé növekedett, mert a támogatások vásárlásra irányulnak. A használt gépek bérletének piaca jelentősen megemelkedett, aminek az az oka, hogy az új gépek szállítási ideje jelentősen növekedett. A használt gépek vásárlása, bérlete gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint az új gépeké, de ehhez támogatás nem vehető igénybe” - mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.

Az ellátási lánc, mint szolgáltatás

Az iparág olyan ütemben fejlődik, hogy már mindent szolgáltatásként kínálnak, és ez alól az ellátási lánc sem kivétel. Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el azáltal, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik teljes vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást. Egyre népszerűbb az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik. Az ASRS-ipar 2027-re várhatóan 12,9 millióra nő, ami 7,2%-os növekedést jelent. Az ASRS-megoldások segítik a raktárakat abban, hogy teljesítsék a gyors terjeszkedés és a termelés változásának szükségességét.

AI, intelligens automatizálás és RPA

A digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál majd, ugyanakkor enyhíti a – különösen a járványok és az azokhoz kapcsolódó megszorítások miatti – növekvő munkaerőhiányt, miközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő dolgozók biztonságát. A technológia segíthet a társadalmi távolságtartás bevezetésében a raktárakban, az összekapcsolt IoT-megoldásoktól, amelyek nyomon követik az alkalmazottakat egy létesítményen belül, a G2P-rendszerekig és a robotokig, amelyek kevésbé invazívak a személyes adatok védelmét illetően, de mégis megőrzik az emberek biztonságát.

Egy tanulmány szerint a robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation - RPA) piaca 2024-re várhatóan átlépi a 7000 millió dollárt, ami közel 27%-os növekedést jelent. Az RPA egy olyan szoftvertechnológia, amely megkönnyíti a digitális rendszerekkel és szoftverekkel interakcióba lépő emberi műveleteket emuláló szoftverrobotok felépítését, telepítését és kezelését. Az olyan technológiák jelentős növekedésének köszönhetően, mint a mesterséges intelligencia és a kognitív tanulás, az üzleti automatizálási technológiák elterjedése a vállalatok körében is megnövekedett.

Növekvő kereslet és nyomás a zöld logisztikára

A fenntarthatóság egy általános irány, amely évről évre egyre fontosabbá válik. Ahogy minden iparágban, a logisztikában is kulcsfontosságú szempont a környezettudatosság. A 2022-es pekingi téli olimpiai és paralimpiai játékok logisztikai feladatainak mintegy 80 százalékát zöld munkafolyamatokkal végzik. Ilyen például a fő elosztóközpontban működő önvezető jármű is.

A nagyvállalatok egyre inkább a fenntarthatósági célokra összpontosítanak, és az egész ellátási láncukat zöldebbé teszik, a vállalatok többsége hajlandó magasabb árat fizetni a fenntartható áruszállításért és árumozgatásért, legyen szó akár a raktárakban működő targoncákról. „A lítiumion-technológia az anyagmozgatásban is kezd népszerűvé válni. Egyre több cég keresi az elektromos targoncákat vásárlásra és tartós bérlésre egyaránt. Az elektromos targonca hosszabb élettartamot, magas energiahatékonyságot kínál, nem utolsó sorban pedig környezetbarát, használatával nem keletkeznek káros anyagok és 90 százalékban újrahasznosítható. Emellett az energia biztonság és az energiaár robbanás is az elektromos targoncák irányába tolja a piacot, továbbá akinek napelemes rendszere van, vagy annak kiépítését tervezi, annak egyértelműen költségmegtakarítást eredményezhet az elektromos targoncára váltás” - tette hozzá Bérces Pál.

Megnövekedett kereslet a 3PL és 4PL szolgáltatások iránt

Rekordévet zárt az európai logisztikai piac, a beruházási volumen már 2021 első félévében meghaladta az ötéves átlagot. Ahogy Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a folyamatban lévő strukturális váltás a kiskereskedelmi területekről a raktárterületekre egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Több mint félmilliárd európai vásárolt online az elmúlt évben. Az előrejelzések szerint 2025-re az európai e-kereskedelmi szegmens eléri majd az 570 milliárd dolláros értéket, ami a raktározási kereslet jelentős részét mozgatja. Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-Party-Logistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt. A 3PL globális piaca a következő hat évben várhatóan eléri az 1,1 billió dollárt. A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb munkafolyamatokat kínál, azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függése a logisztikai szolgáltatótól. 2022-ben a több helyen raktárt biztosító 3PL cégek iránt hatékonyságuk révén még nagyobb lesz a kereslet.

A logisztikai iparág jövője ígéretesnek tűnik, tekintve az online vásárlás növekvő tendenciáját. Azonban ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjanak, az iparági szereplőknek folyamatosan frissíteniük kell a munkafolyamatokat és naprakészeknek kell lenniük a fejlődő technológia terén is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Ilyen évük volt a tévépiac főszereplőinek

Csökkenő árbevétel mellett is sikerült profittal zárnia a múlt évet a hazai televíziós piac két legnagyobb szereplőjének, az RTL Magyarországnak és a TV2 Csoportnak. Az RTL Magyarország teljes konszolidált árbevétele a 2022-es pénzügyi évben...

Gyereknek lenni jó! (x)

A gyermeki fantázia világokat képes teremteni. De mi történik akkor, ha a valóság ugyanolyan csodálatos, mint a szárnyaló képzelet? Ha egyszer csak életnagyságú TRex hátára lehet pattanni, lehetőség nyílik ráját simogatni, cápát etetni, trambulinon...

Eljárást indítanak a Karc FM ellen

A Karc FM Paláver című betelefonálós műsorában kirekesztésre alkalmas tartalmak hangozhattak el a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa szerint. A testület emellett egy helyi és egy holland joghatóság alá tartozó televízióval kapcsolatban...

Tarr Bélával készít sorozatot az AMC Networks International

Hazai saját gyártású sorozat fejlesztésébe kezd az AMC Networks International, a „Fata Morgana” című produkció kreatív producere Tarr Béla, együttműködő partnere az Oble Studios. A széria a klasszikus westernfilmeket alapul véve egészen különleges műfajt...

A hirdetési piacot is felforgatja a mesterséges intelligencia

A vállalkozások világa talán sosem volt még ennyire megosztott, mint napjainkban. 2023 teljes egészében felforgatta az állóvizet: a mai Magyarországról tulajdonképpen eltűnt a vállalkozói középréteg: a piacot a felső 10% uralja, a statisztikák alapján...

Visszatérhetnek a vevők a lakáspiacra

Új adalékokkal szolgált a tavaly kezdődött lakáspiaci fordulat mélységének és várható lefutásának megítéléséhez a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb lakáspiaci jelentése. Az OTP Ingatlanpont szakértője szerint közülük a legfontosabb az, hogy már a múlt év...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Itt érdemes tankolni a hétvégén

A 25. születésnapját ünneplő hazai Auchan hatalmas kedvezményekkel és meglepetésekkel várta vásárlóit egész májusban. Ezt meghosszabbítva júniusban pedig három hétvégén kedvezményes áron lehet majd tankolni az Auchan benzinkutakon. A jubileum alkalmából az első júniusi...

Ezt kell tudni a kriptovaluták adózásáról

A kriptovaluták iránti fokozódó érdeklődés nyomán a Binance egy új, Binance Tax Watch elnevezésű blogsorozatban foglalja össze a digitális pénzügyi eszközök adózásával kapcsolatos tudnivalókat. Ennek első része az Európában és a Független Államok Szövetségében...

Így lehet feltörhetetlen jelszavad

Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A felhasználók sajnos gyakran ugyanazokat a belépési adatokat adják meg kényelmi szempontok miatt,...

Baj lehet az államosításokból

Az utóbbi évek kormányzati költekezése kezdetben a COVID-19 járvány káros gazdasági hatásainak mérséklését szolgálta, majd kimondva is a növekedés erőltetett gyorsítása lett a cél. Ha a Bokros-csomagot (1995) követő időszakot nézzük látható, hogy a...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....