- Hirdetés -

2022-ben a tovább zöldül a logisztika

|

- Hirdetés -

A világjárvány miatt jelentős változások történtek a logisztikai iparágban 2020-ban és 2021-ben is, és úgy tűnik, ez nem lesz másképp idén sem. A koronavírus jelentős átalakulásra és alkalmazkodásra kényszerítette ezt a szektort is, ennek következtében a rugalmasság még inkább előtérbe kerül, az ellátási láncok automatizálása is kulcsfontosságúvá válik, valamint a zöld logisztika is egyre népszerűbb. A QLM a 2022-es trendeket vizsgálta.

Az ellátási láncokat súlyosan érintette a világjárvány. Egy elemzés szerint a vállalkozások közel 72%-a szenved a járvány okozta káros hatásoktól. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy túléljék a világjárványt és annak hatásait, valamint felvegyék a versenyt a változó működésű piaccal. Ennek következtében újfajta trendek kerültek és kerülnek előtérbe, amelyek segítségül lehetnek a logisztikai cégek működésében külföldön és hazánkban egyaránt.

A rugalmasság a kulcs

A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlát. A fogyasztói igények kielégítése több helyen, többféle szállítási móddal, különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényel, amely könnyen alkalmazkodik a váratlan változásokhoz és körülményekhez. Az előre nem látható körülmények rugalmas megközelítése magában foglalja a logisztikai berendezések bérlését is. Ez különösen igaz a rövid távú projektekre vagy egy konkrét megrendelés végrehajtására. Ilyen esetekben a legjobb megoldás a szükséges logisztikai berendezések bérbevétele, ezzel biztosítva a rendelések folyamatosságát, ami különösen fontos egy válságos időszak idején.

„A targonca beszerzésben jelentős a növekedés, ami elsősorban a logisztikai fejlesztéseknek köszönhető. Ez az ellátási láncok problémájára vezethető vissza, valamint a jelentős fogyasztás ösztönzésre és a gazdaságélénkítő intézkedésekre. Ezen belül az új gépek bérlete kevésbé növekedett, mert a támogatások vásárlásra irányulnak. A használt gépek bérletének piaca jelentősen megemelkedett, aminek az az oka, hogy az új gépek szállítási ideje jelentősen növekedett. A használt gépek vásárlása, bérlete gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint az új gépeké, de ehhez támogatás nem vehető igénybe” - mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.

Az ellátási lánc, mint szolgáltatás

Az iparág olyan ütemben fejlődik, hogy már mindent szolgáltatásként kínálnak, és ez alól az ellátási lánc sem kivétel. Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el azáltal, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik teljes vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást. Egyre népszerűbb az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik. Az ASRS-ipar 2027-re várhatóan 12,9 millióra nő, ami 7,2%-os növekedést jelent. Az ASRS-megoldások segítik a raktárakat abban, hogy teljesítsék a gyors terjeszkedés és a termelés változásának szükségességét.

AI, intelligens automatizálás és RPA

A digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál majd, ugyanakkor enyhíti a – különösen a járványok és az azokhoz kapcsolódó megszorítások miatti – növekvő munkaerőhiányt, miközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő dolgozók biztonságát. A technológia segíthet a társadalmi távolságtartás bevezetésében a raktárakban, az összekapcsolt IoT-megoldásoktól, amelyek nyomon követik az alkalmazottakat egy létesítményen belül, a G2P-rendszerekig és a robotokig, amelyek kevésbé invazívak a személyes adatok védelmét illetően, de mégis megőrzik az emberek biztonságát.

Egy tanulmány szerint a robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation - RPA) piaca 2024-re várhatóan átlépi a 7000 millió dollárt, ami közel 27%-os növekedést jelent. Az RPA egy olyan szoftvertechnológia, amely megkönnyíti a digitális rendszerekkel és szoftverekkel interakcióba lépő emberi műveleteket emuláló szoftverrobotok felépítését, telepítését és kezelését. Az olyan technológiák jelentős növekedésének köszönhetően, mint a mesterséges intelligencia és a kognitív tanulás, az üzleti automatizálási technológiák elterjedése a vállalatok körében is megnövekedett.

Növekvő kereslet és nyomás a zöld logisztikára

A fenntarthatóság egy általános irány, amely évről évre egyre fontosabbá válik. Ahogy minden iparágban, a logisztikában is kulcsfontosságú szempont a környezettudatosság. A 2022-es pekingi téli olimpiai és paralimpiai játékok logisztikai feladatainak mintegy 80 százalékát zöld munkafolyamatokkal végzik. Ilyen például a fő elosztóközpontban működő önvezető jármű is.

A nagyvállalatok egyre inkább a fenntarthatósági célokra összpontosítanak, és az egész ellátási láncukat zöldebbé teszik, a vállalatok többsége hajlandó magasabb árat fizetni a fenntartható áruszállításért és árumozgatásért, legyen szó akár a raktárakban működő targoncákról. „A lítiumion-technológia az anyagmozgatásban is kezd népszerűvé válni. Egyre több cég keresi az elektromos targoncákat vásárlásra és tartós bérlésre egyaránt. Az elektromos targonca hosszabb élettartamot, magas energiahatékonyságot kínál, nem utolsó sorban pedig környezetbarát, használatával nem keletkeznek káros anyagok és 90 százalékban újrahasznosítható. Emellett az energia biztonság és az energiaár robbanás is az elektromos targoncák irányába tolja a piacot, továbbá akinek napelemes rendszere van, vagy annak kiépítését tervezi, annak egyértelműen költségmegtakarítást eredményezhet az elektromos targoncára váltás” - tette hozzá Bérces Pál.

Megnövekedett kereslet a 3PL és 4PL szolgáltatások iránt

Rekordévet zárt az európai logisztikai piac, a beruházási volumen már 2021 első félévében meghaladta az ötéves átlagot. Ahogy Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a folyamatban lévő strukturális váltás a kiskereskedelmi területekről a raktárterületekre egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Több mint félmilliárd európai vásárolt online az elmúlt évben. Az előrejelzések szerint 2025-re az európai e-kereskedelmi szegmens eléri majd az 570 milliárd dolláros értéket, ami a raktározási kereslet jelentős részét mozgatja. Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-Party-Logistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt. A 3PL globális piaca a következő hat évben várhatóan eléri az 1,1 billió dollárt. A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb munkafolyamatokat kínál, azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függése a logisztikai szolgáltatótól. 2022-ben a több helyen raktárt biztosító 3PL cégek iránt hatékonyságuk révén még nagyobb lesz a kereslet.

A logisztikai iparág jövője ígéretesnek tűnik, tekintve az online vásárlás növekvő tendenciáját. Azonban ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjanak, az iparági szereplőknek folyamatosan frissíteniük kell a munkafolyamatokat és naprakészeknek kell lenniük a fejlődő technológia terén is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA