A világ legnagyobb cég óriásainak vezetői egyöntetűen azt gondolják, hogy a siker titka a folyamatos megújulás és a megfelelő marketing stratégia alkalmazása. Az eredményesség attól is függhet, hogy a termék vagy szolgáltatás megfelelő célközönségre és az ő igényeikre van-e szabva, valamint megfelelő eszközöket alkalmaznak-e az elérésre. (x)
Mit jelent a marketing?
A marketing szót gyakran körbelengi egy negatív stigma, hiszen gyakran az emberek a kellemetlen, nyomuló reklámokkal kötik ezt össze. A valóság azonban az, hogy marketing nélkül valószínűleg fogalmunk sem lenne a minket körülvevő használati tárgyakról, technológiai újításokról, de még a ruhákról sem, amelyeket éppen ismerünk.
A marketing célja Dr. Philip Kotler megfogalmazása szerint a célpiac igényeinek kielégítése nyereséges módon. Marketingnek számíthat minden olyan tevékenység, amely során valakit meggyőzünk egy termék vagy szolgáltatás megvételéről, de az is, ha valaki a saját imidzsét építve feltölt egy fotót egy közösségi oldalra. Jó példa a hírességek esete, akik neve mögött gyakran egy komplett üzleti birodalom áll a jó marketing eszközök használata miatt. Azonban ugyanúgy marketing tevékenység a flottás autófóliázás és a közösségi média hirdetési kampányok futtatása is.
Nem érdemes tehát egyszerű reklámként gondolni a marketingre, hiszen egy rendkívül összetett tudományágról van szó. Magába foglal számos matematikai, statisztikai, de még pszichológiai és közgazdaságtani területet is. A vezetéstudomány és a menedzsment is szerves része, ezért is ilyen komplex és nehezen megfogható területről beszélhetünk.
3 marketing tipp, ami már hosszú évtizedek óta működik
1. Ismerd meg minél jobban a célközönséged!
Bármilyen termék vagy szolgáltatás eladása esetében fontos meghatározni a célközönséget. Ez jelenthet nemre, életkorra, iskolázottságra vagy és érdeklődési körökre vonatkozó adatokat is.
A lakóhely és a különböző fogyasztási szokások is fontos paraméterek lehetnek, valamint főleg az online marketing során érdemes a keresőprogramokban kulcsszókeresést is lefolytatni. Ennek kapcsán felmérhetjük, hogy a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban milyen kérdéseik vannak, és milyen információkat keresnek leginkább a fogyasztók.
2. Használj reklámtáblákat!
Az emberek nagy részének megragadja a figyelmét egy igényes, jó dizájnnal rendelkező, frappáns reklámtábla. Az egyik leghatékonyabb módszer a mai napig például a megnövekedett autóforgalom miatt az út melletti reklámtáblák használata. Ezek bérlése jó alternatíva lehet más marketing eszközök használata mellett, hiszen rengeteg féle érdeklődési körrel rendelkező potenciális vásárlót elérhetnek a vállalatok.
3. Erősítsd a branded flottás autófóliázással!
Ha már az autóban ülők elérésénél tartunk, a másik rendkívül költséghatékony és sikeres marketing eszköz a flottás autófóliázás. Napjaink bizonyos részét utazással töltjük, akár tömegközlekedést veszünk igénybe, akár saját személygépjárműt vezetünk. Az út során pedig számos jármű suhan el mellettünk, ám figyelmünket gyakran csak a ritka típusú autók, a szabálytalankodók vagy a lenyűgöző grafikával ellátott fóliázott autók ragadják meg.
Az autófóliázás előnye, különösen a flotta esetén, hogy egyszeri költséget jelent. Csupán a tervezését és a gyártását, valamint a felhelyezését kell finanszírozni. Nem szükséges havi díjat vagy bérleti díjat fizetni, így hosszú évekig egyetlen befektetésből reklámozhatjuk az eladni kívánt terméket vagy szolgáltatást.
Mire érdemes figyelni, mielőtt még egy fillért is költenél marketingre?
A marketing egy rendkívül soktényezős terület, ezért könnyű “égetni a pénzt”, ha nem rendelkezünk megfelelő szakértelemmel és stratégiával. Éppen ezért tanácsos szakértőt bevonni a piackutatásba és a stratégia kialakításába is. Mivel minden brand más és más terméket, szolgáltatást ad el, és más a célközönség is, ezért érdemes személyre szabottan segítséget kérni ahelyett, hogy általános eszközökhöz nyúlnánk, amelyeket például ingyenes internetes tanácsadások során olvashatunk.
Végezetül pedig fontos azt is észben tartani, hogy a jó marketing nem költség, hanem befektetés. Hiszen a reklámokra és hirdetésekre fordított összeg vásárlók formájában térül meg, ha valóban precíz piackutatással és profi munkával vágunk bele termékünk vagy szolgáltatásunk népszerűsítésébe. (x)