A múlt évben 7,77 százalékkal bővült a hazai reklámpiac 2017-hez képest a Magyar Reklámszövetség ma bemutatott Reklámtortája szerint, összesen 259,69 milliárd forintos volt a hirdetési bevétel. A legnagyobb szeletet továbbra is a digitális szegmens adja, meglepően nagy fejlődést mutatott tavaly az outdoor és a mozi is. A növekedéshez a piaci költés járult hozzá nagyobb mértékben, a tévés szegmensben 7 százalékkal esett vissza az állami költés.
A tavalyit megelőző két évben az állami reklámköltés hozta a növekedést, azonban tavaly már inkább a piaci szereplők járultak hozzá a fejlődéshez – jelezte Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség elnöke, a Wavemaker ügyvezetője a 2018-as Reklámorta ismertetésekor. Az MRSZ elnöke fehívta arra is a figyelmet, hogy bár az elmúlt években folyamatos volt a hirdetési piac bővülése, GPD-arányosan még mindig nagyon alacsony a magyar reklámköltés. Míg az Egyesült Államokban a GDP 1,2 százalékát adja, addig itthon mindössze 0,6 százalékát, vagyis bőven van még hova fejlődni – fűzte hozzá Gulyás János.
Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség ügyvezetőségének tagja elmondta, hogy a múlt évben is volt néhány szegmens, ami a piaci átlagot jóval meghaladó mértékben tudott fejlődni. Az egyik ilyen az outdoor reklámpiac, ami 16 százalék feletti bővülést produkált, de 15 százalékot nőtt a mozis reklámköltés is, igaz ez a szegmens még viszonylag kicsi, 3 milliárd forint körüli.
A digitális hirdetési piac az elmúlt években megszokott előrelépést hozta, és váratlanul jól teljesített a rádiós szektor, ahol Hivatal Péter közlése szerint 10 százalékos volt a növekedés. Az MRSZ ügyvezetőségének tagja kiemelte azt is, hogy a múlt évben tovább nőtt a nagy globális szereplők részesedése a magyar piacon is.
Ez persze elsősorban a digitális hirdetési szegmenst érinti, ami Sopov István, az IAB Hungary elnökének közlése szerint 90,3 milliárd forintos – net-net költés 87,5 milliárd forint – volt. Ez egyébként 14 százalékos növekedést jelentett 2017-hez képest. A display továbbra is a legnagyobb szegmens, a keresés, az apróhirdetés és az e-mail marketing előtt. Továbbra is gyorsan nő a mobilos reklámköltés, 34 százalékos volt a fejlődés ezen a területen, és tavaly már 32 milliárd forintos volt. Sopov István elmondta azt is, hogy a globális szereplők súlya tovább nőtt és már 55 százalékos a részesedésük a teljes digitális reklámpiacon.
Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke előadásából kiderült, hogy a múlt évben a tévés piacon 7 százalékkal csökkent az állami reklámköltés, igaz még így is jelentős, 11 százalékos a részesedése. A teljes televíziós reklámköltés a múlt évben 60,742 milliárd forint volt, ez 1 százalékos bővülést jelentett 2017-hez képest.
A sajtó számára 3,5 százalékos növekedést hozott 2018 a reklámbevételek vonatkozásában, közel 40 milliárd forintos volt a piac. A legnagyobb szelet a napilapoké, komolyabb növekedést tavaly ezek, valamint a gasztro- és lakberendezési lapok tudtak felmutatni. Az értékesítéssel együtt egyébként a sajtó teljes tavalyi árbevétele meghaladta a 105 milliárd forintot – jelezte Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke.
Különleges helyzetben van az outdoor szegmens, ugyanis hiába nőtt ez a terület a leggyorsabban tavaly, ez főként a jogszabályi változások miatti áremelkedésnek volt köszönhető, és a nyereség nem nőtt ezzel párhuzamosan. Szelei Szilárd, az MRSZ OOH Tagozat elnökségi tagja elmondta, hogy 21,68 milliárd forintos volt ez a piac, ami 16,27 százalékos növekedést jelent. Az óriásplakátok esetében is nagyjából ekkora volt a fejlődés, ami egyértelműen az áremelkedésre vezethető vissza, a citylight és hirdetőoszlopok esetében viszont a 24,73 százalékos előrelépésben a piac bővülése, illetve a félhavi kampányok bevezetése is szerepet játszott.
A rádiós piac 10 százalékot nőtt tavaly, megközelítve a 11 milliárd forintos reklámbevételt. Turi Árpád, a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének elnöke elmondta azt is, hogy tavaly heti szinten 7,5 millió, 15 évesnél idősebb magyart értek el a hazai rádióadók, ami 91 százalékos elérést jelent. A piacra pozitív hatással volt, hogy a múlt évben ismét volt országos kereskedelmi adó.
Komoly szeletet hasít ki a Reklámtortából a direkt marketing, a múlt évben 34,4 milliárd forintos volt ez a szegmens, igaz a fejlődése elmaradt a piaci átlagtól, 5 százalékos volt. Viniczai András, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség elnökségi tagja arra hívta fel a figyelmet, hogy ezen a területen is folytatódik a digitális csatornák térhódítása, amik már most is a reklámbevétel közel kétharmadát adják.