- Hirdetés -

A biztonsági költségek miatt aggódnak a magyar vezetők

|

A biztonsági megoldások magas költsége, a fenyegetések alacsony szintű ismerete a munkavállalók körében, és a szakképzett munkatársak hiánya jelentik a három legnagyobb kihívást a digitális védelem biztosítása terén a magyar vállalatoknál. A Sophos megbízásából készült felmérésből az is kiderül, hogy kibertámadás esetén a hazai cégeket leginkább az foglalkoztatja, ha probléma állna be az értékesítési folyamat során.

A vezetők 45%-a a biztonsági megoldások és szolgáltatások árát tartja a legnagyobb akadálynak a vállalat kiberbiztonságának biztosításában – ezt a kérdést egyformán említik a kis- és nagyvállalkozások. Érdekes módon a költségeket illetően sem a vizsgált szervezetek éves árbevételének mértéke, sem a foglalkoztatottak száma nem bír nagyobb jelentőséggel. A csehek és a lengyelek nagyságrendileg hasonlóan vélekednek erről a problémáról. A megkérdezettek 53%-a, illetve 35%-a a védelmi megoldások árát jelölte meg a legfontosabb kiberbiztonsági kihívásként.

A felmérésből az is kiderül, hogy átlagosan minden negyedik magyar vállalatnak nincs költségvetése a kiberfenyegetésekkel szembeni védelemre. Minél kisebb a forgalom, annál nehezebb erre költségvetést biztosítani.

Nem csak a pénz áll a kiberbiztonság útjában

Csaknem minden harmadik vezető (32%) elismeri, hogy az adat- és rendszervédelemre való odafigyelés hiánya is komoly probléma. Érdemes megjegyezni, hogy erre a nehézségre a középvállalkozások 41%-a mutatott rá. Érdekes módon mind a kisebb, mind a nagyobb cégeknél a válaszadók észrevehetően kisebb százaléka - 24%, illetve 27% - vetette fel ezt a kérdést.

"A magyar menedzserek és igazgatók alig 7 százaléka jegyzi csak meg, hogy cégüknél megnőtt az érdeklődés a kiberbiztonság iránt az orosz ukrajnai invázió kezdete után" - kommentálja Szappanos Gábor, a Sophos kiberszakértője. - Ez nem is meglepő, hiszen a biztonságvédelem túl bonyolulttá vált ahhoz, hogy a cégek önerőből gondoskodjanak. A kiberbűnözők egyre merészebb támadásai azt jelentik, hogy jobb eszközökre és több készségre van szükség a biztonsági csapatoknak. Ez megnöveli az IT-környezetek védelmének költségeit – ezért tapasztaljuk megnövekedett érdeklődést a SECaaS (Security as a Service) szolgáltatások iránt. Azok a cégek, amelyek nem engedhetik meg maguknak az egyszeri nagy vásárlást, jóval alacsonyabb, ismétlődő előfizetési díj mellett profitálhatnak a szakemberek szakértelméből és a személyre szabott megoldásokból.

Az alkalmazottak akadályozzák a kiberbiztonságot?

A válaszadók közel 17%-a olyan alkalmazottakra is rámutatott, akik nincsenek tisztában a kiberfenyegetésekkel. Ezt a problémát gyakrabban említették, mint a megfelelő megoldások megvalósításához szükséges időt (16%) vagy a vállalatok elavult informatikai infrastruktúráját (11%), azonban kevesebbszer, mint a képzett szakemberek hiányával (33%) kapcsolatos problémákat.

A csehek és a lengyelek a magyaroknál kisebb valószínűséggel mutatnak rá a biztonsági szakemberek felvételével kapcsolatos problémákra. Mindhárom ország válaszadói egyöntetűen egyetértenek abban, hogy a legkisebb aggodalmukat a külső kiberbiztonsági szolgáltatók elérhetősége jelenti.

"A Sophos által végzett munkavállalói felmérés eredményei azt mutatják, hogy a magyar cégek fele nem részesítette munkatársait kiberbiztonsági képzésben. Emiatt problémák adódhatnak a potenciális fenyegetésekkel kapcsolatos tudatosság terén, de abban is, hogy nem hajlandók változtatásokat végrehajtani a védelem téren. Ahol új megoldásokat – például kéttényezős ellenőrzést vagy titkosított VPN-kapcsolatokat – vezettek be, ott az alkalmazottak nem látják munkájukat akadályozónak. Másrészt a foglalkoztatottak kiberhigiéniára való oktatását érintő kérdésekben a hazai cégeknek még bőven van tennivalójuk" – teszi hozzá Szappanos Gábor

A cégek leginkább az értékesítési problémáktól tartanak

A magyar menedzserek 20 százaléka szerint egy kibertámadásnak különösen durva következménye lehet a cég likviditásával kapcsolatos problémáira (Lengyelországban és Csehországban ez a válaszadók 40, illetve 12 százaléka esetében tapasztalható).

Magyarország egy kibertámadás esetén leginkább a rendelések vagy szolgáltatások fennakadása miatt aggódik. Ez volt a magyar válaszadók leggyakoribb (26%) válasza. Lengyelországban a vezetők 37%-a – főként a legalacsonyabb árbevételű (52%) cégekből – jelezte, hogy nehézségei vannak a szolgáltatásnyújtás során. Ennek a csoportnak csaknem fele aggódik a kibertámadások esetleges pénzügyi szankciói és jogi következményei miatt is.

A kis- és nagyvállalatok válaszadói is úgy vélik, hogy egy kibertámadás negatív hatással lehet a cég imázsára. Magyarországon minden ötödik (23%) válaszol így, Lengyelországból minden harmadik (36%), Csehországból (22%)

A Sophos által közzétett State of Ransomware 2022 jelentés azt mutatja, hogy a ransomware támadások áldozatainak 94%-ánál az esemény negatívan befolyásolta a vállalat nyereségét. Ha a kiberbűnözőknek sikerül áttörniük a biztonságot, akkor szinte 100 százalékig biztos lehet benne, hogy a támadás megingatja a pénzügyi stabilitást. Ne feledjük, hogy a veszteségek nem csak a kibertámadás következményeinek felszámolásának vagy a váltságdíj kifizetésének költségeihez kapcsolódnak. A vállalati rendszerek feltörése az ügyfelek és az üzleti partnerek bizalmának elvesztését is eredményezheti, vagy büntetéseket kell fizetni, ami végső soron megnehezíti az üzleti életben maradást - figyelmeztet Szappanos Gábor.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...