- Hirdetés -

A nemzetközi porond a cél

|

- Hirdetés -

Két újabb cannes-i oroszlánt zsebelt be a világ leghíresebb reklámversenyén az idén húszéves Umbrella, amely Magyarország egyik legnagyobb reklámfilmgyártó és utómunkacége. A társaság indulásáról, a piac nehézségeiről, a külföldi munkákról, expanzióról, a folyamatos innovációkról, valamint a cannes-i oroszlánokról beszélgettünk a két alapítóval, Kázmér Miklóssal és Hidvégi Zoltánnal, valamint Nagy László stratégiai és pénzügyi igazgatóval, akik mint mondják: „mindig a legutolsó munka alapján ítélnek meg bennünket az ügyfelek”.

- Ha jól tudom, akkor esküvői videókkal indultatok. Milyen emlékek törnek elő belőletek azokból az időkből?

Kázmér Miklós: Igazából az volt a célunk az esküvői videókkal, hogy olyat csináljunk, ami akkor a magyar piacon nem nagyon volt. Már akkor próbálgattuk a digitális technikát, Barry White számot tettünk alá, illetve például lassított vagy fekete-fehér képeket használtunk amikor mentek a gratulációk.

Hidvégi Zoltán: Emellett, bár ezt akkor még nem tudatosítottuk magunkban, ez utólag arra is rá nevelt, hogy egy problémás ügyféllel milyen is valójában dolgozni.

K. M.: Igazából egy esküvői videót is lehet jól csinálni, tehát ha az ember egy picit veszi a fáradságot, akkor nem feltétlenül követi a standardokat, hanem elkezd azon gondolkodni, hogy hogyan lehet ebből többet kihozni.

- Mikor jött el az a pillanat, amikor azt mondtátok, hogy oké, elég a lakodalmas bizniszből?

H. Z.: Szerintem nem egy pillanat volt, hanem szépen lassan változtak a dolgok. Azzal, hogy próbáltunk ráfordulni a komolyabb projektekre, akár egy többnapos rendezvényre, akár egy tévéműsorra.

K. M.: Ez tényleg egy folyamat volt. Ráadásul nekem volt akkor egy munkahelyem a Young & Rubicamnél accountként, ahol megismerkedtem a produkciós csapattal, és ezen keresztül beleláttam a reklámgyártásba.

- Aztán jöttek is a reklámfilmek. Valójában már akkor is ez volt a cél?

K. M.: Nekem az első pillanattól kezdve az volt a célom, hogy reklámot csináljunk valamilyen formában. Nagyon egyszerű kis projektekkel kezdtünk, főként nevezési videókat készítettünk. Ezek jól sikerültek, annak ellenére, hogy ilyet csinálni az egyik leghálátlanabb dolog.

- Hogy állt fel a csapat anno?

H. Z.: Ketten indultunk, és a nagyon egyszerű felállásunk az volt, hogy Miki kamerázott, én pedig vágtam.

K. M.: Az első nagyobb létszámbővülés a harmadik év után volt. Próbáltunk értelmes munkákat megcsípni, a nagy kérdés az volt, hogyan tudunk a filmes piacra lépni. Azt csináltuk, hogy elkezdtünk olyan fiatal tehetségeket keresni, akik szintén próbáltak elindulni a pályán, és mindegyiküknek volt valamifajta hozzáadott értéke a tudásában.

H. Z.: Volt, aki csak egy saját szerelemprojekttel jött, azt is felkaroltuk, volt, aki csupán azért, mert tanulni akart. Az egésznek lett egy kollaboratív jellege. Később, amikor már volt saját műtermünk, sok olyan projektünk lett, ami tényleg nem a pénzről szólt, hanem arról, hogy csináljunk közösen referenciát.

K. M.: Mivel nehéz megnyerni egy munkát, ha nincs referenciánk, ezért csináltunk magunknak.

- Húsz éve vagytok a piacon, mekkora utat tett meg azóta a cég, mekkora az árbevételetek, mennyire számítotok nagynak?

N. L.: Az árbevételünk közel 3,3 milliárd forint volt 2023-ban. Ha mondjuk a filmes irányból nézem, ahol vannak nagy szervizcégek, akkor hozzájuk képest kicsinek is minősülhetnénk. Azoknál a filmgyártóknál és utómunkacégeknél, amelyekkel versenyzünk, szerintem nagyobbak vagyunk. Mondjuk azt, hogy Magyarország egyik legnagyobb reklámfilmgyártó és utómunkacége az Umbrella.

H. Z.: Azt szoktam mondani, hogy az Umbrella valójában arra a válasz, hogy milyen lenne egy filmes cég, ha azt közgazdászok csinálnák.

K. M.: Ehhez még annyit lehetne hozzátenni, hogy ilyen szintű állandó szervezetről, mint amilyenek mi vagyunk, nem nagyon tudok. Biztos vannak nagyobbak, de olyan, amelyik komplexitásban ki tud szolgálni bannerszintű dolgoktól kezdve pár százezer eurós nagyobb produkciókig bármit, ilyet nem nagyon látok a hazai piacon.

H. Z.: Az ügynökségeknek és ezáltal a márkáknak most az a fontos, hogy minél gyorsabban tudjanak kommunikálni, reagálni bármire, ráadásul mindezt párhuzamosan a lehető legtöbb csatornán. Mi azt gondoljuk, hogy ezeknek a kiszolgálására egy freelancer által összetrombitált csapat, aminek mondjuk fluktuál a minősége, nem megfelelő. Tehát ezért is választottuk ezt az insourcing modellt, aminek tényleg az a lényege, hogy hosszú távú partnerségeket alakítsunk ki, legyen szó akár egy hatalmas niche filmről vagy mondjuk egy nagyon gyors Insta-posztról.

N.L.: Például az angol partnercégünkkel kialakítottunk egy joint venture-t, ennek keretében Magyarországról az angliai benchmarkoknak megfelelő tempóban és minőségben kell kiszolgálni nagyon sok ügyfelet. Mondjuk azok a projektek, amelyeknél korábban 3-6 hónap volt a teljes előkészítés, az mostanában nagyjából egy hónap, de extrém esetben akár két hét is lehet onnantól, hogy a kérés beérkezik, addig, amíg le kell szállítani. Rengeteget tanultunk ebből, amire egyébként a magyar piacra dolgozva nem lett volna lehetőségünk. Letesztelt alvállalkozókkal dolgozunk az utómunkafronton, ha elérjük a belső csapatunk kapacitásának a határát, akkor van egy 1500-as lista, és abban 450 ténylegesen kipróbált alvállalkozó.

- Mennyire fontosak a külföldi piacok, a külföldi munka? Ezen a téren hová lehet még eljutni?

K. M.: Nagyon fontosak. A leglényegesebb dolog, amit tanultunk a nemzetközi piacról, az a konzisztencia és a minőségellenőrzés. Úgy látjuk, hogy a klasszikus értelemben vett minőség-ellenőrzés nincs jelen ezen a pici hazai piacon. Külföldi, nagyobb ügyfél kapcsán ha baj van, akkor sokkal jobb rendszerekben gondolkodni, amikkel ezeket a minőségbiztosítási lépéseket meg lehet tenni. A másik, amit észrevettünk, hogy nagyon fontos a kreativitás, de manapság a konzisztencia, a folyamatos minőség elsődlegesebb.

N. L.: A külföldi piac azért is fontos, mert a magyar nagyon telített. Itt kevés a mozgásterünk a növekedéshez.

- Az árbevételben mekkora részt képvisel az exportárbevétel?

N. L.: Most olyan 30-40 százalék, de szeretnénk ezt feljebb húzni akár 60-80-ra, mert Magyarországnak megvan az árelőnye, csak a konzisztencia hiánya miatt nem nagyon hoztak ide hatalmas munkákat.

H. Z.: Az árelőny, a minőségi munkaerő megvan mind gyártásban, mind utómunkában, csak a piac telített.

N. L.: Fontos, hogy ránk lehet bízni bármilyen nyugat-európai vagy amerikai márka kiszolgálását.

- Mennyire segítheti a külföldi munkák megszerzését, hogy nagyot arattatok Cannes-ban idén júniusban? Egy arany és egy ezüst oroszlánt hoztatok el. Ez a magyar reklámiparban olyan ritka, mint a fehér holló.

H. Z.: Szerintem akinek nincs Cannes Lions díja, az nem léphet be a küszöbön. Ezeket lehet úgy is hívni, hogy kötelező körök.

N. L.: Még úgy is fontosak, hogy egyébként újabban általában nagyon egyszerű outputokat csinálunk, de hogy beléphess a piacra, meg kell mutatnod, hogy valami nagyon kiugrót csináltál.

H. Z.: Ráadásul a cannes-iak sok esetben tényleg olyan projektek, amiket mi finanszírozunk. Ha egy filmgyártó vállalat azt tudja mondani magáról, hogy nekem ez az adott projekt annyira fontos volt, hogy ebbe a saját pénzemet belerakom, az nagyon sokat el mond a cégről és sokat mond a potenciális ügyfél számára is.

- Mennyi cannes-i oroszlánotok van eddig?

H. Z.: Öt. Két arany és három ezüst.

- Hogy fog kinézni a cég a következő tíz évben? Hová fejlődhettek?

N. L.: Szeretnénk kétszáz projektmenedzsert foglalkoztatni.☺

H. Z.: Mindenképpen a nemzetközi porond, a nemzetközi piacok a cél.

- Ha ez megvalósul, mekkora lehet a most hárommilliárdos cég mondjuk öt-tíz év múlva?

N. L.: El tudjuk képzelni azt, hogy néhány év alatt megsokszorozzuk az Umbrellát, bár ez a magyar piacon nem lenne lehetséges. Tehát ha a külföldi piacon meg tudjuk vetni a lábunkat, és magas minőségben, jó áron tudunk dolgozni, akkor azt látjuk, hogy erre van reális lehetőség.

- Milyen országok jöhetnek szóba?

N. L.: Németországban már most is van egy leányvállalatunk, az az elsődleges piacunk, Zoli az ideje nagy részét kint tölti. A másik pedig Anglia.

K. M.: Meg a Közel-Kelet.

N. L.: De azt gondolom, hogy ha Londonban tudunk teljesíteni, akkor mindenhol tudunk, mivel a londoninál keményebb világot nem nagyon láttunk. A tapasztalatunk pedig az, hogy kell két-három, akár négy év arra, hogy sok munka bejöjjön. Például az, ami most Németországból kezd beérni, három-négy éves folyamat eredménye. A londoni partnerünkkel a Covid elején indultunk el, és az is mostanra forrta ki magát, hogy azok a brandek, amelyekkel dolgozunk, megbízhatók legyenek, és hogy olyan nagyságrendű munka jöjjön be tőlük, amiért megéri ezt az egészet csinálni.

K. M.: Szerintem a legizgalmasabb kérdés, hogy struktúrában, technológiában hogyan lehet 80 fősen agilisnak maradni.

N. L.: Van egy nagyon egyszerű példa: van mondjuk egy nagy reklámfilmed, amit van három hónapod kidolgozni, de ugyanazzal a csapattal kell megoldanod egy hét alatt egy iszonyatosan gyorsan átfutó, nagyon-nagyon kritikus angol ügyfeleknek projekteket. Ezt hogy oldod meg? Ez a legkeményebb része a munkánknak, az, hogy különböző méretű, típusú feladatokat is ugyanaz a szervezet meg tudjon csinálni.

K. M.: Zoli azt szokta mondani, az, hogy hogyan ítélnek meg minket az ügyfelek, vagy mi alapján, az a legutolsó munka, amit csináltunk. És ha ez egy 200 eurós feladat, akkor annak a minősége fogja meghatározni a következő, lehet hogy százezres briefet, azt, hogy belekerülünk-e abba a pitchbe, vagy nem.

H. Z.: Akár egy Insta-poszton elkövetett vesszőhiba miatt is megromolhat az éves partneri kapcsolat, pontosan ezért nagyon fontos odafigyelni a dolgok legkisebb alkotóelemeire is.

 

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekordot döntött a sportfogadások száma

Kiemelkedő fogadói érdeklődés mellett zajlott le a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság. A spanyol-angol döntőt követően - ahogyan az várható volt - a magyar válogatott csoportkörös mérkőzései is a legnépszerűbb események közé tartoztak a fogadók körében....

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...