- Hirdetés -

A bizalmi válságot is csökkentheti a blockchain

|

Egyre többet hallunk a különböző adatszivárgásokról, ahol felhasználók tömegeinek adatai kerülnek illetéktelen kezekbe, a fake newsról és a deepfake-ről. Ezek a jelenségek jelentősen csökkentették az internethasználók bizalmát még a legalapvetőbb intézményekben is. A közösségi média felületek és a Web 2.0-án alapuló vállalkozások működése pedig felerősíti a szélsőséges reakciókat – leginkább a gyűlöletet – a kattintások, like-ok, vagy megosztások hajszolása érdekében. Mindezen jelenségek bizalmi válságot idéznek elő, melynek megoldására alkalmasak a blockchain és egyéb decentralizált technológiák.

„Ez a bizalmi válság nem csak a szabadon elérhető adatokra és információkra korlátozódik, hanem a mindennapi élet más területein is tetten érhető, így például a fogyasztói szokások változásában is. A tudatos vásárlók megkövetelik az átlátható, fenntartható és etikus működést és ehhez megbízható információforrásra van szükségük” – mondta Marton Károly, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

Egyre szélesebb körben válik elvárássá a vállalatokkal szemben a magas termékminőség, a környezetvédelmi, társadalmi és irányítással (ESG) kapcsolatos sztenderdeknek való megfelelés, valamint a munkavállalói jogok tiszteletben tartása – amennyiben a vállalat nem teljesíti ilyen jellegű kötelességeit, a fogyasztók elpártolnak tőle. Ezek alapján felmerül a kérdés, hogy a jelenleg használt technológiák mennyiben gátolják a bizalmi válság kialakulását? A felsorolt esetek inkább leépítik a bizalmat, mintsem hidat képeznének az érintett, vagy akár ellenérdekelt felek között. Ezen változtathat a blockchain és a Web 3.0.

A megosztott megoldások, rendszerek és üzleti modellek működésükből fakadóan képesek lehetnek hidat képezni a vállalatok és a szabályozók, a fogyasztóik, és versenytársaik között. Az ún. megmásíthatatlan igazságra való növekvő igény számos területen nyit teret a blockchain technológia alkalmazására: ilyenek például a digitális személyazonosság és digitális igazolványok, a mikrotranzakciók, a másokkal történő adatmegosztás, vagy az eredetiség és nyomon követés biztosítása.

Digitális személyazonosság: A különböző személyes adatok tárolása blokklánc alapú digitális pénztárcában lehetővé teszi az emberek számára a saját adataik feletti irányítást. Az emberek kiválaszthatják, hogy kivel, milyen célból, milyen időtartamra osztják meg megmásíthatatlan adataikat, ezáltal elkerülve az egy központi rendszer sérülékenyégében és célzott támadásában rejlő kockázatokat. A blockchain alapú személyi igazolvány leegyszerűsítheti a szerződések megkötését bármilyen online tranzakció esetén (pl. használt bútorok vásárlása, lakásbérlés vagy vásárlás) kiváltva akár a költséges közjegyzői hitelesítést is.

Digitális igazolvány: A blockchain segítségével digitálisan tárolhatók a különböző igazolványok, tanúsítványok központi adatbázis nélkül. Lehetséges az egyetemi diplomák, egészségügyi adatok (pl. leletek, oltási igazolások) vagy akár jogosítványok tárolása és megosztása azzal, akivel szeretnénk. A digitális diplomák segítségével például a munkáltató – a jelentkező beleegyezésével – egyszerűen ellenőrizheti a végzettséget igazoló dokumentumokat.

Mikrotranzakciók: A jelenlegi fizetési rendszerek nem teszik lehetővé a kisméretű tranzakciók profitábilis lebonyolítását. Sok esetben a tranzakció költsége nagyobb a tranzakció értékénél. A különböző blockchain megoldáson alapuló rendszerek lehetővé teszik a költséghatékony mikrotranzakciókat és kifizetéseket.

Másokkal történő adatmegosztás: A megosztott főkönyvi technológia (melyet talán helyesebb megosztott nyilvántartásnak nevezni) lehetővé teszi az adatok megosztását külső felekkel, akár versenytársakkal is a hatékonyság növelése érdekében. A teljes ellátási lánc átláthatósága a termelő vállalatok számára elengedhetetlen, mind a szabályozói elvárásoknak való megfelelés, mind a fogyasztói bizalom növelése érdekében. A vállalatoknak jelentős gondot okoz a fenntarthatósági jelentések elkészítésekor az értéklánc tagok kibocsátásának mérése és jelentése: a blockchain lehetővé teszi a kért adatok gyors és biztonságos megosztását, mely komoly költségcsökkentéssel és hatékonyságnövekedéssel jár.

Eredetiség és nyomon követés: A jelenleg vállalatokkal és beszerzési-elosztási hálózatokkal szemben tapasztalható bizalmi válság a fogyasztók márkáktól való elidegenedését hozza magával. A blokklánc biztosította eredetiség garancia és nyomon követés újra bizalmat adhat a fogyasztóknak az általuk kedvelt márka és termék iránt. Ennek segítségével látható például, hogy egy adott ruhanemű hol és milyen alapanyagokból készült, és azok honnan származnak – ez biztosítja a vevőt a minőségről.

„A blokklánc, decentralizáció, és különféle tokenek alapjaiban alakítják át az internet működését: a Web 2.0-t felváltja a Web 3.0. Az internet új korszakában az adatok feletti hatalom a platformszolgáltatóktól visszakerül a fogyasztók és felhasználók kezébe. A különböző tartalomszolgáltatók okosszerződéseken keresztül korlátozhatják a digitális tartalmak birtoklását, a felhasználók engedélyezhetik vagy korlátozhatják az adataikhoz való hozzáférést, megszabadulva a kéretlen levelek tömegeitől és az adataikkal való visszaélésektől. Az adatközpontokat felváltó technológiai újítás révén jelentősen csökkenhetnek az adatszivárgások, hiszen az összes adat nem egy központi helyen található. Összességében elmondható, hogy a blockchain és a decentralizált technológiák kedvező tulajdonságai révén a bizalom új alapokra helyezhető a digitális világban.” – mondta Doszpod Gergely, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...