- Hirdetés -

A cégek fele tervez létszámbővítést

|

- Hirdetés -

A hazai munkaerőpiacot jelenleg az erős jelöltoldali kereslet jellemzi: 2023 első 9 hónapjában egy álláshirdetésre átlagosan 59 százalékkal többen jelentkeztek, mint az előző év azonos időszakában, a munkanélküliségi ráta is nőtt, év-év alapon közel 12 százalékot. A munkaadók ennek ellenére megnövekedett toborzási költségvetésről és erőforrásigényről számoltak be – derült ki a Profession.hu idei HR Körkép felméréséből.

Bár jelenleg nagyobb mozgástérnek örvendhetnek a vállalatok a toborzás terén az előző évhez képes, hiszen több az elérhető potenciális munkavállaló a piacon, mégis inkább óvatosak, kivárás látható részükről: 2023 első 9 hónapjában a leglátogatottabb hazai állásportálon, a Profession.hu-n 17%-kal kevesebb állást hirdettek meg, mint tavaly ugyanezen időszak alatt.

Elhúzódó felvételi folyamatok

A munkaerő-felvétel intenzitásának csökkenése mellett évről évre egyre többen számolnak be az egy-egy pozíció betöltésére fordított idő hosszabbodásáról, sőt 2023-ban a munkáltatóknak csaknem harmada tapasztalta, hogy több költséget és erőforrást vitt el a toborzás. Azonos arányban vannak azok a cégek, amelyeknek kitűzött célja rövidebbé vagy rugalmasabbá tenni kiválasztási folyamatukat. A kiválasztási folyamat hossza csökkenthető a jól célzott hirdetéssel is: fontos, hogy minőségi önéletrajzú jelöltek jelentkezzenek az állásra, olyan potenciális munkavállalók, akik relevánsak a munkaadó számára.

A fizikai munkaköröknél általában sürgetőbb az új kolléga felvétele, a magasabb beosztású szakemberek keresésére azonban több időt szánnak a cégek: esetükben átlagosan 1-3 hónap alatt töltenek be egy pozíciót a hirdetés feladásától kezdve a jelölt belépéséig. Míg a felvételi folyamat felsővezetői és a speciális szakértői pozíciók esetében akár fél évet is igényelhet, addig a fizikai és a könnyen betölthető munkakörökre gyakori az egy hónapon belüli pótlás a jelenlegi helyzetben.

Munkaadói elvárások a toborzásban

Egyre fontosabbá válik a munkaadók számára a hatékonyság is: a cégek 80%-a legalább alkalmanként méri és elemzi álláshirdetéseinek eredményeit, miközben tízből négy piaci szereplő rendszeresen megteszi ezt – mutat rá a Profession.hu, amelyen a 2023 második félévében végzett vizsgálatban szereplő hazai állásportálokon keresztül érkezett jelentkezésnek több, mint a fele történt. A tematikus állásportál idei HR Körkép kutatásban részt vevő szakemberek azt is elmondták, hogy átlagosan a legalább 20-25 jelentkezőt bevonzó álláshirdetést ítélik sikeresnek. Kulcselvárásoknak a megfelelő tapasztalat, a végzettség és a bérigény számítanak. A szellemi munkakörökben meghirdetett pozíciók esetében a korábbi karrierút és a speciális tudás megléte felértékelődött a vállalatoknál a korábbi évekhez képest, a fizikai munkaköröknél pedig jelentős változás, hogy egyre kevésbé számít a jelentkező életkora és lakhelye a munkáltatók számára.

„A HR-csapatok kihívásai cégenként és iparáganként nagyon eltérőek: bizonyos szektorokban megfigyelhető, hogy a dolgozók akár egészen apró előnyök miatt is hajlandóak a szinte azonnali munkahelyváltásra, míg más területeken éppen az jelent problémát, hogy nehéz kimozdítani és megszerezni az értékes munkavállalókat. Ugyanakkor friss felmérésünk is rámutat arra a szinte általános trendre, amely a cégek elsődleges kihívását jelenti, hogy a jelöltek szakmai kompetenciája gyakran elmarad az elvárt szinttől, miközben a bérigényük kifejezetten magas” – mondta el a kutatás kapcsán Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója

Könnyebb lesz jövőre toborozni?

A magyar munkaadók többségének 2024-re vonatkozóan pozitívak a várakozásai: tízből öt cég növekedésre számít jövőre a foglalkoztatottak számában. A toborzási és kiválasztási folyamatokra felhasznált források mértékét tekintve a két évvel ezelőtt mért kimagasló optimizmust most egy óvatosabb, de bizakodó várakozás váltotta fel: tízből hat-hét cég stagnálásra számít. Az átlagosnál magasabb arányban jelezték a 2024-re várható HR költségvetés növelését a személyzeti tanácsadók, azok a cégek, amelyeknél volt és lesz is bérfejlesztés, az évente legalább 100 főt toborzó és a legalább 500 főt alkalmazó vállalatok.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Zenés program várja a gyerekeket

A Müpa különleges izgalmakkal készül május utolsó vasárnapjára a legifjabbaknak: május 26-án a Müpa Gyermeknapon ingyenes koncertek, mesés-táncos előadások, rengeteg kreatív és zenés foglalkozás, valamint sok-sok játék várja az egész családot bent az épületben...

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...