- Hirdetés -

A munkahelyeken a rugalmasság a nyerő

|

- Hirdetés -

Május 10-től már sem a köz-, sem a magánszférában működő munkáltatóknak nem kell törekednie arra, hogy a dolgozók otthonról végezzék a munkájukat. Hirtelen tömeges visszatérésre azonban egyelőre úgy tűnik, nem kell számítani: számos magyarországi nagyvállalat fokozatosan tervezi a visszaállást az irodai munkavégzésre és továbbra is hibrid modellben – a home office és a munkahelyi munkavégzés ötvözetében – gondolkodik. Ráadásul szakemberek szerint, amelyik cég nem kellőképpen rugalmas, az komoly versenyhátrányba kerülhet. Hogyan vélekednek a magyar pénzügyi és energia szektor szereplői a jövő munkavégzéséről vagy az oltásösztönzésről? Milyen kihívásokkal néznek szembe a vállalatok a munkahelyi kapcsolatok ápolása vagy a toborzás területén? A WHC Csoport munkatársai vezető szakemberek segítségével keresték a válaszokat a májusi pénzügy- és energiaiparra fókuszáló HR Fest online konferencián.

Az elmúlt év során az általánossá váló home office amellett, hogy új lehetőségeket teremtett, kihívásokat is hozott magával, mind a munkavállalók, mind a munkáltatók számára. A HR Fest-en résztvevő szakemberek egyetértettek abban, hogy az együttműködés kultúrájának megőrzése, a kollegiális kapcsolatok ápolása és a munkatársak szociális igényeinek kielégítése érdekében komoly erőfeszítéseket kellett tennie a munkáltatóknak, hiszen a kizárólagosan virtuális munkavégzés elidegenítően hathat. Tóth Zsuzsa, a CIB Bank HR igazgatója szerint, bár az otthoni munkavégzés működőképes és hatékony megoldás volt a pandémia alatt, a kollégáknak szükségük van a kapcsolatápolásra, a közösségi élményekre. Éppen ezért a vállalatok különböző programokat dolgoztak ki és valósítottak meg annak érdekében, hogy erősítsék a csapatkohéziót és az informális kapcsolatokat az otthoni munkavégzés esetében is.

A jövő záloga: hibrid munkavégzés és rugalmasság

Hogyan tervezik a vállalatok a munkavégzés jövőjét a vírushelyzet lecsengésével? A pénzügyi és energia szektor HR vezetői óvatos visszaállást terveznek. Valószínűnek tűnik, hogy ha nem is olyan mértékben, mint a pandémiás karanténidőszakok alatt, de az otthoni munkavégzés hosszú távon is velünk marad. Fertig Balázs, a MOL Group Recruitment Manager-e szerint az látszik a munkaerőpiacon, hogy aki teljesen elzárkózik a valamilyen szintű rugalmasságtól, az komoly versenyhátrányba kerülhet. Ráczné Szőke Ildikó, az EKB HR menedzsment területének vezetője emellett úgy látja, ha egy cég mer bátrabban meríteni az elmúlt időszak pozitív tapasztalataiból és fenntartható módon tudja ezt beépíteni a foglalkoztatási formái közé, az egyenesen versenyelőnyt jelenthet. Emellett azonban fontos, hogy az üzleti igényeket és a munkavállalók eltérő személyes igényeit sikeresen összehangolják a vállalatok a munkarend kialakításakor.

A HR Fest-en résztvevő nagyvállalati személyzeti vezetők kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy a home office valamilyen arányban a jövőben is fent fog maradni. A legnagyobb valószínűséggel a vállalatok valamilyen hibrid munkavégzési modellt fognak fenntartani az otthoni és irodai munkavégzés bizonyos arányú ötvözetével.

Mihók Krisztina, az Erste Bank HR vezetője úgy látja, az irodai tér éppen ezért a jövőben teljesen más funkciót fog betölteni, mind eddig: várhatóan a személyes találkozások, a szociális kapcsolódás, az interakciók színtere lesz, mintsem a fókuszált, elmélyült munkáé. Elhangzott továbbá, hogy a kollégák közötti gördülékeny kooperáció, a feladat- és munkaszervezés, a hatékonyság biztosítása emellett komoly kihívást fog jelenteni a tartósan hibrid munkavégzési modellekben – különösen a vezetők számára. Továbbá az is kiemelt feladat lesz, hogy a vállalatok felkészítsék vezetőiket az ebben a rendszerben való működésre.

Munkahelyi oltásösztönzés – mire van lehetőség?

A hazai pénzügyi és energiaipari nagyvállalatok HR vezetői egyetértettek abban, hogy az általánosabb irodai munkavégzéshez a megfelelő átoltottság és védelem mellett van lehetőség visszatérni. A magyar munkaadók pedig különböző módszerekkel és mértékben próbálják meg ösztönözni kollégáikat a koronavírus elleni oltás felvételére: van olyan cég, ahol extra szabadnap jár annak, aki oltakozik, míg más vállalatok saját oltási programot, vagy akár oltópontot is kialakítanak.

A védettségi igazolvány kapcsán egyelőre óvatosak a munkáltatók, a HR Fest-en résztvevő vezetők általánosságban arról számoltak be, hogy nem tervezik annak ellenőrzését, munkavállalóik rendelkeznek-e az oltottságot igazoló okmánnyal. Viszont azt is többen gondolják, hogy a védettséghez kapcsolódó különböző jogosultságok rendszere valamiképpen a munka világába is előbb-utóbb be fog gyűrűzni.

Az online térbe tolódott a kiválasztás és lehet, hogy ott is marad

A munkaerőtoborzás is számos átalakuláson ment keresztül a pandémia következtében. Általánosan jellemzővé vált például, hogy a kiválasztás az online térbe tolódott. Több vállalat számolt be arról, hogy az előnyöket kihasználva a jövőben is részben online fogják végezni a jelöltek meghallgatását, felvételét. „A munkaerőpiacon kettős hatás érvényesült: általános tapasztalat a pandémia során, hogy a kevésbé komplex pozíciókra a korábbiaknál nagyobb számú jelöltből tudtak a munkaadók válogatni – főként a turizmus- és vendéglátóiparból felszabaduló munkaerő miatt, míg a jelentősebb tapasztalatot és szaktudást jelentő állásokat nehezebben tudták betölteni, ennek oka, hogy felértékelődött a stabilitás, a biztonság, és kevésbé voltak hajlandóak a váltásra ezekben a pozíciókban a munkavállalók” – szögezte le Göltl Viktor, a WHC Csoport ügyvezetője a HR Fest online szakmai konferencián.

Az energiaszektorban az utánpótlás biztosítása az egyik legnagyobb kihívás

A hazai energiaszektor az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, egyre hangsúlyosabb a magyar tulajdonú energiavállalatok nemzetközi szerepvállalása, így ebben a szektorban is egyre inkább felértékelődik a megfelelő munkaerő megtalálása és megtartása. Az iparágra sajnálatosan jellemző egyfajta kiöregedés, a fiatal generációk megszólítása pedig kihívást jelent a vállalatoknak.

Ennek leküzdése érdekében az MVM létrehozott egy ágazati képző központot, amivel a duális középfokú szakképzésbe lesz lehetőségük a jövőben erőteljesebben becsatlakozni, továbbá az utánpótlásnevelésre irányuló hosszú távú stratégiájuk részeként frissítették és nagyobb hangsúlyt fektetnek gyakornoki programjukra, illetve kiemelten kezelik közösségi média jelenlétüket. A MOL is szembesül a kiöregedés problémájával. A vállalat a közelmúltban ismertette új startégiáját, melynek köszönhetően a fenntarthatóság és karbonsemlegesség irányába tesz jelentős lépéseket a magyar multi. A működési transzformáció eredményeként az olajipari óriás tíz év múlva már egy teljesen más vállalat lesz, és ezzel párhuzamosan munkáltatói márkája is átalakul, így a fiatal munkavállalók számára is vonzó alternatívát tud majd kínálni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA