- Hirdetés -

A bizalmi válságot is csökkentheti a blockchain

|

- Hirdetés -

Egyre többet hallunk a különböző adatszivárgásokról, ahol felhasználók tömegeinek adatai kerülnek illetéktelen kezekbe, a fake newsról és a deepfake-ről. Ezek a jelenségek jelentősen csökkentették az internethasználók bizalmát még a legalapvetőbb intézményekben is. A közösségi média felületek és a Web 2.0-án alapuló vállalkozások működése pedig felerősíti a szélsőséges reakciókat – leginkább a gyűlöletet – a kattintások, like-ok, vagy megosztások hajszolása érdekében. Mindezen jelenségek bizalmi válságot idéznek elő, melynek megoldására alkalmasak a blockchain és egyéb decentralizált technológiák.

„Ez a bizalmi válság nem csak a szabadon elérhető adatokra és információkra korlátozódik, hanem a mindennapi élet más területein is tetten érhető, így például a fogyasztói szokások változásában is. A tudatos vásárlók megkövetelik az átlátható, fenntartható és etikus működést és ehhez megbízható információforrásra van szükségük” – mondta Marton Károly, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

Egyre szélesebb körben válik elvárássá a vállalatokkal szemben a magas termékminőség, a környezetvédelmi, társadalmi és irányítással (ESG) kapcsolatos sztenderdeknek való megfelelés, valamint a munkavállalói jogok tiszteletben tartása – amennyiben a vállalat nem teljesíti ilyen jellegű kötelességeit, a fogyasztók elpártolnak tőle. Ezek alapján felmerül a kérdés, hogy a jelenleg használt technológiák mennyiben gátolják a bizalmi válság kialakulását? A felsorolt esetek inkább leépítik a bizalmat, mintsem hidat képeznének az érintett, vagy akár ellenérdekelt felek között. Ezen változtathat a blockchain és a Web 3.0.

A megosztott megoldások, rendszerek és üzleti modellek működésükből fakadóan képesek lehetnek hidat képezni a vállalatok és a szabályozók, a fogyasztóik, és versenytársaik között. Az ún. megmásíthatatlan igazságra való növekvő igény számos területen nyit teret a blockchain technológia alkalmazására: ilyenek például a digitális személyazonosság és digitális igazolványok, a mikrotranzakciók, a másokkal történő adatmegosztás, vagy az eredetiség és nyomon követés biztosítása.

Digitális személyazonosság: A különböző személyes adatok tárolása blokklánc alapú digitális pénztárcában lehetővé teszi az emberek számára a saját adataik feletti irányítást. Az emberek kiválaszthatják, hogy kivel, milyen célból, milyen időtartamra osztják meg megmásíthatatlan adataikat, ezáltal elkerülve az egy központi rendszer sérülékenyégében és célzott támadásában rejlő kockázatokat. A blockchain alapú személyi igazolvány leegyszerűsítheti a szerződések megkötését bármilyen online tranzakció esetén (pl. használt bútorok vásárlása, lakásbérlés vagy vásárlás) kiváltva akár a költséges közjegyzői hitelesítést is.

Digitális igazolvány: A blockchain segítségével digitálisan tárolhatók a különböző igazolványok, tanúsítványok központi adatbázis nélkül. Lehetséges az egyetemi diplomák, egészségügyi adatok (pl. leletek, oltási igazolások) vagy akár jogosítványok tárolása és megosztása azzal, akivel szeretnénk. A digitális diplomák segítségével például a munkáltató – a jelentkező beleegyezésével – egyszerűen ellenőrizheti a végzettséget igazoló dokumentumokat.

Mikrotranzakciók: A jelenlegi fizetési rendszerek nem teszik lehetővé a kisméretű tranzakciók profitábilis lebonyolítását. Sok esetben a tranzakció költsége nagyobb a tranzakció értékénél. A különböző blockchain megoldáson alapuló rendszerek lehetővé teszik a költséghatékony mikrotranzakciókat és kifizetéseket.

Másokkal történő adatmegosztás: A megosztott főkönyvi technológia (melyet talán helyesebb megosztott nyilvántartásnak nevezni) lehetővé teszi az adatok megosztását külső felekkel, akár versenytársakkal is a hatékonyság növelése érdekében. A teljes ellátási lánc átláthatósága a termelő vállalatok számára elengedhetetlen, mind a szabályozói elvárásoknak való megfelelés, mind a fogyasztói bizalom növelése érdekében. A vállalatoknak jelentős gondot okoz a fenntarthatósági jelentések elkészítésekor az értéklánc tagok kibocsátásának mérése és jelentése: a blockchain lehetővé teszi a kért adatok gyors és biztonságos megosztását, mely komoly költségcsökkentéssel és hatékonyságnövekedéssel jár.

Eredetiség és nyomon követés: A jelenleg vállalatokkal és beszerzési-elosztási hálózatokkal szemben tapasztalható bizalmi válság a fogyasztók márkáktól való elidegenedését hozza magával. A blokklánc biztosította eredetiség garancia és nyomon követés újra bizalmat adhat a fogyasztóknak az általuk kedvelt márka és termék iránt. Ennek segítségével látható például, hogy egy adott ruhanemű hol és milyen alapanyagokból készült, és azok honnan származnak – ez biztosítja a vevőt a minőségről.

„A blokklánc, decentralizáció, és különféle tokenek alapjaiban alakítják át az internet működését: a Web 2.0-t felváltja a Web 3.0. Az internet új korszakában az adatok feletti hatalom a platformszolgáltatóktól visszakerül a fogyasztók és felhasználók kezébe. A különböző tartalomszolgáltatók okosszerződéseken keresztül korlátozhatják a digitális tartalmak birtoklását, a felhasználók engedélyezhetik vagy korlátozhatják az adataikhoz való hozzáférést, megszabadulva a kéretlen levelek tömegeitől és az adataikkal való visszaélésektől. Az adatközpontokat felváltó technológiai újítás révén jelentősen csökkenhetnek az adatszivárgások, hiszen az összes adat nem egy központi helyen található. Összességében elmondható, hogy a blockchain és a decentralizált technológiák kedvező tulajdonságai révén a bizalom új alapokra helyezhető a digitális világban.” – mondta Doszpod Gergely, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erős lehet az év vége az ingatlanpiacon

Nem csak az üzletekben, az ingatlanpiacon, a pénzintézetekben és a hivatalokban is dömpingre számítanak a Duna House és a Credipass szakértői idén decemberben. A befektetők ingatlanvásárlási kedvét az inflációkövető állampapír kivezetése erősítheti a megszokottnál...

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...

Automata boltot nyitott a Spar

Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S”...

Messze még a hazai cégek valódi felelősségvállalása

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact...

Egyre tudatosabbak a magyar munkavállalók

A munkavállalók háromnegyede tartja fontosnak a munka és a magánélet összeegyeztethetőségét – derült ki a Családbarát Magyarország Központ munkaerőpiaci kutatásából. Az országos reprezentatív felmérés célja elsősorban a magyarországi atipikus foglalkoztatási helyzet feltárása volt, különösképpen...

Különleges kiállítással ünnepel a Népszava

1873-tól napjainkig vezeti végig a látogatót a magyar újságírás legnagyobb hagyományokkal bíró, folyamatosan máig is aktív napilapjának címoldalain keresztül a Fuga Építészeti Központban november 29-én nyíló kiállítás. A történelem nagy viharait is túlélő, idén...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Idén is keresik a legsikeresebb startupokat

A Tőkeportál, az MBH Fintechlab, a MAFISZ (HFA), az ÓUVC Venture Studio, a Startup Grind, a Pozi.io, a Startitup Győr, a Startup Hungary, a HUNBAN, a Global Startup Awards, a CIB bank, a 500VC...

Erős lehet az év vége az ingatlanpiacon

Nem csak az üzletekben, az ingatlanpiacon, a pénzintézetekben és a hivatalokban is dömpingre számítanak a Duna House és a Credipass szakértői idén decemberben. A befektetők ingatlanvásárlási kedvét az inflációkövető állampapír kivezetése erősítheti a megszokottnál...

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...

Fókuszban a multiplatform növekedés

A lineáris piac lassan elérheti a maximumát, és egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Borsány-Gyenes András. A Network4 Media Group vezérigazgatója beszélt a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....