Az idén közel 12 százalékos csökkenést prognosztizál a globális hirdetési piacon a GroupM legújabb előrejelzése, és várhatóan a digitális szegmensben is visszaesés lesz majd. Jövőre ugyanakkor már magára találhat a szektor és jelentős, akár 8 százalékot meghaladó bővülés is jöhet.
A tavalyi 6,2 százalékos növekedés után idén a Covid-19 járvány miatt 11,9 százalékos visszaeséssel számol a globális reklámpiacon a GroupM. Ebben az adatban ugyanakkor nincs benne az amerikai elnökválasztással kapcsolatoban a jelöltek népszerűsítésére költött összeg, azzal együtt valamivel kisebb, 9,9 százalékos visszesés jöhet.
Az ügynökségi csoport elemzése szerint idén nagyobbat zuhanhat a globális reklámpiac, mint a 2008-as válság kirobbanását követő évben, 2009-ben ugyanis 11,2 százalékos visszaesést mértek. Igaz úgy tűnik, az azóta eltelt több mint egy évtizedben válságállóbb lett az ágazat, ugyanis akkor 1 százalékos globális GDP csökkenés mellett volt ekkora zuhanás, idén pedig várhatóan nagyobb mértékben esik majd vissza a GDP.
A következő év kapcsán viszont igencsak optimista a prognózis, 8,2 százalékos növekedést várnak a hirdetési költésekben az amerikai politikai reklámok nélkül, azokkal együtt pedig 5,9 százalékos bővülés jöhet.
Az előrejelzés szerint idén a digitális hirdetési piac is zsugorodik, igaz csak kis mértékbe, 2,3 százalékkal. A GroupM ebben az adatban nem számol a hagyományos médiumok digitális kiterjesztéseivel. Az erre az évre prognosztizált visszaesés több mint egy évtizedes töretlen növekedés után következik majd be. Ugyanakkor az egyéb hirdetési csatornák ennél nagyobb mértékben esnek vissza, így a digitális platformok részesedése a teljes reklámpiacon belül elérheti idén az 52 százalékot.
A televíziós hirdetések esetén jelentős, 17,6 százalékos csökkenéssel számol idén a GroupM elemzése, igaz jövőre visszafogott, 5,9 százalékos növekedés jöhet ebben a szegmensben. A nyomtatott sajtóban még nagyobb zuhanásra lehet számítani, akár a hirdetési bevételeik negyede is eltűnhet idén.