- Hirdetés -

A magyar vállalkozók többsége csődben van

|

- Hirdetés -

A jelenlegi gazdasági környezet, gondoljunk akár az adózási változásokra, az egyre növekvő inflációra, az euró–forint árfolyam kedvezőtlen alakulására, mind olyan hatással vannak a magyar kis és közepes vállalkozásokra, hogy a stabil működésből hirtelen csődközelben találhatják magukat.

Nincs idő halogatni! Meg kell találni azokat a problematikus pontokat, amelyek gyengítik a vállalkozás eredményességét, és félre kell tenni a pesszimista gondolkodást. Egy válságba ugyanis nem csak belebukni lehet, hanem sikeresen, megerősödve is túl lehet jutni rajta. Pongor-Juhász Attila cégfejlesztési tanácsadó mutatja, hogyan.

„A cégvezetőknek az egész eddigi gondolkodásmódjukat felül kell vizsgálniuk és a jelenlegi helyzethez alakítani. Aki a Covid előtti kedvező gazdasági környezetben nem képezett magának készpénztartalékot, nem figyelt a csapata összetételére vagy a vevői körére, az most nagy bajban van és még nagyobb bajban lesz, ha nem változtat ezen. Jó hír, hogy soha nem késő! Viszont azt látom, hogy sokan azért kerülnek csődbe, mert még most sem képesek a váltásra” – hangsúlyozta Pongor-Juhász Attila.

Rés(ek) a pajzson

Fontos, hogy az a tulajdonos-cégvezető, aki maga is a cégében dolgozik, tisztában legyen azzal, hogy hol vannak a rések a pajzson, és ha ezeket felismerte, képes legyen azokat priorizálni.

A gondok jellemzően 5 fő területen jelentkezhetnek:

1. Értékesítés

Ha nincs folyamatosan beáramló új vevő, nem zajlik értékesítés, nincs bevétel.

2. Profitabilitás

Hiába sok az árbevétel, ha nem figyel arra, hogy legyen megfelelő készpénztartalék, már csődben van.

3. Önjáró munkatársak

Ha nincs olyan munkatársi csapata, akik támogatják őt a nehéz időkben is, akik szakértelemmel, lojalitással fordulnak a feladatokhoz, akkor a vezető magára marad a cégben. Bár úgy gondolja, vannak munkatársai, jól meg is fizeti őket, mégis neki kell elintézni a dolgokat, ha eredményt akar.

4. A vállalkozás gépháza, háttér rendszerei és folyamatai

Egy jól működő vállalkozásnak ésszerűen felépített struktúrája van, a folyamatokba gyorsan és könnyen be lehet illeszteni akár egy új munkatársat, akár plusz tevékenységi kört, amellyel árbevételt tud növelni.

5. A cégvezető szerepe, azaz mennyire válságálló maga a cégtulajdonos

Ha a vállalkozó aktívan részt vesz cége irányításában, sok múlik azon, hogy gondolkodásmódjában, mentalitásában mennyire stabil, rizikóálló. Az ő higgadtsága és megfontoltsága lesz a mérvadó a kollégák és a vevők irányába is.

„Sokszor éppen azt nem vesszük észre, ami a szemünk előtt van. Egy külső szemlélő könnyebben fedezheti fel az esetleges problémákat, mint az, aki folyamatosan abban a közegben mozog. Már az is jelentős előrelépés, ha a cégvezető érzékeli, hogy valami baj van, de ha nem jön rá, hogy pontosan hol, illetve nem állít fel fontossági sorrendet, hanem elkezd kapkodva lyukakat tömködni, nehéz helyzetben találhatja magát” – mutatott rá a cégfejlesztési tanácsadó, aki üzleti mentor is egyben.

A Rés a pajzson üzleti rizikóelemzés ingyenes online teszt kitöltésével a cégvezetők könnyebben ráláthatnak arra, hogy mely területek kívánnak több odafigyelést, esetleg változtatást.

Válságok korábban is voltak – nem csak túl lehet élni, hanem vannak, akik megerősödve kerülnek ki belőle

Gazdasági válságok voltak, vannak és lesznek. A pénzügyi és gazdasági válságot elkerülni nem tudjuk, ha viszont most megfontoltan végiggondoljuk a lehetőségeinket, felkészülünk rá, nemhogy jó eséllyel éljük túl, de még profitálhatunk is belőle. Ehhez azonban tudatos tervezésre, következetes megvalósításra és magabiztosságra van szükség.

„A válságok hasonló forgatókönyv szerint zajlanak. Általában úgy kezdődnek, hogy a hosszan tartó gazdasági teljesítményromlás miatt a fogyasztók kevesebbet vásárolnak; emiatt idővel csökken a termékek és szolgáltatások értékesítése is. Ezért a termelők csökkentik a termelést; így csökken az érintett iparágak munkaerőigénye; ez munkanélküliséget szül, majd sok cég bezárásra kényszerül. Így csökken a piacon a tőkemozgás és eljutunk a gazdasági válsághoz. Viszont még a folyamat ismeretében sem egyszerű előre jelezni, csak a legelhivatottabb pénzügyi szakemberek képesek rá, és még ők is tévedhetnek” – vázolta Pongor-Juhász Attila.

Ahhoz, hogy megfelelően tudjuk kezelni a gazdasági válságot, tisztában kell lennünk annak 5 fázisával, hiszen, ha megértjük a mindenkor érvényes emberi reakciókat, amelyeket egy krízishelyzet kiválthat belőlünk, sokkal könnyebben állíthatjuk fel a válságkezelés stratégiáját.

1. Döbbenet

A válság hatására az emberek lefagynak. Jellemző, hogy a korábbi évek bősége elhitette velünk, hogy nincs mitől tartani. Ezért igazi sokként ér minket az újabb pénzügyi krízis.

2. Kétségbeesés

Ezen a ponton a legtöbbünket az érzelmeink irányítanak. Irracionális döntéseket hozunk, érzelmi alapon. A legtöbb cég ilyenkor bocsátja el tömegesen a munkatársait vagy szélsőséges esetben lehúzza a rolót vagy kezdenek el tömegével WC papírt vásárolni az emberek.

3. Újratervezés

Azok számára, akik nem adták fel, ekkor kezdődik meg az üzleti lehetőségek elemzése, a termékkör, a munkatársi csapat, illetve a vevőkör újragondolása.

4. Újraindulás

A cégvezető megvalósítja az előzőfázisban kidolgozott új profit- és/vagy üzleti modellt. Ez sok vállalkozó számára nehéz, ugyanis gyakorlatilag mindent elölről kell kezdeni.

5. Fellendülés

A gazdaság teljesítménye javul, az emberek újra elkezdenek költeni. Aki eddig kitartott, most tetemes előnyre tehet szert, hiszen ütős csapattal, működőképes folyamatokkal és stabil pénzügyi helyzettel kezdheti meg szárnyalását.

Válságálló vállalkozás

A legtöbb vállalkozót ma az foglalkoztatja, miként lehet egy vállalkozás válságálló. Bár minden válság valamiképpen más, a közös vonások mentén fel tudunk készülni a következőre.

„Az a vállalkozás fogja túlélni – sőt, akár felemelkedéssel zárni – a válságot, amelyik magabiztos, stabil háttérrel rendelkező, tudatos vezetőt tudhat magáénak; pénzügyileg stabil és vannak tartalékai; következetes, jól működő rendszerekben dolgozó, motivált munkatársakkal rendelkezik; megfelelő arányban épít az új és a meglévő vevőkre, és emellett nincs túl nagy kitettsége egyetlen vevő, ügyfél, termék- vagy szolgáltatástípus felé sem” – ismertette az Önjáró Vállalkozások üzleti mentora.

A gazdasági válság, amellett, hogy sokak számára komoly kockázatot jelent, néhányak számára a kiemelkedés lehetőségét is magában foglalja. Tartozzunk ez utóbbi csoportba!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Béremelésről döntött a Tesco

Sikeresen megállapodott a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu – a modern szakszervezet. A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fektet az áruházakban...

Díjazták a Néprajzi Múzeum alkalmazását

A digitális gondolkodás és a digitális megoldások újszerű, innovatív, ötletes megvalósítását díjazó Pixel Perfect Awards megmérettetésen kiosztott 6 arany elismerés közül egyet a Néprajzi Múzeum gyűjteményeire épülő Motívumalkotó alkalmazás nyert el 2023. január 25-én....

A nőké a főszerep az HBO-n

Ebben a hónapban az HBO csatorna középpontjában a fantasztikus nők állnak. Újabb thriller érkezik a Cinemaxra, ufókkal találkozhatunk a Discoveryn.Jön Emma Thompson főszereplésével készült Minden jót, Leo Grande (02.05), Kristen Stewart a Spencerben (02.12)...

Fizetős streaminggel pörög az európai piac

Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes...

Már naponta 2,5 óra megy el közösségi médiára

A jelek szerint ismét változóban van a felhasználók online viselkedése, miközben az interneten töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, a közösségi média oldalakra még több időt szánnak. A „Digital 23” jelentésből kiderült az...

Már kevésbé tartunk az inflációtól

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cápák között nézettség 2023 január

Főműsoridőben fordított az RTL

Az esti sávban és a kereskedelmi célcsoportnál az RTL átvette a vezetést a TV2-től. Minden más felosztásban azonban továbbra is piacvezető a TV2 és csoportszinten is vezetnek. A műsoros toplista élén a Cápák között...

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....