- Hirdetés -

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

|

- Hirdetés -

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek ellenére a legtöbb hazai cégvezető még 2023-ban is figyelmen kívül hagyja azt, hogy cége milyen informatikai megoldásokat használ. Napjainkban viszont már minden vállalkozásnak szüksége van arra, hogy megfeleljen az adatkezelésre vonatkozó hatósági előírásoknak, amihez elengedhetetlen a profi informatikai háttér. Az EU által bevezetett GDPR és az ISO 27001 informatikai biztonsági minősítés csak két példa azok közül a szabványok közül, amelyeknek a követése ma már nemcsak egy választható lehetőség, hanem nélkülözhetetlen a vállalatok fejlődéséhez és a piaci versenyben maradáshoz. Emellett arra is fel kell készülni, hogy egyre több iparágra lesz kötelező érvényű a NIS2 irányelv, ami a legmagasabb szintű kiberbiztonságot biztosító intézkedés az Unióban.

“Az informatika már 15 éve is rendkívül fontos volt az üzleti életben, mégis azt látom, hogy a legtöbb vállalkozás a mai napig nem veszi komolyan. Én tömegével találkozom olyan cégekkel, ahol nincs víruskereső, nincs mentés vagy fogalmuk sincs, hogy hol vannak az adataik. És itt most nem az öt-tíz fős mikrocégekről beszélek, hanem nagy, 100-150 fővel rendelkező vállalatokról. Jó lenne, ha a cégvezetők felismernék, hogy a korszerű technológia és az adatvédelem nem egy kényelmi szempont, hanem egy olyan terület, aminek elhanyagolása az egész vállalkozás jövőjét veszélyeztetheti.” - magyarázta Juhász Viktor az üzleti informatikai megoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.

Érdemes mihamarabb megkezdeni az IT szabványokhoz való felzárkózást

Sajnálatos módon, a legtöbb magyar KKV még mindig nem fektet elegendő erőforrást az IT rendszerek és az adatkezelés felülvizsgálatába, pedig a hatósági előírásoknak való megfelelés több szempontból is létfontosságú lehet a cégeknek. Nem kell messzire mennünk a példákért: mivel az EU által kötelezően előírt GDPR követelményei folyamatosan szigorodnak, így az elmúlt években számos vállalkozás a saját bőrén tapasztalta meg, hogy milyen súlyos jogi és nem utolsósorban pénzügyi következményekkel jár az, ha nem felel meg az előírásoknak. Ezenkívül egyre több cég számára válik fontossá az ISO 27001 minősítés, ami az adatok biztonsága mellett az informatikai rendszerek stabilitását is szavatolja. Ez a GDPR-nál (Általános Adatvédelmi Rendelet) is egy jóval összetettebb és szigorúbb szabvány, és bár még nincs a jogszabályban kötelezően előírva, a komolyabb cégek többsége már nem köt üzletet olyan partnerrel vagy beszállítóval, aki nem rendelkezik ezzel a minősítéssel. Ugyanez a helyzet a NIS2 (Network and Information Systems Directive) irányelvvel, melynek célja az olyan kritikus infrastruktúrák és szolgáltatások biztonságának növelése, amelyek elengedhetetlenek az európai gazdaság és társadalom működéséhez. Ez a szabvány egyelőre az olyan adatbiztonsági szempontból kritikus ágazatokat érinti, mint az energetika, közigazgatás, pénzügyi szolgáltatások, egészségügy vagy víz- és élelmiszerellátás, azonban nem kizárt, hogy a GDPR-hoz hasonlóan hamarosan ez az irányelv is kötelező érvényű lesz az EU-s vállalkozások többségére.

“Arra lehetett számítani, hogy a Covid vagy a zsarolóvírus támadások majd ráébresztik a hazai cégvezetőket arra, hogy komolyabban vegyék az informatikát, de látom, hogy hatósági szabályozás nélkül nem érhető el a kiberbiztonság terén radikális változás. A minősítési rendszereken keresztül végre talán most először beindult egy olyan szabályozási folyamat az informatikában, ami valóban előremutató ilyen téren.” - vélekedett Juhász Viktor IT szakértő.

A biztonsági megoldások nélküli cég olyan, mint egy fék nélküli autó a forgalomban

A szakértő szerint az informatikai előírásoknak való megfelelést azért is halogatják sokszor a cégek, mert bonyolultnak és költségesnek gondolják, pedig az informatika alapvetően egy termelőeszköz, ami minél jobban működik, annál nagyobb hasznot hoz a vállalkozásoknak. Mivel az IT szabványok pontról pontra előírják, hogy a cég milyen feladatra milyen megoldást alkalmazzon, így egyértelmű iránymutatást ad az informatikával kapcsolatban, ami olyan szempontból könnyedség a cégvezetőknek, hogy nem nekik kell megtervezniük, hogy IT területen milyen intézkedéseket végezzenek. A különböző szabványok terjedelme és részletessége eltérő, de mindegyik egyértelmű leírást tartalmaz az IT-ra vonatkozó előírásokról, így a vállalkozás egy amolyan “check list”-ként végigmehet rajtuk és megtalálhatja a hiányos pontjait. És bár az alternatív megoldások terén van a cégeknek némi mozgástere, a szakértő szerint nem éri meg túlságosan eltérni a szabványokban előírtaktól, mert a tanúsítványokat kiállító szervek alapos ellenőrzést végeznek.

“Szerintem az, hogy ma nincs egy cégnek mondjuk víruskeresője, egy olyan dolog, mintha úgy mennék ki az autómmal a forgalomba, hogy nincsen rajta irányjelző vagy fék. Mivel az IT-ban organikusan egyelőre nem terjedtek el tömegesen a biztonsági megoldások, így szabályozásra volt szükség. A legtöbb adatbiztonsági lépést ugyanúgy nem lehet megkerülni, mint az autóban egy jól működő fékrendszert. gy látom, hogy végső soron a piaci érdekek mentén fognak elterjedni ezek a szabványok, mert várhatóan néhány éven belül a cégek többsége egymást fogja erre rákényszeríteni.” - vélekedett Juhász Viktor.

Előnyből indulnak azok a vállalkozások, akiknek már felhőben van az IT rendszerük

Mivel az olyan vállalati felhőszolgáltatók, mint a Google vagy Microsoft nem kötnek az adatkezelésre, vagy biztonságra vonatkozó kompromisszumot, így azok a cégek, akik felhőrendszert használnak 25-30 százalékát már biztosan teljesítik a szigorú szabványoknak. Íme néhány előírás, amit a felhő automatikusan megold:

1. Spam- és vírusvédelem: A felhő rendszerek saját védelmi szisztémával rendelkeznek.

2. Biztonságos távoli adatkezelés: a felhő megoldja, hogy az adatokat az irodán kívülről is ugyanolyan biztonságosan használhassuk, mint az irodában, így a távmunka problémáját is megoldja.

3. Megbízható jelszó kezelés: a felhőben a kétfaktoros autentikációnak és a titkosított csatornáknak köszönhetően maximális védelem alatt állnak a jelszavak.

4. Felhasználók hitelesítése: a felhőben kötelező minden felhasználó hitelesítése.

5. Naplózás: a naplózás segítségével látható, ki milyen műveleteket hajtott végre, aminek köszönhetően sokkal védettebb lehet a vállalkozás rendszere a külvilágtól.

6. Eszközfüggetlenség: a felhő megszünteti a felhasználók kiszolgáltatottságát a számítógép felé, mivel más eszközökről is könnyen elérhető és használható.

7. Adatok titkosítása: a felhőben minden információ titkosított csatornákon keresztül áramlik.

8. Tárhely: A skálázható felhőtárhely rugalmas megoldást biztosít a céges adatok tárolására, így kényelmesebb és költséghatékonyabb a saját szervereknél.

9. Felhasználók kezelése és nyilvántartása: mivel a felhőrendszer előfizetések esetében általában a felhasználók száma határozza meg a díjszabást, így sokkal pontosabb nyilvántartást kell vezetnie erről a cégeknek, ami tudatosabb felhasználó-kezeléshez vezet és megkönnyíti az átláthatóságot.

Amit a felhő nem old meg, azt a jó IT szolgáltató biztosíthatja

Akadnak az IT szabványokban olyan pontok is, amiket a felhő önmagában nem old meg. Ezek főként az olyan emberi tényezőkre vonatkoznak, mint például az adatok rendszerezése vagy az adatszivárgás. Azonban a munkatársak edukációjával és rendszeres ellenőrzésekkel az emberi veszélyforrások is minimálisra csökkenthetők. Egy megbízható IT szolgáltató erre nemcsak akkor gondol, ha a vállalkozás egy bizonyos szabvány bevezetése előtt áll, hanem már a kezdetektől ebbe az irányba tereli a céget.

“Szerintem attól jó egy IT szolgáltató, hogy van, amiben nem köt kompromisszumot. Az adatbiztonság egy ilyen dolog. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem ajánlunk fel különböző megoldási lehetőségeket. A hatékony IT menedzsment mindig a cég üzleti érdekeit tartja szem előtt, márpedig a digitalizáció és a korszerű megoldások ma mindenképpen az egyik legfontosabb tényezői a vállalkozások sikerének.” - hangoztatta Juhász Viktor a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...

Automata boltot nyitott a Spar

Mesterséges intelligencián alapuló, pénztáros és eladók nélküli SPAR automata üzlet működött két napon át Budapesten, Európa legnagyobb Sneakerness fesztiválján. Az elsősorban a Z-generáció tagjainak szánt szolgáltatás teszt-üzemmódban dolgozott, de a mobil „Satellit Store S”...

Messze még a hazai cégek valódi felelősségvállalása

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact...

Egyre tudatosabbak a magyar munkavállalók

A munkavállalók háromnegyede tartja fontosnak a munka és a magánélet összeegyeztethetőségét – derült ki a Családbarát Magyarország Központ munkaerőpiaci kutatásából. Az országos reprezentatív felmérés célja elsősorban a magyarországi atipikus foglalkoztatási helyzet feltárása volt, különösképpen...

Különleges kiállítással ünnepel a Népszava

1873-tól napjainkig vezeti végig a látogatót a magyar újságírás legnagyobb hagyományokkal bíró, folyamatosan máig is aktív napilapjának címoldalain keresztül a Fuga Építészeti Központban november 29-én nyíló kiállítás. A történelem nagy viharait is túlélő, idén...

Nagyot ment „A LEGO Oroszlán” az idei Effie-n

A marketing Oscarjaként is emlegetett Effie hazai versenyének nagy győztese a három Arannyal és a Platina Effie-vel jutalmazott „A LEGO Oroszlán” című pályamű lett. A LEGO Hungary és a Red Lemon Media kampánya az...

Az E.ON a Cafét választotta

Régiós médiaügynökségi partnert választott magának az E.ON SE energiavállalat, a tendernyertes a Mediaplus, melynek magyarországi partnere a Café Reklám. 2024-től indul el a közös munka, amelyben a Café az E.ON Hungária Csoport médiatervezési, stratégiai...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ez lehet az okosmobilok jövője

Abu-Dzabiban, a Fortune Global Forum 2023-on Dr. Ray Guo, a HONOR marketingigazgatója beszélt az okos készülékek jövőjéről. Egyéb vállalati vezetőkkel tárgyalta az intelligens világ jövőképét, kitérve a hajlítható eszközök népszerűségére, a mesterséges intelligenciára és...

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Szoboszlaival kezdi az új évet a Network4

December 3-án a MATCH4-en láthatják a szurkolók, ahogyan a Liverpool a Fulhamet fogadja, közvetlenül karácsony előtt, december 20-án pedig a Liverpool - West Ham Ligakupa-negyeddöntő kerül képernyőre. A rajongóknak jól indul az új év...

Jeges izgalmak a Sport TV-n

Nem volt még arra példa Magyarországon, hogy televízióban is követhető legyen az U20-as divízió 1/A jégkorong-világbajnokság. A Sport TV azonban december 10-16. között élőben közvetíti a magyar válogatott mérkőzéseit a hazai eseményről.December 10. és...

Hatalmas a különbség a borvidékek ingatlanárai között

Magyarország hat borrégiója közül az Etyek-Budai, a Móri, a Neszmélyi, a Pannonhalmi és a Soproni borvidéket magában foglaló Felső-Pannon borrégióban volt a legdrágább, csaknem 500 ezer forint a lakások négyzetmétere 2022-2023-ban. A legalacsonyabb, négyzetméterenkénti...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...

Fókuszban a multiplatform növekedés

A lineáris piac lassan elérheti a maximumát, és egyre inkább van egy olyan típusú közönség, amelyik a streaming felé fordul – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Borsány-Gyenes András. A Network4 Media Group vezérigazgatója beszélt a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....