A júliusban prognosztizált 9,1 százalékos helyett most már kisebb, 7,5 százalékos visszaesést várható a globális hirdetési piacon 2020-ra a Publicis Groupe-hoz tartozó Zenith legújabb „Global Adspend Forecast” jelentése szerint. Az elemzés alapján az elektronikus kereskedelem és videós tartalmak a vártnál gyorsabb növekedést produkálnak.
A második negyedéves visszaesés utáni vártnál gyorsabb fellendülés azt eredményezheti, hogy idén 587 milliárd dolláros lehet világszinten a reklámbevétel.
A Zenith előrejelzése szerint a globális reklámköltés 5,6 %-kal, 620 milliárd dollárra nő 2021-ben, a 2020-as alacsonyabb bázisnak, illetve az idén elhalasztott, várhatóan jövőre érkező nagy sporteseményeknek, a Nyári Olimpiai Játékoknak és a Labdarúgó Európa Bajnokságnak köszönhetően. 2022-ben a reklámköltés 5,2 %-kal, 652 milliárd dollárra nő, ami 18 milliárd dollárral több, mint 2019-ben, de 70 milliárd dollárral kevesebb, mint a pandémia előtt prognosztizált adatok.
A Zenith előrejelzése szerint a globális digitális reklámköltés 1,4 %-kal növekszik 2020-ban, ezzel a teljes reklámköltési részesedése a tavalyi 48 %-ról 52 %-ra ugrik 2020-ban. Az Euromonitor International előrejelzése szerint az elektronikus kereskedelem értékesítései idén 25 %-kal növekednek, míg az értékesítési helyeken történő vásárlások 5 %-kal csökkennek.
Az elektronikus kereskedelem növekedésének visszafordulása a koronavírus járvány után sem várható. A Zenith előrejelzése szerint a digitális hirdetések a globális reklámköltés 58 %-át teszik ki 2023-ra.
Az előrejelzések szerint az Ázsia/csendes-óceániai térség és Közép- és Kelet-Európa reklámköltése 2021-ben a 2019-es szintre ugrik majd. A Zenith előrejelzése szerint mindkét régióban 6 %-kal csökken a reklámköltés 2020-ban és 7 %-kal növekszik 2021-ben.
Ez lényegesen biztatóbb képet fest a hazai hirdetői piacról annál, mint amit az MRSZ – Reklámtorta idei második lekérdezésében publikált szeptemberben: az ügynökségi vezetők bevonásával készült becslés akkor még a Médiatortára -22,6%-os csökkenést prognosztizált. Az év utolsó hónapjaira a piac azonban nemcsak hogy megközelítette, de például televíziós költésekben néhol meg is haladta a 2019-es hirdetési volumeneket, ami bizakodásra adhat okot a Zenith szakemberei szerint.