- Hirdetés -

A munkahelyeken a rugalmasság a nyerő

|

- Hirdetés -

Május 10-től már sem a köz-, sem a magánszférában működő munkáltatóknak nem kell törekednie arra, hogy a dolgozók otthonról végezzék a munkájukat. Hirtelen tömeges visszatérésre azonban egyelőre úgy tűnik, nem kell számítani: számos magyarországi nagyvállalat fokozatosan tervezi a visszaállást az irodai munkavégzésre és továbbra is hibrid modellben – a home office és a munkahelyi munkavégzés ötvözetében – gondolkodik. Ráadásul szakemberek szerint, amelyik cég nem kellőképpen rugalmas, az komoly versenyhátrányba kerülhet. Hogyan vélekednek a magyar pénzügyi és energia szektor szereplői a jövő munkavégzéséről vagy az oltásösztönzésről? Milyen kihívásokkal néznek szembe a vállalatok a munkahelyi kapcsolatok ápolása vagy a toborzás területén? A WHC Csoport munkatársai vezető szakemberek segítségével keresték a válaszokat a májusi pénzügy- és energiaiparra fókuszáló HR Fest online konferencián.

Az elmúlt év során az általánossá váló home office amellett, hogy új lehetőségeket teremtett, kihívásokat is hozott magával, mind a munkavállalók, mind a munkáltatók számára. A HR Fest-en résztvevő szakemberek egyetértettek abban, hogy az együttműködés kultúrájának megőrzése, a kollegiális kapcsolatok ápolása és a munkatársak szociális igényeinek kielégítése érdekében komoly erőfeszítéseket kellett tennie a munkáltatóknak, hiszen a kizárólagosan virtuális munkavégzés elidegenítően hathat. Tóth Zsuzsa, a CIB Bank HR igazgatója szerint, bár az otthoni munkavégzés működőképes és hatékony megoldás volt a pandémia alatt, a kollégáknak szükségük van a kapcsolatápolásra, a közösségi élményekre. Éppen ezért a vállalatok különböző programokat dolgoztak ki és valósítottak meg annak érdekében, hogy erősítsék a csapatkohéziót és az informális kapcsolatokat az otthoni munkavégzés esetében is.

A jövő záloga: hibrid munkavégzés és rugalmasság

Hogyan tervezik a vállalatok a munkavégzés jövőjét a vírushelyzet lecsengésével? A pénzügyi és energia szektor HR vezetői óvatos visszaállást terveznek. Valószínűnek tűnik, hogy ha nem is olyan mértékben, mint a pandémiás karanténidőszakok alatt, de az otthoni munkavégzés hosszú távon is velünk marad. Fertig Balázs, a MOL Group Recruitment Manager-e szerint az látszik a munkaerőpiacon, hogy aki teljesen elzárkózik a valamilyen szintű rugalmasságtól, az komoly versenyhátrányba kerülhet. Ráczné Szőke Ildikó, az EKB HR menedzsment területének vezetője emellett úgy látja, ha egy cég mer bátrabban meríteni az elmúlt időszak pozitív tapasztalataiból és fenntartható módon tudja ezt beépíteni a foglalkoztatási formái közé, az egyenesen versenyelőnyt jelenthet. Emellett azonban fontos, hogy az üzleti igényeket és a munkavállalók eltérő személyes igényeit sikeresen összehangolják a vállalatok a munkarend kialakításakor.

A HR Fest-en résztvevő nagyvállalati személyzeti vezetők kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy a home office valamilyen arányban a jövőben is fent fog maradni. A legnagyobb valószínűséggel a vállalatok valamilyen hibrid munkavégzési modellt fognak fenntartani az otthoni és irodai munkavégzés bizonyos arányú ötvözetével.

Mihók Krisztina, az Erste Bank HR vezetője úgy látja, az irodai tér éppen ezért a jövőben teljesen más funkciót fog betölteni, mind eddig: várhatóan a személyes találkozások, a szociális kapcsolódás, az interakciók színtere lesz, mintsem a fókuszált, elmélyült munkáé. Elhangzott továbbá, hogy a kollégák közötti gördülékeny kooperáció, a feladat- és munkaszervezés, a hatékonyság biztosítása emellett komoly kihívást fog jelenteni a tartósan hibrid munkavégzési modellekben – különösen a vezetők számára. Továbbá az is kiemelt feladat lesz, hogy a vállalatok felkészítsék vezetőiket az ebben a rendszerben való működésre.

Munkahelyi oltásösztönzés – mire van lehetőség?

A hazai pénzügyi és energiaipari nagyvállalatok HR vezetői egyetértettek abban, hogy az általánosabb irodai munkavégzéshez a megfelelő átoltottság és védelem mellett van lehetőség visszatérni. A magyar munkaadók pedig különböző módszerekkel és mértékben próbálják meg ösztönözni kollégáikat a koronavírus elleni oltás felvételére: van olyan cég, ahol extra szabadnap jár annak, aki oltakozik, míg más vállalatok saját oltási programot, vagy akár oltópontot is kialakítanak.

A védettségi igazolvány kapcsán egyelőre óvatosak a munkáltatók, a HR Fest-en résztvevő vezetők általánosságban arról számoltak be, hogy nem tervezik annak ellenőrzését, munkavállalóik rendelkeznek-e az oltottságot igazoló okmánnyal. Viszont azt is többen gondolják, hogy a védettséghez kapcsolódó különböző jogosultságok rendszere valamiképpen a munka világába is előbb-utóbb be fog gyűrűzni.

Az online térbe tolódott a kiválasztás és lehet, hogy ott is marad

A munkaerőtoborzás is számos átalakuláson ment keresztül a pandémia következtében. Általánosan jellemzővé vált például, hogy a kiválasztás az online térbe tolódott. Több vállalat számolt be arról, hogy az előnyöket kihasználva a jövőben is részben online fogják végezni a jelöltek meghallgatását, felvételét. „A munkaerőpiacon kettős hatás érvényesült: általános tapasztalat a pandémia során, hogy a kevésbé komplex pozíciókra a korábbiaknál nagyobb számú jelöltből tudtak a munkaadók válogatni – főként a turizmus- és vendéglátóiparból felszabaduló munkaerő miatt, míg a jelentősebb tapasztalatot és szaktudást jelentő állásokat nehezebben tudták betölteni, ennek oka, hogy felértékelődött a stabilitás, a biztonság, és kevésbé voltak hajlandóak a váltásra ezekben a pozíciókban a munkavállalók” – szögezte le Göltl Viktor, a WHC Csoport ügyvezetője a HR Fest online szakmai konferencián.

Az energiaszektorban az utánpótlás biztosítása az egyik legnagyobb kihívás

A hazai energiaszektor az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, egyre hangsúlyosabb a magyar tulajdonú energiavállalatok nemzetközi szerepvállalása, így ebben a szektorban is egyre inkább felértékelődik a megfelelő munkaerő megtalálása és megtartása. Az iparágra sajnálatosan jellemző egyfajta kiöregedés, a fiatal generációk megszólítása pedig kihívást jelent a vállalatoknak.

Ennek leküzdése érdekében az MVM létrehozott egy ágazati képző központot, amivel a duális középfokú szakképzésbe lesz lehetőségük a jövőben erőteljesebben becsatlakozni, továbbá az utánpótlásnevelésre irányuló hosszú távú stratégiájuk részeként frissítették és nagyobb hangsúlyt fektetnek gyakornoki programjukra, illetve kiemelten kezelik közösségi média jelenlétüket. A MOL is szembesül a kiöregedés problémájával. A vállalat a közelmúltban ismertette új startégiáját, melynek köszönhetően a fenntarthatóság és karbonsemlegesség irányába tesz jelentős lépéseket a magyar multi. A működési transzformáció eredményeként az olajipari óriás tíz év múlva már egy teljesen más vállalat lesz, és ezzel párhuzamosan munkáltatói márkája is átalakul, így a fiatal munkavállalók számára is vonzó alternatívát tud majd kínálni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre is az ARENA4 és az ARENA4+ közvetíti az IndyCart

Alighogy elkezdődött, szinte véget is ért a pilótakeringő az IndyCarban. Kialakult a 2023-as rajtrács, amely újra parázs küzdelmeket ígér. A magyar nézők a következő szezonban is az ARENA4, valamint az ARENA4+ műsorán követhetik az...

Körzeti rádiót birságolt a Médiatanács

A Prime csatornán vetített Dr. Balthazar című sorozat előzetesét vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Szabálytalanságokat tárt fel a testület a körzeti Forrás Rádió vizsgálata közben.A Prime csatornán futó Dr. Balthazar...

Új évaddal jön a Comedy Club stand-upos műsora

A Fiatal Félőrültek Estje keretében tizenkét ifjú és újonc humorista debütált a Comedy Centralon, ám most itt az idő, hogy a humorcsatorna „nagykutyái” is mikrofont ragadjanak. A Comedy Club október 7-től egészen novemberig érkezik...

Médiaügynökséget választott a BMW

A dentsu médiaügynöksége, az iProspect nyerte meg a BMW és a MINI európai offline médiaügynökségi tenderét azt követően, hogy a BMW Csoport közös ügynökségi megbízás alá vonta a két márka offline médiatevékenységét a stratégiaalkotástól...

Új kommunikációs vezetővel erősít az Electrolux

2022. október 1-től Bacskainé Ruska Mónika felel a svéd háztartásigép-gyártó vállalat országos vállalati kommunikációjáért. A szakember 15 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik kommunikáció, CSR, fenntarthatóság, közkapcsolat és PR területen.Nyíregyházán és Pécsett folytatott tanulmányai után a...

A nők dönthetik el, mely cégek élik túl a válságot

Túlnyomó részben a női fogyasztók határoznak a családok vásárlásainál, legyen szó élelmiszerről, gyógyszerről, utazásról vagy ingatlanvásárlásról – derül ki a B2W (Business To Woman) Akadémia több mint háromezer magyar nő megkérdezésével készült friss kutatásából....

Újabb fordulat a Twitter-sztoriban

A Twitter elutasította Elon Musk megújított 44 milliárd dolláros vételi ajánlatát a közösségi médiavállalatra - közölték a milliárdos vállalkozó ügyvédei csütörtökön, akik azt kérik, hogy a Delaware állambeli bíróság függessze fel az adásvétel körülményei...

Élen a Femina a női oldalak között

Magabiztosan vezette a női oldalakat rangsorát több mint 3,3 millió havi látogatóval a femina.hu szeptemberben, a második nlc.hu több mint 2,9 millió látogatót vonzott – derül ki a DKT legfrissebb havi elemzéséből. A napi...

Felelős forrásból származó kakaóra vált a Mars

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Mars Wrigley a felelős forrásból származó kakaó beszerzésében. A világ egyik legnagyobb édességgyártója bejelentette, hogy 2023-tól az Európában található gyárai számára vásárolt kakaó 100%-a ellenőrzött, felelős forrásból származik majd. A...

Egy fesztivál ami, csak lányoknak szól

Egy fesztivál lányoknak a lányokért és a közös jövőnkért. Képzeljünk el egy hagyományos pályaorientációs napot, és felejtsük is gyorsan el! Milyen lehet egy nap alatt megmenteni a bolygót, robotokat idomítani, tornyot építeni valamelyik érzékszervünk...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Díjazták az Inspiráló Nőket

Két év kihagyás után idén újra átadta a Femcafé.hu az Inspiráló Nők Díját. A nemrég megújult női portál olvasói soha eddig nem tapasztalt lelkesedéssel nyilvánítottak véleményt, több, mint százezer voksot adtak le a hét...

Jövőre is az ARENA4 és az ARENA4+ közvetíti az IndyCart

Alighogy elkezdődött, szinte véget is ért a pilótakeringő az IndyCarban. Kialakult a 2023-as rajtrács, amely újra parázs küzdelmeket ígér. A magyar nézők a következő szezonban is az ARENA4, valamint az ARENA4+ műsorán követhetik az...

Körzeti rádiót birságolt a Médiatanács

A Prime csatornán vetített Dr. Balthazar című sorozat előzetesét vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Szabálytalanságokat tárt fel a testület a körzeti Forrás Rádió vizsgálata közben.A Prime csatornán futó Dr. Balthazar...

Új évaddal jön a Comedy Club stand-upos műsora

A Fiatal Félőrültek Estje keretében tizenkét ifjú és újonc humorista debütált a Comedy Centralon, ám most itt az idő, hogy a humorcsatorna „nagykutyái” is mikrofont ragadjanak. A Comedy Club október 7-től egészen novemberig érkezik...

Médiaügynökséget választott a BMW

A dentsu médiaügynöksége, az iProspect nyerte meg a BMW és a MINI európai offline médiaügynökségi tenderét azt követően, hogy a BMW Csoport közös ügynökségi megbízás alá vonta a két márka offline médiatevékenységét a stratégiaalkotástól...
- Hirdetés -

Don't Miss

Marics Petivel, Sápi Viviennel és közönségtalálkozóval kampányolt a CCC

Két hazai influencert, Marics Petit és Sápi Vivient kérte fel a CCC 2022-es BTS kampányára. A Game Garage Playoffs kampánnyal az Y és Z generáció tagjait szerették volna megszólítani, ehhez minden médiafelületet felhasználtak. A fiatalok...

A helyzetünk stabil

A csődmegállapodásban foglalt kötelezettségeinek több mint a felét már kifizette, tavaly a második félévben már 200 millió forintos forgalmat realizált az új tulajdonosi kör által működtetett, megújult Bónusz Brigád – mondta el Banga Györgyi....

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Felelős forrásból származó kakaóra vált a Mars

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Mars Wrigley a felelős forrásból származó kakaó beszerzésében. A világ egyik legnagyobb édességgyártója bejelentette, hogy 2023-tól az Európában található gyárai számára vásárolt kakaó 100%-a ellenőrzött, felelős forrásból származik majd. A...

Egyre nagyobb problémát jelentenek az elektronikai hulladékok

2019-ben például 53,6 millió tonna keletkezett, amelynek több mint 80 százaléka ismeretlen helyen – nem hivatalos hulladéklerakóhelyeken, hulladéktelepeken, bontókban – végezte, és amelyből csupán 10 millió tonna volt az a mennyiség, amelyet dokumentáltan és...

Így állunk az energiatakarékos eszközökkel

A vásárlók fontosnak tartják, hogy az eszközeik energiatakarékosak legyenek, azonban az energiacímkék jelentésével a többségük nincs tisztában, és nem mindenki hajlandó jelentősen többet fizetni a jobb energiabesorolású gépekért – derült ki az Euronics Műszaki...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....