- Hirdetés -

A home office újabb árnyoldala

|

- Hirdetés -

A távoli munkavégzés miatt az alkalmazottak közti kommunikáció közel kétharmada megszűnt egyről a kettőre. A K&H családi vállalatok klubon kiderült, hogy rövidtávú célokkal és nagyobb bizalommal tehetünk azért, hogy ennek ne lássa kárát a szervezeti kultúra és a termelékenység.

Magyarországon 5 százalékról 28 százalékra nőtt az otthonról dolgozók aránya a koronavírus-járvány kirobbanása óta, és ezzel az üzleti találkozók és megbeszélések átkerültek a virtuális térbe, derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi rendezvényén. Az USA-ban már a GDP háromnegyedét otthonról állítják elő. Magyarországon azt várják a szakértők, hogy az emberek átlagosan nagyjából három napot fognak távolról dolgozni hetente, ami új kihívásokat jelent: szociálpszichológusok szerint a home office bevezetése óta 2,6-szorosára nőtt a kiégés esélye. Ez azért aggasztó, mert már 2017-ben is elégedetlen volt a munkavállalók 85 százaléka, majd a járvány hatással volt a biztonságérzetükre, most pedig az orosz-ukrán konfliktus jelent újabb lelki terheket. „A hibrid munkavégzésben a korábbiaknál is nagyobb kihívásokkal néznek szembe a vezetők: úgy kell fenntartaniuk a hatékonyságot, hogy közben jóval kevesebb időt töltenek kollégáikkal személyesen. Ezt az akadályt úgy lehet sikerrel venni, ha folyamatosan tájékoztatjuk őket arról, milyen nehézségek vannak a jelenlegi környezetben és arra milyen megoldásokkal tud reagálni a cég. Emellett pedig az egyéni kihívásokra és fejlődési lehetőségekről is rendszeresen egyeztetni kell. Például nemcsak hosszú távú, hanem 1-3 hónapos célokat is érdemes kitűzni. Ha ugyanis munkatársaink azt látják, hogy munkájuk belátható időn belül eredményt hoz, motiváltabbak lesznek és kevesebb eséllyel égnek ki – magyarázta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Egyes vezetők azonban túlzott megfigyeléssel próbálják kompenzálni a személyes találkozás hiányát. „A videóhívás nagyon jó megoldás, amikor fontos látni a reakciókat, például egy prezentáció előadásakor. Más helyzetekben azonban ahhoz vezet, hogy a résztvevők nem a megbeszélés tárgyára koncentrálnak, hanem a webkamerára, ráadásul legtöbbször önmaguk képére, így jóval kevésbé vannak jelen. Vagyis ez a megoldás kifejezetten kontraproduktív, ezekben az esetekben jelentősen hatékonyabbak a hanghívások” – javasolta Nagy-Józsa Dorottya, a Y2Y Hungary alapító-vezérigazgatója.

Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója, társtulajdonosa saját tapasztalatból tudja, hogy több tízmilliárdos céget építeni nem könnyű, de a kezdeti vállalati kultúrát megőrizni még nehezebb. Nekik azonban sikerült, amiben nagy szerepe volt annak, hogy rájöttek: nem a folyamatos megfigyelés a megoldás. „Amikor részletes előírásokkal szabályoztuk a munkavégzést, kiderült, hogy két okból sem érdemes ezt az utat választani. Egyrészt nem lehet mindenre előírást kitalálni, másrészt az idő egyre nagyobb része telt el adminisztrációval, szabályalkotással, és egyre kevesebb a valós feladatok elvégzésével. Ezért úgy döntöttünk, hogy alkalmazottainknak nagyobb szabadságot és felelősséget adunk. A lépés a részükről is bizalmat szült, és kialakult egy erre épülő vállalati kultúra. A légkör javult, a munkavégzés gördülékenyebb lett. Ráadásul így nemcsak kevesebb ellenőrzésre van szükség, hanem az az előnye is megvan, hogy a rendszer kiveti magából azokat, akik nem azonosulnak ezekkel az értékekkel. Van egy nagyon jó csapatunk, tele nyílt tekintetű, ambiciózus emberrel, akiknek hasonló az értékrendjük, mint a miénk. Nyitottak az új ötletekre, a megoldás érdekében képesek kompromisszumot kötni és tudnak csapatban dolgozni” – mondta a vezérigazgató. A szellemi munkakörök tekintetében a pandémia alatt annyira sikeresen működött a home office, hogy úgy döntöttek, a továbbiakban sem állnak vissza a korábbi modellre, heti két nap továbbra is otthonról dolgoznak, és hogy a munka-magánélet egyensúly ideális maradjon.

A Harvard Business Review kutatása szerint a családi vállalatoknál lassabban cserélődnek az alkalmazottak az átlaghoz képest, vagyis hosszabb távban gondolkodnak. Így náluk kiemelten fontos, hogy a munkatársak személyesen is ismerjék a vezetőt. Több száz, akár ezer alkalmazott esetén ez nem könnyű, de van megoldás. Lévai Bálint a vállalat óbudai irodaházában rendszeresen más-más osztállyal ül le ebédelni, ahol bárki felteheti kérdéseit, hangot adhat javaslatainak és személyesen beszélhet vele. Így amellett, hogy megismerhetik, mindenki érezheti, hogy meghallgatják, és értékelik a véleményét, nem csak egy homokszem a gépezetben. Emellett negyedévente találkozik az új belépőkkel, ahol interaktívan arról beszél, hogy milyen céget szeretne építeni, milyen kultúrában szeretne dolgozni, és ebben hogyan találhatja meg a helyét az új belépő.

„Többek között az ezekhez hasonló jó példákat, a cég életét stratégiai szinten átható megoldásokat ismerjük el immár 2015 óta a K&H családi vállalatok kiválósági díjjal is. Idén négy olyan aktuális kategóriában lehet nevezni, amely minden családi vállalat életében kiemelt szerepet játszik: innováció, környezetvédelmi fenntarthatóság, hosszú távú stratégia és generációváltás. A jelentkezéseket július 31-ig várjuk itt” - tette hozzá Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Sokba kerülhet az iskolakezdés

Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, amennyiben a tanulónak új iskolatáskára is szüksége van, akkor akár meg is duplázódhat ez az összeg a REGIO JÁTÉK friss felmérése alapján. A tanszer-beszerzés augusztusban tetőzik,...

Idén a horvát tengerpart a sláger a magyar nyaralóknál

A júliusban megkötött utasbiztosítások több mint kétharmada tengerparti nyaralásra szólt. A legnépszerűbb úti cél Horvátország volt, a legdrágább biztosítás pedig meghaladta a 180 ezer forintot – derül ki a Bank360.hu utazási indexéből.  Június után...

Szeptember elején lesz a BuSho

Augusztus 30. és szeptember 4. között tartják a 18. Budapest Short Film Fesztivált, vagy közismert nevén a BuSho-t, amelyen a nevezett csaknem 1000 filmből 65-öt láthatnak az érdeklődők a fővárosban. A fesztivál fő helyszíne a...

Két hét és visszatérnek a párkereső gazdák

Augusztus 29-én indul a Házasodna a gazda, az RTL Klub társkereső realityjének 5. évada minden hétköznap este lesz látható a csatornán.  A műsorvezető Nádai Anikó lesz, az epizódok az RTL Most platformon is megtekinthetők...

Tovább nőtt a Lenovo nyeresége

Erős első éves eredményeket jelentett be a Lenovo Group, amely így a kilencedik egymást követő negyedévben növelte mind a bevételét, mind a nyereségét. Az első negyedéves nettó nyereség a tavalyihoz képest 11 százalékkal 516...

A Gránit Bankkal növekszik tovább az Equilor

Változatlan menedzsmenttel folytatja működését az Equilor Befektetési Zrt., miután a Gránit Bank Zrt. 50 százalék plusz egy szavazatnyi részesedést szerez a több mint 30 éves magyar befektetési szolgáltatóban. Az Equilor 49,9 százalékos tulajdonosa továbbra...
sms mobiltelefon

Alkalmazások, amik megkönnyítik az életünket

Attól, hogy aktív internethasználókká válunk, még nem kell egész nap a kijelző vagy a képernyő előtt gubbasztanunk. Sőt, az online megoldások közül sok nemhogy időrabló, de időt is spórolhatunk vele. A fiatalok világnapjára a...

Így lehet élmény a tanulás

Sokat tehetnek a szülők az iskolakezdésre készülve is azért, hogy megkönnyítsék gyerekeiknek a tanulást. Ebben kulcsszerep az okoseszközöknek juthat, amelyek a hagyományos tankönyvekkel szemben nem csak az információt bocsátják rendelkezésre, hanem az agy bal...

A befektetők uralják a nyári ingatlanpiacot

 Az ingatlanpiacon továbbra is kitart a nyár, az extrém szabadságolási időszak és a változó gazdasági és társadalmi környezet erős, legutoljára a járvány sújtotta 2020-as év májusában tapasztalt visszaesést jelentett a tranzakciók számában. 2022 júliusában...

Nagyot zuhanhat a használt lakások ára

A gáz és az elektromos áram árának emelkedésére azonnal megnőtt a kínálat a régebbi építésű, nagy alapterületű és belmagasságú házak hirdetései között, miközben az újlakások iránti kereslet érezhetően emelkedett. Dr. Sziszák György, a Sziszák...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezek voltak a legkelendőbb termékek az Euronicsnél

Airfryerek, telefonok és robotporszívók – ezek a legnagyobb fejlődést mutató termékkategóriák 2021 és 2022 júniusa között a magyar tulajdonban lévő Euronics Műszaki Áruházlánc éves kimutatása alapján. A tavaly márciusi boltzár után a vásárlók lelkesen...

Sokba kerülhet az iskolakezdés

Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, amennyiben a tanulónak új iskolatáskára is szüksége van, akkor akár meg is duplázódhat ez az összeg a REGIO JÁTÉK friss felmérése alapján. A tanszer-beszerzés augusztusban tetőzik,...

Idén a horvát tengerpart a sláger a magyar nyaralóknál

A júliusban megkötött utasbiztosítások több mint kétharmada tengerparti nyaralásra szólt. A legnépszerűbb úti cél Horvátország volt, a legdrágább biztosítás pedig meghaladta a 180 ezer forintot – derül ki a Bank360.hu utazási indexéből.  Június után...

Szeptember elején lesz a BuSho

Augusztus 30. és szeptember 4. között tartják a 18. Budapest Short Film Fesztivált, vagy közismert nevén a BuSho-t, amelyen a nevezett csaknem 1000 filmből 65-öt láthatnak az érdeklődők a fővárosban. A fesztivál fő helyszíne a...

Két hét és visszatérnek a párkereső gazdák

Augusztus 29-én indul a Házasodna a gazda, az RTL Klub társkereső realityjének 5. évada minden hétköznap este lesz látható a csatornán.  A műsorvezető Nádai Anikó lesz, az epizódok az RTL Most platformon is megtekinthetők...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....