A skandináv országokban és a német piacon kiváló hatékonysággal tud működni egy olyan kampány melynek csak digitális lába van, ugyanakkor ez nem igaz már dél-európára vagy a KKE régióra, ahol a „hagyományos” megoldások is fontosak – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. kormányzati kapcsolatok és kommunikációs vezetője. Az idei Marketing Masters-en is előadó szakember szerint a gyógyszeriparban az egyik legnagyobb kihívást a kampányok hatékonyságának mérése jelenti a marketingesek számára.
Számos piacon van jelen a Richter, marketing szempontból ez mekkora kihívást jelent, mennyire kell testreszabott megoldásokkal előállni az egyes piacokon?
Az egyes piacok még az EU-n belül is nagyon eltérőek a gyógyszeripar esetében, nem is beszélve az orosz és a FÁK piacokról, így hatalmas feladat és kihívás az hogy piaconként eltérő, testreszabott megoldásokkal, kampányokkal legyünk jelen. Ennek ellenére törekszünk azért arra, hogy meg tudjunk valósítani globális kampányokat, van is erre példa, de a hatékony marketing eszközök, a médiahasználat, a fogyasztó – mind orvos mind beteg – elvárások nagyon eltérőek.
Hódítanak a digitális eszközök, tapasztalataitok szerint mikor a leghatékonyabbak ezek, illetve mely országokban működnek jól?
Ez való igaz, de a digitális platformok elterjedése mellett a gyógyszeripari marketingben továbbra is fontos marad a személyes elérés, az orvos látogatás szerepe. Azt látjuk, hogy a skandináv országokban és a német piacon kiváló hatékonysággal tud működni egy olyan kampány melynek csak digitális lába van, ugyanakkor ez nem igaz már dél-európára vagy a KKE régióra, ahol a „hagyományos” megoldások is fontosak. A digitális eszközök közül kiemelném a különböző egészségügyi applikációkat, melyek igen elterjedtek, és számos kampánynak, vagy úgynevezett compliance programnak képezik fontos elemét.
Melyik marketing terület a kedvenced?
Ételből és zenéből van kedvencem, marketing területből nincs.:)) Szeretem azokat a marketing aktivitásokat ahol mérhető visszajelzéseket kapunk a piacról, legyen az online vagy nem online, vagy ahol ha nem is azonnal, de belátható időn belül le tudjuk mérni a hatékonyságot, mely a gyógyszeripar esetében nem olyan egyszerű, mivel nagyon komplex hatások alakítják. De az is tud lelkesíteni, ha egy újszerű, előtte még nem használt megoldást be tudunk építeni egy kampányba. Hiszek benne, hogy a gyógyszeripari marketing célja az eladások növelésén vagy a márka építésen túl, sok esetben a beteg edukáció, amivel egyértelműen segítünk is az érintetteknek.
Mi jelenti a legnagyobb kihívást a marketingben számodra?
A gyógyszeriparban sokszor nem egyszerű a hatékonyság mérés, nem úgy működik mint például az FMCG szektor, számos tényező hat egyszerre, és nehéz megtalálni azt a megoldást, nem annyira az OTC mint inkább főleg a vényköteles termékek esetében, mely azonnali és hiteles visszajelzést nyújt. Az elmúlt tíz évben jelentősen csökkentek a büdzsék, minden piacon jellemző egy igen erős árerózió, miközben a verseny óriási, a generikus készítmények piacán felgyorsultak a termék bevezetések, kevesebb idő alatt kevesebb pénzből kell kompetitív eszközöket találnunk. Ennek fényében hatalmas szakmai kihívásnak élem, és éljük meg azt, hogy lehetőségünk volt az elmúlt 3 évben új, originális Richter gyógyszer bevezetésére is minden piacon. Jelenleg is folyamatban van egy nemzetközi készítmény bevezetés, ami amellett hogy sok munkát is jelent, óriási élmény, igazi kihívás, amihez fel kellett nőnünk.
Az elmúlt egy évből melyik marketing aktivitásotokra vagy a legbüszkébb?
Egy nemzetközi nőgyógyászati kampányunkra.
Mit tanácsolnál a többi Marketing Döntéshozó számára, hogyan kezeljék az új kihívásokat?
Nehéz jó tanácsot adni, vagy újat mondani a szakmailag felkészült, tapasztalt kollégáknak. A nyitottság és a folyamatos tanulni akarás nagyon fontos. Én magam például sokat tanulok a saját leányvállalatainknál dolgozó marketinges kollégáktól, vagy akár azoktól a cégektől akikkel a Richter partneri viszonyban van. A kitartás is nagyon fontos. Nyitottság, kitartás, life-long learning, számomra ezek a kulcsszavak.
– Véleményed szerint miért érdemes eljönni a Marketing Masters-re, illetve az Országos Marketing Konferenciára?
Egyrészt azért mert végre találkozhatok azokkal a kollégákkal akikkel már hónapok óta tervezzük, csak idő hiányában nem jön össze.:)) Másrészt számos érdekes és számomra hasznos esettanulmány prezentációt hallgathatok végig a szakma krémjétől.
Az Országos Marketing Konferencia (november 15-17.) második napján ismét megrendezi a Marketing&Media magazin és a Magyar Marketing Szövetség a Marketing Masters konferenciát. Az érdeklődők 25 perces előadásokat hallgathatnak meg a legújabb marketingkommunikációs trendekről, valamint érdekes és friss esettanulmányokat ismerhetnek meg. A 28. Országos Marketing Konferenciát a Park Inn by Radisson Budapestben rendezik meg, regisztrálni itt lehet az eseményre.