- Hirdetés -

A legfiatalabbak vannak a legjobb helyzetben, ha munkakeresésről van szó

|

Sokkal kevesebb a különbség az X, Y és Z generáció világlátása és munkához való hozzáállása között, mint amit elsőre gondolnánk, de mindegyik csoport úgy tartja, hogy az előtte pályát kezdőknek egyszerűbb dolga volt az életben – többek között ez derült ki a Profession.hu reprezentatív kutatásából, ami azt vizsgálta, hogy mi igaz az álláspiacon legaktívabb három generáció egymásról alkotott sztereotípiáiból.

A piacvezető állásportál a három jelenleg legaktívabb, az X (1965-1979), az Y (1980-1994) és a Z (1995-2004) generáció tagjait kérdezte az attitűdjeikről és tapasztalatikról. Az X generáció tagjainak több mint fele kevesebb mint 1 hónap alatt el tudott helyezkedni a tanult szakmájában. Fél éven belül pedig összesen 79 százalékuknak sikerült ez. Bár az összképet részben torzítja a rendszerváltás, de így is látványos a változás: az Y generáció tagjai közül feleződött a kezdeti siker és csak 26 százalékuk tudott gyorsan megfelelő munkát találni. Fél éven belül 58 százalékuk foglalkozhatott azzal, amit tanult. A legfiatalabb, Z generáció esetében még kevesebben, csupán 18 százalék talált hetek alatt munkát, viszont az ezt követő két hónapban szinte kilőttek és végül fél éven belül már 67 százalékuk helyezkedett el a szakmáján belül.

Az 1980 előtt született munkavállalók közül közveszélyes munkakerülők kevesen lettek, de 17 százalékuk csak egy év után tudott a szaktudásának megfelelően elhelyezkedni. A legnehezebben a következő generációnak sikerült a kezdés, 34 százalékuk nem kapott egy éven belül lehetőséget, hogy a szakmájában dolgozzon. A Z generációnál ez a szám ismét csökkent, 30 százalékra, ezzel részben megdől az a feltételezés, hogy régebben minden könnyebb lett volna a pályakezdésnél – ráadásul, egyre jellemzőbb, hogy olyan munkakörökbe keresnek jelentkezőket, amiket még nem is tanítanak az iskolákban.

Megfigyelhető, hogy minden korosztály legjellemzőbb berögződése, hogy a közvetlenül előtte elhelyezkedőknél gondolja azt, hogy jobb volt a helyzet a munkaerőpiacon: az X generáció képviselőinek harmada szerint 1980-as években volt legegyszerűbb kezdőpozíciót találni, az Y generációsok negyede a 2000-es évekre gondolja ugyanezt, a Z generáció szerint pedig a 2000 és 2010-es évek voltak a legkönnyebbek. Ezzel szembe megy, hogy minden válaszadói csoport közül tízből négyen azt vallják, hogy a 18-27 éveseknek a legkönnyebb munkát váltaniuk jelenleg.

Az idősek hosszabb távon terveznek, de nem minden fiatal türelmetlen

Nem meglepetés, hogy minél idősebb valaki, annál kevésbé keresi a változást, de ehhez az alapvetéshez képest is kifejezetten magas azoknak az aránya az X (47%) és Y (40%) generációban, akik 10 évnél is tovább terveznek a jelenlegi munkahelyükön. Közel felük szerint egyébként is az az ideális, ha egy munkavállaló legalább ennyi időt tölt el egy helyen. A Z generáció esetében csak minden ötödik válaszadó maradna a mostani munkáltatójánál ilyen sokáig, és csak negyedük szerint jó ötlet ennyi időt váltás nélkül dolgozni.

A legfiatalabb álláspiaci generáció 18 százaléka mostanra már a negyedik munkahelyváltásán is túl van, míg az X generációs válaszadók 10 százaléka az első, további 10 százaléka pedig életének második munkahelyén dolgozik még mindig.

A Profession.hu HR igazgatója szerint tévút, ha a munkáltató bedől a generációkkal kapcsolatos sztereotípiáknak: „Egy álláskereső hozzáállására nagyobb hatással van a személyisége, az otthonról hozott értékei és a korábbi tapasztalatai, mint maga az életkora. Valaki nem csak attól lesz lojális, mert hosszú évekig nem vált munkahelyet, hanem attól, hogy motivált és hasznos tagja a csapatnak. A fiatal generáció tagjai így mutatják meg az elhivatottságukat. Megfordítva pedig a teljesítményt sem érdemes csak rövidtávon mérni, az idősebbek a tapasztaltságuk miatt jellemzően hosszútávon képesek tartani a munka elvárt minőségét és erre motiválják a mellettük dolgozó fiatalokat is” – mondta Simon-Göröcs Lili.

Kevesebbet elégedetleneknek a fiatalok, mint gondolják róluk

Nincs jelentős eltérés a fiatalok és az idősebbek között az első fizetésük megítélésében. A korcsoportok válaszadóinak többsége annyit keresett pályakezdőként, amire számított, ezt követi a „reméltnél kevesebb” válasz mindenkinél. A felelősség kérdésében sincs különbség, a munkavállalók fele szerint túl sok felelősséggel jár a beosztása, függetlenül annak elhelyezkedésétől a ranglétrán.

A Z generáció tagjainak többsége elégedettebb a munkája és a magánélete közötti egyensúllyal, mint az X és Y generáció, többségük pozitívan látja a szakmai jövőjét és közel felük úgy érzi, most is lehetősége van a fejlődésre. Bár nem jelentős az eltérés, de leginkább ők (56%) érzik azt, hogy stresszes a beosztásuk. A korosztály legfiatalabb tagjai még csak 17 évesek, de a válaszadók között nem volt olyan, akinek legalább egy (minimum részmunkaidős) munkahelye ne lett volna korábban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Havi tízezer dollár hirdetéskeretet hagynak az asztalon a nonprofit szervezetek

Ennyit biztosítana a Google hirdetéskeretre. Ha hallottak is a lehetőségről, akkor sem tudnak hatékonyan élni vele.Nem újdonság a Google for Nonprofits szolgáltatáscsomagja, azonban a legtöbb magyar nonprofit szervezet számára ismeretlen. Egész röviden, a keresőóriás...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...