- Hirdetés -

A MRSZ is a KATA átgondolását kéri

|

- Hirdetés -

A kommunikációs iparágban jellemző a szellemi szabadfoglalkozásúak szolgáltatásainak igénybevétele, akiknek zöme az elmúlt években a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) választotta. Az MRSZ és társszövetségei nem értenek egyet a július 12-én elfogadott új kata-törvénnyel és annak év közbeni bevezetésével, és kérik a kormányt, hogy az új kata-törvény következtében a kommunikációs iparágban is várható negatív hatások miatt gondolja át annak tartalmát. A kommunikációs iparági szervezetek szerint a megszavazott kata-törvény zömében ellehetetleníti az ún. ’szabadúszó’ reklámipari és tartalomszolgáltató szakembereket és negatív dominóhatást idézhet elő a kommunikációs iparágban: (1) további költségnövekedés (2) és jelentős munkaerőhiány léphet fel; (3) kevesebb reklám és tartalom fog készülni, (4) tehát csökkennek a reklámbevételek; (5) ezáltal a kormány reklámiparból származó adóbevételei is, (6) amely legvégül a reklámszakma gazdasági multiplikátor szerepe miatt negatívan hat a teljes magyar gazdaságra és a GDP-re.

Gulyás János, az MRSZ elnöke hansúlyozta: „Természetesen értjük és támogatjuk azt a jogalkotói szándékot, hogy a kata adónem használatával visszaélők számára megszüntessék ezt a lehetőséget. Értjük és támogatjuk azt is, hogy az adó mértékének emelésére, pláne a jelenlegi helyzetben szükség lehet, ugyanakkor egy ekkora horderejű változás ilyen gyors bevezetését, valamint ennek az egyszerűsített adminisztrációjú adózási lehetőségnek iparágunk számára való megszüntetését nagyon aggályosnak tartjuk.”

A reklámipari értékláncban elengedhetetlen szakmai szerepet töltenek be az ún. ’szabadúszó’ szakemberek:

Szinte minden ügynökség és médiavállalat igénybe vesz a reklámkészítéshez és tartalomgyártáshoz szervesen kapcsolódó szolgáltatásokat szellemi szabadfoglalkozású szakemberektől. Ilyenek például a grafikusok, a szövegírók, a fotósok, a tanácsadók, a reklámfilmkészítők, az újságírók, az influenszerek, a fordítók / tolmácsok, az oktatók, a plakátragasztók vagy a kutatók / kérdezőbiztosok. Ezek a szabadúszók állandó részei a reklám- és tartalom készítési folyamatoknak, így az ügynökségek, médiavállalatok működési modelljének kihagyhatatlan láncszemei.

Az MRSZ és társszövetségei véleménye szerint az új kata-törvény negatív dominóhatást idézhet elő a kommunikációs iparágban:

A kommunikációs szakmában nagyon jellemzőek a kampányjellegű, azaz időszakos megrendelések (projektek), ezért általánosságban az ügynökségek, médiavállalatok a munkaerő kapacitást a folyamatosan foglalkoztatott alkalmazotti szám és a szabadúszók projektekre való szerződtetésének kombinációjával tudják csak megvalósítani. Ennek megfelelően a szellemi szabadfoglalkozású szakemberek több ügynökségnek, médiavállalatnak is szolgáltatnak projekt alapon.

A szabadfoglalkozású kommunikációs szakemberek azon része, akik nem tudják vállalni az egyéb adózási formákra való átállást vagy a cégalapítással és cégműködtetéssel (pl. betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság) járó plusz költség- és adminisztrációs terhet, azok vélhetően felhagynak tevékenységükkel.

Másik részük, akik folytatják tevékenységüket – rákényszerülve más adózási formára vagy cégalapításra, – ha változatlan vagy alig magasabb áron tudják csak értékesíteni a nagyobb adóteherrel sújtott szolgáltatásukat, jelentős bevételcsökkenéssel számolhatnak, így a magas infláció mellett sokuk családjának megélhetése veszélybe kerül.

Az idei évben az ügynökségek és médiavállalatok a hirdetőkkel évvégéig zömében már megkötött szerződéseikben nem tudják érvényesíteni a kata-ról más adózási formára áttért szabadúszók magasabb adóteher miatt esetlegesen emelt szolgáltatásai árait. Így, ha a más adózási formára áttérő szabadúszó reklámszakemberektől az év második felében magasabb áron kénytelenek szolgáltatást igénybe venni, az előre nem láthatóan növeli költségeiket és csökkenti eredményüket.

Az ügynökségeknek, médiavállalatoknak igen rövid idő alatt át kell alakítaniuk alvállalkozói rendszerüket, új szerződéseket kell kötniük, ezzel plusz adminisztrációs teher hárul a reklámipari vállalatokra és a kata-ról más adózási, vállalkozási formára váltó szellemi szabadfoglalkozásúakra.

Összefoglalva a reklámszakma az új kata-törvény bevezetésével, – amely érdemi szakmai egyeztetés nélkül született meg – növekvő költségeket, növekvő munkaerőhiányt prognosztizál, így kevesebb reklám és tartalom fog készülni, csökkenek a reklámbevételek, ezáltal a kormány reklámiparból származó adóbevételei is. A reklámszakma gazdasági multiplikátor szerepe miatt a csökkenő reklámköltés negatívan hat a teljes magyar gazdaságra és a GDP-re, ahogy azt az MRSZ reklámgazdasági hatástanulmánya egyértelműen kimutatta: minden reklámra elköltött 1 forint 10 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét, azaz ennyivel járul hozzá a GDP-hez.

Az MRSZ és társszövetségei kérik a kormányt, hogy az új kata-törvény következtében a kommunikációs iparágban is várható negatív hatások miatt gondolja át a kata-törvény tartalmát:

Magyar Reklámszövetség

MRSZ OOH (Közterület) Szövetség

Interactive Advertising Bureau Hungary

Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség

Magyar Lapkiadók Egyesülete

Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége

Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete

Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai Szövetsége

Piackutatók Magyarországi Szövetsége

IAA Reklám Világszövetség Magyar Tagozat

Magyar Marketing Szövetség

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)

Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X) Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...

Csatlakozik az EqualVoice-hoz a Ringier Hungary

Tegnap este, az idei Glamour Women of The Year Gálán jelentette be a Ringier Hungary médiavállalat, hogy portfóliójával csatlakozik a nemzetközi EqualVoice kezdeményezéshez, melynek célja, hogy növelje a nők láthatóságát, szakértői jelenlétét a médiatermékekben....

Egy új kezdet korszaka – interjú az RTL menedzsmentjével

A minden korábbinál nagyobb technológiai és szervezeti transzformációról, az üzleti és streamingpiaci eredményekről és tervekről is beszéltek az RTL nyolcfős menedzsmentjének tagjai a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. Sorozatunk első részéből kiderül, hogy milyen változásokat...

Limitált kollekcióval rukkolt elő az IKEA

Az IKEA kilenc latin-amerikai alkotóval együttműködésben mutatja be az ünneplés hagyományait Latin-Amerikában. A kollaboráció eredményeként létrejött ÖMSESIDIG limitált kollekció harminc terméke segít megalapozni az ünnepi összejövetelek hangulatát. A kollekcióhoz tartozó üvegáruk, asztalterítékek, dekorációk és...

Csúcskategóriás mobilokkal és okoskarkötőkkel erősít a Huawei

Számos új csúcskategóriás terméket mutatott be a Huawei. Az innovatív eszközök között szerepel a HUAWEI P60 Pro és a HUAWEI Mate X3 zászlóshajó okostelefon, a HUAWEI MateBook X Pro notebook, a HUAWEI WATCH Ultimate...

Hatékonyabbak lehetnek a Facebook-hirdetések

Harminc-negyven százalékkal is jobban támogatja a Facebook algoritmusa a videókat a képeknél és a szöveges tartalmaknál, de a nem hirdetett bejegyzések nagyságrendekkel kevesebb embert érnek el a platformon. 2023 egyik nagy újdonsága, hogy a...

Helyi rádiókról döntött a Médiatanács

Egy berettyóújfalui rádió hatósági ellenőrzése során feltárt jogsértésekről döntött a Médiatanács legutóbbi ülésén. A testület ezen kívül elfogadta a Győr 100,1 MHz helyi vételkörzetű frekvencia pályázati felhívásának újabb kiírását is.A Berettyóújfalu 97,9 MHz-es frekvencián...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei

Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)

Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X) Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....